Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med å åpne ports. (Telenor fiber)


Anbefalte innlegg

Ved 2 situasjoner har jeg vært borti å måtte fikle med port forwarding for å få servere til å funke. Tidligere var det en minecraft server som jeg aldri hadde noe problem med når jeg hadde adsl fra nextgentel, men fikk ikke gjort no med det når jeg leide en plass med altibox hvor eiern ikke ville hjelpe til.
 
Nå har jeg egen fiber fra telenor og prøver å få i gang en ARK: Survival Evolved server og nå får jeg ingenting til å funke selv om jeg føler at jeg har kontroll. Har forresten også akkurat oppgradert til win10 men hadde samme problemet i win7 før oppgradering.
 
nettverkskartet mitt ser sånn ca slik ut:

Fibermodem (Fiber i-080g-f)
---->trådløs router (zyxel p8702n)
--------->min pc (kjører ARK server)
----------pc til dama
----------switch (jensen 5-port)
-------------->ukjent switch, eller router på loftet (fra tidligere eier)
------------------->marantz hjemmekinoreciever
--------------------xbox360
--------------------switch (enda en jensen 5-port)
------------------------>switch (ukjent 5-port til "leieboer")
-------------------------media pc til "leieboer"
-------------------------spill pc til "leieboer"
-------------------------trådløs router av ukjent type

 

 

Jeg er klar over at det er unødvendig rotete, men til vanlig funker dette, og det er en midlertidig løsning:P

 

port forward er gjort i den trådløse routeren, zyxel p8702n, og jeg ville tro det skulle være i orden allerede her, men på canyouseeme.org så får jeg ikke en gang fram port 80 (samme resultat på 7777 og 27015. 25565 også for den saks skyld). legger til noen bilder som kanskje forklarer litt bedre hvis jeg har no mangler.

 

Noen som kan hjelpe?

post-122333-0-82477500-1440586797_thumb.jpg

post-122333-0-77528200-1440586802_thumb.png

post-122333-0-79675100-1440586809_thumb.jpg

post-122333-0-73312000-1440586815_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sikker på at du har brukt korrekt Interface? På min Telenor-router hadde jeg ETHWAN som skulle brukes. Skal stå et eller annet sted hvilket Interface du bruker, husker ikke helt hvor.

2. Kjører disse servicene, på disse portene på den serveren din?

1. Det er jeg usikker på. Satt og lurte på om firewall lager no problemer. For å komme til interfacen jeg bruker så søkte jeg på routern på telenor sine sider, og fant fram til ip'en som routern bruker, og det er det som jeg har bilder av over.

 

2. Ja, det er portene som servern(e) bruker. Er de jeg trudde jeg hadde åpna også, men canyouseeme.org finner meg ikke på noen av dem, eller på port 80 eller noenting. er stuck bak ett eller annet tror jeg, men har ikke oppdaga no problemer no andre steder

 

edit:

gikk akkurat inn på telenor igjen og fant guide for port forwarding der, og da sto det noe om ethwan for fiber. holder på å eksperimentere akkurat nå

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Har forandra til ethwan på port forwardingen, men fortsatt ikke noe forbedring. Har også tatt router restart og starta pc'en på nytt etter instrukser fra telenor sida om port forwarding

 

Som sagt tidligere, finner ikke port 80 på canyouseeme.org en gang, og den er jo standard altid åpen? Hvorfor finner den ikke den en gang?

Lenke til kommentar

Slike tjenester fungerer kun dersom porten er aktiv, så den må kjøres mens porten brukes.

 

Slik jeg har oppfattet det kan også hva man skal skrive inn for å åpne en port variere. Velg heller et portintervall som inkludere den spesifikke porten, enn kun porten som start og end på rangen. F.eks 7776 til 7778.

 

Åpne også samsvarende porter i brannmuren, under security.

Lenke til kommentar

prøv å koble pc'n midlertidig rett til ONT (fiberboks) ¨å se om det virker da, gjør det fortsatt ikke det ligger feilen i pc'n, virker det da så ligger feilen i modemet så får du hvertfall utelukket ett av punktene

 

du skal bruke "ethwan" som interface når du er på fiber ja

Lenke til kommentar

Altså, det må stå en aktiv tjeneste bak porten for at den skal bli sett som aktiv.

PCen din må stå på, og du må kunne nå tjenesten internt på nettet på den porten.

 

Så skal det bare være å velge korrekt interface, og deretter forwarde porten(e) til korrekt intern IP.

 

Har du sjekket at det faktisk er ETHWAN det er link på?

Tror det skal være korrekt, men som sagt, du blir jo kun sikker om du sjekker det.

Lenke til kommentar

I kveld så passer det seg ikke å plugge ut de andre fra nettet så får vente til i morra med å teste direkte:P

 

Servern står på, og blir nådd på hjemmenettet her. Er det sånn du mener med at tjeneren må være aktiv på det internet nettet?

 

Har lagt med ett bilde av status screen i mellomtida. Takk for svar hittil så ser jeg tilbake her i morra formiddag.

post-122333-0-65180200-1440613664_thumb.png

Lenke til kommentar

ETHWAN interface stemmer når du har fiber. Samme er det for Canal Digital kunder, eller andre tilfelle der ZyXELen kun fungerer som ruter.

 

Å teste rett i ONT er et veldig godt tips. Da vet du helt sikkert om problemet ligger på ZyXELen eller en annen plass.

 

Forutsatt at IPadressen til serveren er korrekt, og at det kjører program på serveren som lytter til, og svarer på de portene du har lagt inn, er oppsettet korrekt.

 

Om du laster ned og installerer portsjekkverktøyet til portforward.com, og tester med den (på pcen som fungerer som server), så vet du at du har et program som lytter til, og svarer på de portene du sjekker. Langt mer pålitelig enn canyouseeme.org

http://portforward.com/help/portcheck.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...