Gå til innhold

[Løst] Problemer med wifi på gammel netbook [Ubuntu 14.04.3]


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

jeg hadde en gammel netbook (type Acer Aspire One D250) liggende som hadde blitt så treig at den var umulig å bruke. Så jeg installerte Ubuntu 14.04.3 32-Bit på den både for å se om jeg kunne få noe bruk av den, og fordi det var på tide å lære seg litt Linux.

 

Installasjonen gikk tilsynelatende smertefritt, men første problem er at jeg ikke får til å bruke trådløst nett. Det er selvsagt litt vanskelig for en som ikke har vært borti Linux/Ubuntu før å forstå seg på hva som er galt. Men det ser ikke ut til å være noe muligheter for trådløst nett i menyen oppe i høyre hjørne. Nett med kabel ser derimot ut til å fungere.

 

Jeg fikk frem dette:

 

RUNNING         STATE           WIFI-HARDWARE   WIFI       WWAN-HARDWARE   WWAN      

running         disconnected    enabled         enabled    enabled         disabled

 

Og dette:

 

01:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g LP-PHY (rev 01)

 

uten at jeg selv ble så mye klokere av det.

 

 

https://help.ubuntu.com/community/AspireOneAOD250

Her virker det å stå at jeg burde manuelt(?) installere en driver.

 

Men her står det en del andre ting:

https://help.ubuntu.com/community/AA1/Fixes#Wireless

 

 

Problemet er at jeg som helt nybegynner i dette verken skjønner helt hva problemet er, og hvor jeg skal begynne. Og hvis jeg må installere driveren manuelt vil jeg gjerne få noen pekepinner på hvordan man gjør det.

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å huske at dette skal fungere:

 

Installer Synaptic Package Manager via Software Center eller via terminal: sudo apt-get install synaptic

Start Synaptic og søk etter bcm. Du vil da finne firmware-b43legacy-installer i listen. Marker denne (den vil også markere b43-fwcutter som du også må ha), og trykk Apply. Synaptic vil nå laste ned og installere driver til deg. For sikker hets skyld tar du en restart etter dette. Hvis jeg ikke husker feil skal denne driveren fungere (lenge siden jeg hadde netbook).

 

Siden du har ganske svak maskinvare, vil jeg heller anbefale at du bruker Xubuntu 14.04.

Lenke til kommentar

Har du sett om Ubuntu foreslår driver under "additional drivers"? 

 

Edit:

Du kan eventuelt prøve fra terminalen:

 

sudo apt-get install --reinstall bcmwl-kernel-source

 

og deretter:

 

sudo modprobe wl

 

hvis du ikke får opp advarsler eller feil bør trådløst fungere

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Har prøvd 'Additional drivers', og det var ingenting der

 

Fikk opp:

Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package bcmwl-kernel-source

og

modprobe: FATAL: Module wl not found.

Edit: Mulig jeg gjorde noe feil nå. Skifta til xubuntu i mellomtiden, og installerte ikke den pakken før jeg prøvde dette,

Endret av Juleniss1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...