Gå til innhold

Rykk tilbake til start


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fysiokonklusjon: sammensatt problem.

Fått en akutt skade i skulderen som klemmer på strukturer i skulderen (og mest sannsynlig irriterer slimposer). Type supraspinatus/bicepssene/undersiden av acromion-området. 

Fikk også litt klarhet i hvorfor det høyre skulderbladet og skulderen min blir så sinnssykt stive (ikke relatert til dette, men gjør at skaden har festet seg litt mer enn hvis jeg ikke hadde dette andre problemet fra før av).

 

Får lov til å trene så lenge jeg ikke provoserer skaden, og jeg skal holde meg innenfor smertegrensa. Eksempelvis ikke gjøre masse greier over hodet eller sette armen i stillinger som skaper smerte.

Fikk noen småøvelser som virker fornuftige, så har satt meg et mål om å gjøre dem fire ganger i uka (annehver dag), så har jeg oppfølgingstime i januar. 

- tøye øvre del av bryst og nakke fordi det drar i skulderen min

- trene armhevinger/skulderstabilitet med fokus på teknikk og skuldre/skulderbladposisjon

- utoverrotasjon med strikk, innenfor smertegrense

- en slags bird dog-øvelse + beinløftsak for å fikse litt i hofta (vil mest sannsynlig også hjelpe i tung knebøy, for der vet jeg også fra før av at rumpa skyter ut til den ene siden når det blir veldig tungt, prøver såklart å unngå det!). Var viktig å ikke aktivere sidemuskulaturen når jeg gjorde den beinløftøvelsen da, fordi det allerede er for stramt på siden der (og dermed også bidrar til at det knyter seg i skulderen).

 

Er fornøyd med timen, og han så ting jeg vet stemmer fra tidligere, så da fikk jeg litt tillitt til han :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

skade

Hvordan går med Juliess, noen fremgang med skulderen? :)

 

 

Det går mye bedre med den, hadde oppfølgingstime for snart to uker siden. Så det kommer til å gå helt over, men tar tid. Har nesten ikke vondt nå da, kun ved spesielle bevegelser og i kombinasjon med rotasjon. 

 

Treninga går i dass da, ikke på grunn av skulderen. Var på fotballtrening forrige onsdag da...... huff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg brukt tiden fra januar og til nå på å bli regelmessig fysisk aktiv igjen. Det har tatt tid, men nå går det ganske av seg selv :) . Jeg er på fotballtrening 1-2 ganger i uken i tillegg til kamp på tirsdager (bedriftsserie, livsfarlig!). Så har jeg også klart å jogge en gang i uken ved siden av dette, regemessig i kanskje halvannen måned. 

 

Det er ikke alltid "bare å gjøre det" eller bestemme seg for at fra i morgen skal det bli tre økter om dagen, men for meg har det hvertfall fungert denne gangen med å velge en lagaktivitet jeg trives med, og deretter øke aktivitetsnivået gradvis. Er veldig glad for at jeg begynte på fotballen :) . Nå har jeg kommet dit at jeg føler meg rastløs og at jeg ønsker å gjøre noe dersom jeg har hatt en eller to dager uten trening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løp 4x4-intervaller idag, til tross for at det var 27 grader i skyggen. Trodde aldri jeg skulle komme meg ut, sovna til og med på senga med bikkja idet jeg trodde jeg skulle klare å skifte :p

Jeg bruker en relativt bratt bakke for intervall 1, 2 og 3, og så blir den siste halvannen intervallen flatt bortover på vei hjemover. Fungerer bra! Gjorde det samme forrige mandag da fotballtreningen ble avlyst. 

Varmet opp i ca 13 minutter først.

 

4:00 minutter raskt med 85-95% av makspuls

2:20 minutter "rolig" for å la pulsen synke, men ikke under ca 75%. 

Snittpuls: 175 (86% av maks), inkludert pauseintervallene. 

Lenke til kommentar

I går spilte vi fotballkamp, og det ble 5-5 :) . Skikkelig artig kamp å spille, jeg spiller forsvar og gjorde det bra! :) Vi spiller mix-lag og prøver å ha så mange jenter som mulig på banen, mens de andre lagene vi møter har maks én jente eller rent mannelag. Det er gøy! Så langt i serien har vi to seire, et tap og en uavgjort. Fikk meg en skikkelig trøkk i foten (veldig lurt å sette foten foran en som skal skyte så hardt han kan :p ) så jeg skal prøve å gå en lang tur med hunden idag og se hvordan det går. Det er egentlig bootcamp i kveld, så hvis foten føles grei så prøver jeg!
 
Fra en av de forrige kampene, jeg står i midten der og gliser.
post-104005-0-72586500-1462967763_thumb.jpg
 
Har forresten mål om "10 mil i mai" med turaktivitet, fotball (og minimalt med sykling), så jobber litt mot det. Jeg er ikke så flink på hverdagsaktivitet. Er på 3,5mil foreløpig i mai.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Vært et par rolige dager, ble plutselig bytur på onsdag for å feire noen i klassen, og dermed ble hele gårsdagen ødelagt :p . Pensjonist..

 

post-104005-0-80841300-1463748564_thumb.jpeg

 

Idag: jeg løp 4x4-intervaller, i regnet! Dette er tredje gangen jeg løper dem, det går bra altså. Ligger omkring 90-94% på selve intervallen. Tror jeg har fått justert makspulsen ganske greit, siden jeg kom til 97% idag og det var en liten ekstra spurt på slutten.

Har pause på 2:25.
Inkludert oppvarming: 

post-104005-0-12387400-1463748504_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Samboer og jeg har bestemt oss for å kjøpe fulldempa stisykler, som en felles gave fordi jeg er ferdig med bachelor nå og han er ferdig med forkurs og har bursdag :) . Blir mange kroner ut, men gøy å ha en felles hobby man bare kan dra rett ut døra eller kjøre kort for å drive med!

Lenke til kommentar

Er det noe man skal bruke pengene sine på så er det vel hobbyen sin :)

Med den utdannelsen din kommer du til å få råd til 5 sykler i måneden tenker jeg ;)

 

Legg ved link til denne tråden i alle jobbsøknader :cool:

 

Haha, skulle virkelig ønske det! :D Finnes dessverre ikke så mange sånne kommunejobber jeg kunne tenke meg, men jeg skal gå videre med studier litt til så jeg bare kikker mens jeg holder på :)

Nå har han fikset seg sykkel, og vi prøver å finne en til meg. Litt verre å finne enn fulldempet damesykkel i S, brukt, ser det ut til. 

 

Spilte fotballkamp idag, vi tapte 6-3. Laget spilte dårlig! Jeg følte likevel at min egen form var bra, og spilte hele kampen uten å bytte. 

 

Og btw... leverte også bachelor idag! Tror ikke vi stryker på dette altså, så krysser fingrene for at bacheloren er i boks.

 

post-104005-0-01239700-1464117745_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...