Gå til innhold

Derfor er det viktig å finne rollen som passer deg


Anbefalte innlegg

Voldsomt til kritikk her da. Poenget med artikkelen er vel å skape interesse rundt spillet og få flere interessert? League of Legends er ikke noe enkelt spill å sette seg inn i, og det er langt fra nybegynnervennlig. Om en artikkel som dette får flere interessert i spillet så er vel det bare positivt?

 

Dessuten LoL spilles på mange ulike nivåer. Akkurat som fotball. Samme taktikk brukes ikke i 8.divisjon (hvis det brukes taktikk her) og Premier League. Jeg spiller ikke LoL selv, men ser for meg at om man følger rådene i artikkelen kan det ta deg til et visst nivå og når du når det nivået vil du selv ha kunnskapen til å forstå at for å bli bedre må du bryte med noen av den gamle kunnskapen du har og gjøre ting annerledes.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er vesentlig om de oversetter begreper eller ikke. Ja, kanskje det ser litt teit ut, men hva så? DOTA 2 f.eks er tilgjenglig på norsk. Personlig er ikke det noe for meg men det har da ingen innvirkning på om jeg spiller eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Vet at dette er en norsk "nettavis", men er det virkelig nødvendig med alle disse patetiske oversettelsene?

 

Hvilke oversettelser synes du er patetiske?

Hvor skal jeg starte?

 

Helt - Jeg har aldri hørt noen kalle champions for "helter" når de snakker om LoL, selvom de snakker norsk.

Skadeverdier - Ehm... Damage?

Ferdigheter - Spells eller skills?

Drap - Kills? Det morsomme her er at artikkelforfatter har skrevet "kills" et annet sted lenger ned i artikkelen.

Ser at ordet "spill" er brukt i flere sammenhenger. I tillegg er ordet "plays" (som jeg mener er riktig å bruke) brukt andre steder i artikkelen der det vises til samme betydning av ordet "spill". "Spill" er også brukt der man (etter min mening) heller burde brukt Matcher eller Games. Eks. "Jeg har nettop vunnet 3 games på rad".

Sikre mål/sikre objektiver er brukt flere steder, jeg spiller ikke LoL selv, men regner med dette skal vise til det man på "fagspråket" kaller "pushing av towers" eller bare "pushing", uansett hva det skal vise til så er jeg ganske sikker på at det finnes bedre begreper å bruke enn å "sikre mål/objektiver".

 

Det aller mest frustrerende er at noen av ordene og begrepene skrives på "fagspråket", mens andre oversettes til norsk, noen er til og med brukt på begge språkene på forskjellige steder, selvom det er i helt like betydninger av ordet.

Er enig i uheldig oversettelse av kills/drap og mikset bruk av spill/plays/games, og at det hadde vært bedre med enten alle uttryk på norsk eller engelsk.

 

Men ellers er jo oversettelsene i seg selv gode nok, og langt ifra patetiske. Hadde man snakket med en annen norsk LoL spiller ville han lett forstå hva du mener.

 

Champions/Heroes -> Helt. Helt ok.

Damage - Skade - Mengde skade er oppgitt i tall -> Skadeverdier.

Spells/Skills -> Ferdigheter er jo eneste naturlige.

Towers / Baron / Dragon - Alle disse er objektiver/mål, derav et annet uttrykk som er "Playing the objectives" -> Sikre mål/objektiver er igjen en bra oversettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Det ikke du som velger helten, men helten som velger deg."

Da må man kjøpe alle champsa først, eller så er det veldig få champs som kan "velge deg", 10 om jeg ikke tar feil.

De rullerer jo, så du kjøper jo champions som du liker, eller som "velger deg". Du må ikke kjøpe alle for å prøve alle.

Det er jo akkurat det du må, ellers får du bare prøvd champs en uke av gangen og må vente i kanskje 10-13 uker til for å prøve champen igjen.

 

Hvordan kan jeg prøve en champ som ikke er i weekly rotation? Har LoL en test-mode? Nei.

 

Man må kjøpe eller vente, noe som er helt idiotisk og utrolig casual, de med flere champs har en stor fordel over de med færra champs.

 

Jeg lurer på hvorfor folk ikke forstår at LCS blir spilt på tournament realms av en grunn, og at alt annet en LCS er casual som f.

Lenke til kommentar

 

 

 

"Det ikke du som velger helten, men helten som velger deg."

Da må man kjøpe alle champsa først, eller så er det veldig få champs som kan "velge deg", 10 om jeg ikke tar feil.

De rullerer jo, så du kjøper jo champions som du liker, eller som "velger deg". Du må ikke kjøpe alle for å prøve alle.

Det er jo akkurat det du må, ellers får du bare prøvd champs en uke av gangen og må vente i kanskje 10-13 uker til for å prøve champen igjen.

 

Hvordan kan jeg prøve en champ som ikke er i weekly rotation? Har LoL en test-mode? Nei.

 

Man må kjøpe eller vente, noe som er helt idiotisk og utrolig casual, de med flere champs har en stor fordel over de med færra champs.

 

Jeg lurer på hvorfor folk ikke forstår at LCS blir spilt på tournament realms av en grunn, og at alt annet en LCS er casual som f.

Denne ideen om at det med flere champs har stor fordel er litt feil, jeg tenker her på kvalitet kontra kvantitet. Ingen av oss vanlige spillere kan alle champs like godt og vil holde oss til en håndfull. LoL er ikke ett spill med hard counters så du kan ikke bare gå på lolcounter og automatisk vinne. Det finnes veldig mange eksempler på folk som klatrer opp til høy plat/diamond med ett veldig lite knippe champs, kanskje bare en champ.

 

Man kan dra en sammenligning til spill som street fighter. Alle sammen har tilgang til alle karakterene, men hvis du vil bli god spiller du bare 1 eller 2 (Infiltration er selvfølgelig unntak her men han er unik)

Lenke til kommentar

Voldsomt til kritikk her da. Poenget med artikkelen er vel å skape interesse rundt spillet og få flere interessert? League of Legends er ikke noe enkelt spill å sette seg inn i, og det er langt fra nybegynnervennlig. Om en artikkel som dette får flere interessert i spillet så er vel det bare positivt?

 

Dessuten LoL spilles på mange ulike nivåer. Akkurat som fotball. Samme taktikk brukes ikke i 8.divisjon (hvis det brukes taktikk her) og Premier League. Jeg spiller ikke LoL selv, men ser for meg at om man følger rådene i artikkelen kan det ta deg til et visst nivå og når du når det nivået vil du selv ha kunnskapen til å forstå at for å bli bedre må du bryte med noen av den gamle kunnskapen du har og gjøre ting annerledes.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er vesentlig om de oversetter begreper eller ikke. Ja, kanskje det ser litt teit ut, men hva så? DOTA 2 f.eks er tilgjenglig på norsk. Personlig er ikke det noe for meg men det har da ingen innvirkning på om jeg spiller eller ikke.

Du har helt rett i det, det brukes forskjellige strategier. Problemet med denne artikkelen er at den ikke beskriver noen som helst strategi. Den prøver å overbevise folk om at den handler om det, men det gjør den bare ikke. Den lærer folk ting som er helt feil. Det er greit å introdusere folk til spillet, og ikke gjøre det så avansert og bare lære dem lette ting. Det er jeg absolutt positiv. Dette derimot er som sagt noe som bare lærer deg helt feil, og ting blir bare forvirrende da. Dette hjelper ingenting hvis du faktisk vil spille.

 

Det er jo akkurat det du må, ellers får du bare prøvd champs en uke av gangen og må vente i kanskje 10-13 uker til for å prøve champen igjen.

 

Hvordan kan jeg prøve en champ som ikke er i weekly rotation? Har LoL en test-mode? Nei.

 

Man må kjøpe eller vente, noe som er helt idiotisk og utrolig casual, de med flere champs har en stor fordel over de med færra champs.

 

Jeg lurer på hvorfor folk ikke forstår at LCS blir spilt på tournament realms av en grunn, og at alt annet en LCS er casual som f.

 

 

 

Det er åpenbart at du tar helt feil, når jeg sier hvorfor det du sier ikke stemmer, du svarer ikke men skriver det samme igjen. Hvis du bare hater League og bare vil skrive negativt om det for å være negativt kan du helt ærlig bare la være, eller gå et annet sted å skrive. Jeg hører det finnes mange Dota2 forum som hadde vært åpen for slike innlegg.

Lenke til kommentar

Etter denne fantastiske, lettleste og folkelige guiden, så føler jeg meg virkelig klar til å kaste meg inn i League of Legends...

 

Lenge leve sarkasmen og ironien :)

 

PS: for de som trenger å få det inn med teskje. Jeg synes denne guiden er tunglest og kunne like gjerne være skrevet på kinesisk. Det er gjort et lite forsøk i margen å forklare noen uttrykk, men det brukes for mange uttrykk som for en som ikke kjenner til LoL er helt gresk og uforståelig. Om jeg følte meg forvirra før, er jeg ikke blitt noe klokere.

Guiden kunne vært god den, men vær så snill og bruk forståelige uttrykk og oversettelser. Mulig at dersom hele artikkelen ble oversatt til engelsk, så ville jeg blitt litt klokere.

Beklager "sytingen", men jeg hadde forventet noe mer da jeg klikket meg inn her.

Lenke til kommentar

 

 

Det aller mest frustrerende er at noen av ordene og begrepene skrives på "fagspråket", mens andre oversettes til norsk, noen er til og med brukt på begge språkene på forskjellige steder, selvom det er i helt like betydninger av ordet.

Er enig i uheldig oversettelse av kills/drap og mikset bruk av spill/plays/games, og at det hadde vært bedre med enten alle uttryk på norsk eller engelsk.

Jeg setter stor pris på konstruktiv kritikk, men jeg tror det er et par ting dere ikke har tatt til vurdering.

Først og fremst vil jeg presisere at jeg tror det er bedre å diskutere dette temaet i en generell kontekst fremfor å relatere det til individuelle tilfeller.

Er det virkelig kun hensiktsmessig å bruke enten norske eller engelske ord, eller kan det i enkelte tilfeller kanskje faktisk forbedre artikkelens integritet ved å tidvis integrere fremmedspråklige uttrykk der det er relevant og føles naturlig? Jeg synes svaret på dette spørsmålet er et gjenlydende "ja".

Derfor betrakter jeg dette problemet - hvorvidt man bør eller ikke bør inkludere fremmedspråklige ord, og i hvilken grad de inkluderes - som et spørsmål om personlig preferanse, forutsatt at det er passende i det aktuelle tilfellet.

Jeg vedkjenner imidlertid at dette er en reel problemstilling, men tro meg når jeg sier at disse tingene alltid overveies nøye.

Tilleggsvis må jeg bare si at jeg synes det er fantastisk å se leserne våre involvere seg så lidenskapelig.

Endret av interactiveDream
Lenke til kommentar

Jeg har spilt Lol i 3 år nå, og denne artikkelen gjør egentlig forstand. Du har bedre forståelse med denne artikkelen hvis du er i Gold, Platinum eller Diamond. Denne artikkelen er godt sagt, og kan virkelig hjelpe nybegynnere / Bronze / Silver men selv Gold spillere fortsatt sliter med å finne rollen som passer for dem. Da jeg var Gold forrige sesong det er veldig vanskelig for meg å finne den rette Champion som passer min stil. Enten du er en defensiv spiller eller aggressiv spiller kan påvirke / endre spillet og ytelse. Spille Lol er vanskelig å finne den rette rolle og Champion for deg, fordi det er 5 roller du kan velge (ADC, Support, Mid, Top og Jungler) og etter å ha valgt den rollen, Du må finne den rette Champion. Finne en rette Champion må spille forskjellige Champions eller bare kjøpe alle Champions og se om det passer din stil.

Artikkelen er god og interessant :)

Endret av Jason genoviser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...