Gå til innhold

[Løst] Er det mulig å bruke PC`en nøkkel på en ren Windows 8.1 installasjon?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg må bare begynne med å si at jeg har holdt på med PC i mange år. Windows og Linux, har også hjulpet masse folk med PC, men jeg må bare inrømme at dette har jeg ikke peiling på.

 

Hvis man f. eks har en PC fra en levrandør. Si HP da. Når man har en PC med Windows fra HP eller en eller annen annen levrandør, så får man gjerne med endel ekstra greier som man naturligvis ikke trenger. Hvis man da har en Windows 8.1 installasjon installert på PC`en.

 

Kan man da bruke Microsoft sitt eget Medium tool til å lage en ISO fil av f. eks Windows 8.1 og installere den på den aktuelle PC`en og bruke PC`ens nøkkel for å få aktivert Windows eller går ikke det?

 

Vi snakker da om å installere SAMME Windows versjon, SAMME språk og samme BIT versjon, bare med en ren versjon. Er dette mulig?

 

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Jeg vet ikke helt hva du svarer på, men det jeg lurer på svarer du iallefall ikke på.

Hvis du leser posten min EN gang til, så vil du se at jeg skriver ingenting om Windows 10, selv om det sikkert er det som er planen etterhvert. Det jeg lurer på er om man kan installere en Clean versjon av Windows 8.1 på en la oss si en HP Laptop og brukt Nøkkelen til HP maskina på den rene versjonen av Windows 8.1

 

Altså. Laste ned SAMME Windows 8.1 versjon, samme språk og samme Bit, bare at den er ren uten preinstallert software. Det jeg da mener er hvis man laster ned en Clean versjon av Windows 8.1 med Tools programmet til Microsoft.

Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig.

 

Du kan selvsagt reinstallere samme versjon (Home/Pro osv) og aktivere med den nøkkelen du har på klistremerke på maskinen. Hvis du vil så kan du installere annen språk og bitversjon. Nøkkelen bryr seg ikke om språk og bit, kun Home/Pro, W7/W8 osv.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Ja det funker.

Om laptoppen er en OEM "Designed for windows 8" er solgt med bruksrett av en windows 8 versjon , ligger produkt key (oem) i uefi bios.

Det er ulike keys for windows 8.0/8.1 og tidligere var det problem å installere da 8.1 install ikke aksepterte 8.0 keys , og man brukte da setup keys og byttet key etterpå for aktivering.

Siste 8.1 installasjons medie skal detektere oem key fra maskinenes bios og la installasjonen fortsette forutsatt at du har valgt rett versjon uansett om det er 8.0/8.1 kode.

 

Bios/uefi win8 key kan leses ut med management instruction (wmic) fra en kjørende oem laptop slik , elevert cmd prompt:

WMIC Path SoftwareLicensingService Get OA3xOriginalProductKey

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Der var det litt mer korrekt svar på det jeg lurte på ja. Flott. Takk for svar. Da vet man det.

Har akkurat lasta ned Engelske Image av Windows 8.1 til min egen Hovedmaskina for å kanskje få litt mer oppdatert ren installasjon av Windows 8.1. Om jeg kommer til å bruke den. Hmmmm. Kanskje. Hvis Windows 10 skjærer seg. Vi får se.

 

Men da er saken løst da. Takk for svar igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...