Gå til innhold

– 4K-Blu-ray kan komme på markedet rundt juletider


Anbefalte innlegg

 

Hvis man vil være kompatibel med 1x avspillere kan man ikke gå høyere enn 36 Mbps, og med 50 GB på plata er det plenty med plass igjen.

 

 

 

 

I første omgang så tror jeg nok at de vil satse på det,ja...

Men som med alt annet så kommer de nok til å droppe bakoverkompatibiliteten over tid...,og gå nye veier...,so to speak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndbredden for dårlig? De som har 100 mbit gjennom fiber\coax burde klare seg fint.

Selv om 150 mbit nedlasting vil være fint å ha.

 

Nå kommer 4K BD til å ha en maksbåndbredde på 100 Mbps som kommer til å vare i perioder, og selv linjer med 100 Mbps takler ikke en slik båndbredde konstant. Selv vanlig Blu-ray er vanskelig å streame over 100 Mbps Ethernet, og det er halvparten av båndbredden. I tillegg takler hverken infrastrukturen på Internett strømmer på 100 Mbps eller de fleste servere flere brukere med slike båndbreddekrav.

 

Så ja, båndbredden er for dårlig. Også nedlasting vil i de fleste tilfeller ta for lang tid til at det er praktisk. Jeg har f.eks. 100 Mbps linje nå, og klarer kanskje maks 6 MB/sek. under helt optimale forhold for nedlasting av en torrent. Mer vanlig er 1-3 MB/sek. Det vil si at det tar mange timer, om ikke dager å laste ned en film på 100 GB. Ja, jeg har gjort det, men for utleie/kjøp/streaming er dette ikke en praktisk løsning da det tar for lang tid - hele poenget med nedlasting og streaming er at folk vil se filmen "nå". Hvis de må vente, er det like greit å bare stikke på butikken å kjøpe seg filmen på BD/DVD.

 

For ikke å snakke om hva som ville måtte kreves av båndbredde for å kunne vise filmer i råformat (noen nevnte 9 Gbps her tidligere).

Lenke til kommentar

Hvis man vil være kompatibel med 1x avspillere kan man ikke gå høyere enn 36 Mbps, og med 50 GB på plata er det plenty med plass igjen.

 

Hæ? Hvor får du 36 Mbps fra? 50 Mbps har vært maks fra dag én. Kanskje du forveksler med HD-DVD som hadd 36 som maks?

Lenke til kommentar

 

Hvis man vil være kompatibel med 1x avspillere kan man ikke gå høyere enn 36 Mbps, og med 50 GB på plata er det plenty med plass igjen.

 

Hæ? Hvor får du 36 Mbps fra? 50 Mbps har vært maks fra dag én. Kanskje du forveksler med HD-DVD som hadd 36 som maks?

Dette er fra hestemunnen selv og er ren kompatibilitet med minimum spec.

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_speed

Kan godt være tallene for dette i felten er høyere for å implementere BD-ROM. Sitter ikke på noe tall for det. Sånn det står skrevet tolker jeg det som at det ikke må implementeres, men er valgfritt og ønsket. Alltid noen El-cheapo produsenter som går for laveste mulige spec og dermed setter en standard for de som ønsker å være kompatibel med alle avspillere. De filmene jeg har sjekket som er gitt ut i EU/USA har vært innenfor 36 Mbps. TGB nevnte han hadde kommet over russiske utgivelser som lå godt over denne grensen. Har du mer info om dette er jeg all ears.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man vil være kompatibel med 1x avspillere kan man ikke gå høyere enn 36 Mbps, og med 50 GB på plata er det plenty med plass igjen.

Hæ? Hvor får du 36 Mbps fra? 50 Mbps har vært maks fra dag én. Kanskje du forveksler med HD-DVD som hadd 36 som maks?

Dette er fra hestemunnen selv og er ren kompatibilitet med minimum spec.

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_speed

Kan godt være tallene for dette i felten er høyere for å implementere BD-ROM. Sitter ikke på noe tall for det. Sånn det står skrevet tolker jeg det som at det ikke må implementeres, men er valgfritt og ønsket. Alltid noen El-cheapo produsenter som går for laveste mulige spec og dermed setter en standard for de som ønsker å være kompatibel med alle avspillere. De filmene jeg har sjekket som er gitt ut i EU/USA har vært innenfor 36 Mbps. TGB nevnte han hadde kommet over russiske utgivelser som lå godt over denne grensen. Har du mer info om dette er jeg all ears.

 

 

Blu-ray.com er ikke hestemunnen, men en fansite. Det sagt, det der er eldgammel info og gjelder kun første generasjon BD-stasjoner for skrivbare Blu-ray plater (med caddy, og før BD-R/BD-RE). Alle BD-spillere takler selvfølgelig full BD-videospesifikasjon på 54 Mbps og har drev som kjører på 2x. 

Lenke til kommentar

Ja, ved nærmere ettersyn kreves det 1,5x for video og lyd, og det tilsvarer jo 54 Mbps.

Da virker det jo som det er enda mindre grunn til å gi ut filmer med lav encodingsrate.

Husker jeg leste at audio/video kunne peake opp i over 70 Mbps i korte perioder. Var vel rundt 1 sekund eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Ja, ved nærmere ettersyn kreves det 1,5x for video og lyd, og det tilsvarer jo 54 Mbps.

Da virker det jo som det er enda mindre grunn til å gi ut filmer med lav encodingsrate.

Husker jeg leste at audio/video kunne peake opp i over 70 Mbps i korte perioder. Var vel rundt 1 sekund eller noe i den duren.

 

Nå er vi inne på litt flisespikking, så det er egentlig ikke så viktig, men ... 54 Mbps er maks fysisk datarate for BD-videoformatet, og dekker video, lyd og overhead (feilkorreksjonsdata, protokolldata osv.). Det vil si at dataraten for lagrede data ikke får gå over dette. Men, de fleste spillere kjører likevel på 2x. Grunnen til dette er at de mellomlagrer (bufrer) data for at man ikke skal få hakking ved for eksempel støv på eller riper i plata som gjør at lesehastigheten midlertidig går ned. I tillegg krever enkelte funksjoner som flere kameravinkler en viss bufferstørrelse. Det vil si at i realiteten vil data som regel lese i 70 Mbps til bufferen er full, og så stoppes lesing til bufferen er delvis tømt, før den fortsetter i 70 Mbps igjen.

 

Det som er litt interessant med 4K BD i så måte er at maksbitraten vil endres avhengig av antall lag iflg Wikipedia:

 

 

 

The 4K-Blu-ray specification allows for three disc sizes, each with their own data rate: 50 GB with 82 Mbit/s, 66 GB with 108 Mbit/s, and 100 GB with 128 Mbit/s.

 

Produsentene har med andre et valg om de vil bruke plater med mer kapasitet for å øke spilletiden eller kvaliteten. Eller noe midt i mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...