Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvor mye betaler internettlevrandørene i utgifter for internett


Anbefalte innlegg

Hei, finnes det det noe informasjon hvor mye ca forskjellige levrandører betaler i leie i linje mot andre land eller hvor mye utstyret koster alt fra GPON til Fiberlinje til altibox eller Coax?

 

Eller hvor mye f.eks 1 gigabit vs 10 gigabit koster (Verdi)

 

Man ser f.eks altibox og bayonette har forskjellige priser.

 

Er det riktig f.eks hvis Gpon fiber hadde hatt 1 gigabit eller 10 Gigabit per kunde så ville prisen fort bli 6000 kr måneden eller 60 000 kr måneden med dagens teknologi? Regner ut i fra i dag koster 100 mbit ca 600 kr.

 

Det tenker jeg GET\Canaldigital. Eller tjener dagens internetlevrandører så bra de kunne ha operiert med svenske priser:

 

https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband-via-fiber

Da prisene ikke er så forskjellige bortsett fra etablering og kundeservice?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta høyde for at de har x kapasitet , men selger abo for 10.000 ganger mer da. 

Hadde alle kundene lastet ned en stor fil samtidig hadde alle sittet på 1kb der og da.

 

Det blir som om jeg har 5 hengere hjemme, men selger 1000 avtaler på at folk når som helst kan komme å låne den, men det kommer bare 3-4 pr dag så det går bra enn så lenge. 

 

Samme grunnen for at netflix struper linjene, selv om folk ikke engang bruker mer en 5% av hva de betaler for. 

 

 

Edit til under , ja, men kan du streame for det om alle kundene i din isp streamer maks samtidig? Nei 

Endret av War
Lenke til kommentar

Dette blir bullshit, steam kan klare alt fra 30-250 mbit hastighet ulike tider på døgnet.

 

Jeg tenker heller å få svar siden flere internetlevrandører mener at skal man ha 1 gigabit må man betale over 1000 kr måneden.

Men jeg vil nok tro har man først en fiberlinje fra altibox fra før av koster dem minimalt å tilby 500 mbit vs gigabit.

 

Jeg vil tro de fleste internetlevrandører overpriser linjene ganske voldsomt i norge, og det finnes det ikke noen grunn for.

De kunne ikke vise til norge er så mye dyrere land om fiberen først ligger i bakken.

 

http://www.side3.no/teknologi/hvorfor-er-raskt-bredband-sa-veldig-dyrt/8479642.html

 

 

De andre er overpriset, jeg kan ikke si noe annet. Kostnaden ligger i utbygging av nettet, og for oss er kostnadsforskjellen minimal om vi selger 40 eller 1000 mbit hastighet. Privatmarkedet i dag har ingen reell konkurranse, og de som er der priser seg veldig likt, og deler opp markedet. Det er ikke noen som prøver å gjøre store fremskritt, en bare følger hva andre gjør, sier Paalsrud.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i diverse ISPer, og jeg kan love deg at de overselger. Hvis man skulle ha infrastrukturen til at alle abonnenter kunne makset sin linje på likt så ville prisen på internettabonnement kostet mye mye mer. 

Den største utgiften på fiber i norger er prisen det koster å få fiberen frem til kunden. 

Jeg tror du bør gjøre litt research før du skriker "bullshit"

Men kan være enig med at noen ISPer er litt overpriset, men det er ikke så ille så du tror. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva mener du det ikke er så ille som det tror?

 

Tar f.eks telenor\ canaldigital dobbelt så godt betalt for å gjøre tilsvarende jobb som altibox\bayonette?

Eller har de langt dårlige innkjøpsavtaler, skulle nesten tro det.

 

Hadde jeg vertfall hatt 300-200 mbit linje på natten hadde det hjelpet veldig mye, en å leve med en treg 100 mbit linje og laste ned både dag + natt og på dagtid.

 

Jeg tror hvis flere hadde hatt 300-500 mbit linje, så sant man ikke er uheldig å laste ned i en perode der mange andre laster ned fra samme server vil det gå veldig mye raskere å laste ned en å kun ha 100 mbit linje.

 

Ser man priser fra altibox er det kun snakk om 100-200 kr prisforskjeller på dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Naturligvis overselger ISP'ene kapasitet.

Jeg har fiber fra Bayonette med hastighet på 1/1 Gbps. Bygården har 280 leiligheter med tilsvarende oppkobling, og vi er informert om at det inn til sentralen i kjelleren går 2 x 10 Gbps med mulighet for dobling til 4 x 10 Gbps dersom nødvendig. For dette betaler hver av leilighetene 299,- /mnd i 3 år, og står deretter som eier av infrastrukturen internt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med bayonette de sier ikke hvor mye det koster dem for etablering i et området.

 

Det i ditt tilfelle kunne koster 1-3 milioner kroner bare å legge fiberen inn i borettslaget og fordele det til 10 gigabit.

Derfor det og med kommunene ikke er villige å tilby dette for alle borettslag. Ellers ville det gitt rundt 11 000 kr i etablering per bolig (leilighet) så mye er det ikke sikkert alle er villig å gi selv om man får 1 gigabit\10 gigabit billig i ganske lang fremtid.

 

Hadde vært gøy å betale så lite, men er jo bare det hvis det skulle bli problemet er det ikke bare å bytte levrandør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Tror du har problemer med å forstå at bedriftene ønsker å tjene mest mulig penger. Hva som er best for forbrukerne er sjeldent best for bedriftene.

 

...kan du lese igjennom siste innlegget ditt og skifte ut ordene som er feil? Du gir enda mindre mening enn vanlig med det innlegget :fun:

Lenke til kommentar

Jo ser jo det, men hvorfor tilbyr da ikke alle internetlevrandørene 1 gigabit båndbredde til 1500 kr måneden.

Det tjener de langt mere penger på, hvis det ikke er fordi det tjener mere å selge 100 mbit til langt flere kunder, siden det ikke er mulig å ha 2 canaldigital bredbånd og bruker tearing og koble sammen for å få 200 mbit. Det er fysisk umulig uten å dele ut kanaler for langt høyere hastighet.

 

Men jeg vet jo om telenor\canaldigital oppgrader nettet hver 6 måned og tvinger alle kunder å betale mere får de post og teletilsynet på nakken, og en del klager fra eldre.

 

Ser ikke hva du mener er feil.

Lenke til kommentar
  • 1500Mbps – 1.5Gbps $0.65
  • 3000Mbps – 3Gbps $0.50

høres ekstremt rimlig ut.

 

La oss si en gjennomsnittlig bruker laster ned 50 GB i uken.

 

Det blir ca 4 kr per 3 Gigabyte, ca 67 kr for 50 Gigabyte. ganger man det med 4 blir det ca 268 kr.

 

Men nå har jo intenet levrandørene egene kostnader, så da burde det være mulig å tilby 2 gigabit linje til rundt 500 kr måneden.

 

Hvor mye koster det å leie ipv4\ ipv6 adresser, koster det ca 4-8 kr per bruker?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du leste artikkelen, eller forstod den. Det er ikke pris for dataen som transporteres, men kapasiteten du har tilgjengelig for å transportere data.

 

Prisen blir gradvis lavere jo større kapasitet som leies. Eksempelet viser 0.50$ per Mbit. Ved 3Gbit blir det da 1500$ som er ca 12300 NOK i dag.

 

ip adresser er gratis, og lånes av ripe. Man betaler kun for medlemskap hos ripe.

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et siste spørsmål rundt det med priser.

 

Slik norge funger på bredbånd funger konkuransen dårlig.

 

Mener dere eneste måten å gjøre det slik at det blir mindre forskjellsbehandling mellom levrandørene.

 

Er å pålegge alle levrandører å gi et tilbud markedet kan leve med?

 

Ser det at telenor må leie fiberen, men hva hjelper det i det store hele.

Hadde vært bedre om post og teletilsynet laget en mal basert på altibox sin prisliste:

 

https://lyse.altibox.no/privat/priser

 

Og si alle levrandører må gi samme tilbydet og tilby både ipv4/ipv6 kostnadfritt.

 

For konkuranse av fiber gjør vel bare vanskeligere å bygge ut. Siden det er mere lønnsomt å leie en å eie, da blir vel telenor som sitter med svarteper kortet og tapet.

Med mindre opennet.no klarer å samarbeide med alle internetlevrandører og de er de man betaler utbygging til?

 

Så kan dere si hva dere mener må gjøres før man kan si alle i norge skal få tilsvarende båndbredde tilbud?

 

http://www.ba.no/slik-unngar-du-a-ga-i-fiberfellen/s/5-8-28639

 

Noen ganger skulle man tro tidlig på 1950 tallet hadde telenor enerett på kobberkabel eller forkjøpsrett på boligmarkedet, eller det er noe lovverk som sier at bredbåndtilbudet skal begrenses.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...