Gå til innhold

Studere farmasi i Norge eller odontologi i utlandet?


Gutt_96

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke det to relativt forskjellige ting? Odontologi er jo et profesjonsstudium der du sannsynligvis kommer til å ha praksis med pasienter, og som gjør at du kan jobbe som tannlege. Som farmasøyt kan du jo først og fremst jobbe med legemidler, enten på et apotek eller i legemiddelindustrien. 

 

En venninne studerte odontologi i Polen, og det virker som hun har trivdes godt.

Lenke til kommentar

Farmasi og odontologi er to helt forskjellige ting. Mens den ene (farmasi) går ut på store kunnskaper om legemidler og mye labrelatert arbeid, vil odontologi ha mye menneskelig kontakt og mye håndverkrelatert. 

 

Jeg studerte ett år med odontologi ved UiO og angret ikke et sekund. Nå skal jeg derimot starte medisin. Men hadde jeg ikke hoppet over på medisin, ville jeg selv ikke fortsatt på odontologi. Det er et håndverk med mye instrumenter som  kan minne om at man er på et verksted. Jeg er mer glad i labrelatert arbeid, og hadde jeg ikke valgt medisin ville jeg ha valgt farmasi/biokjemi/sykepleie. Selvsagt tjener en tannlege ganske så godt, og dersom man har egen praksis, kan man godt tjene rundt 1,5 - 2 millioner i året med 8-17 jobb :) Det er vel ikke umulig å ha eget apotek, men jeg tenker at det er veldig vanskelig her i Norge, og jeg har heller ikke sjekket muligheten for dette. Eget apotek er mye lettere å starte opp i utlandet da :)

 

Jeg tenker at jobbmessig, vil det være like enkelt å få jobb både som tannlege og farmasøyt. Det er mange tannleger som går av med pensjon de neste årene, så mangel på jobb vil det ikke være. Husk dog på at det kan bli vanskelig å få arbeid dersom man har studert odontologi i utlandet. Spør gjerne SAK om dette og om universitetet i Ungarn/Polen er godkjent. Ei i klassen min måtte starte helt på nytt på odontologi, selv om hun var ferdig utdannet i Øst-Europa. 

 

Jeg ville dog anbefalt farmasi dersom du liker å jobbe i lab, og da helst Norge :) Det er så mye lettere å få arbeid når man har utdanningen sin fra Norge, og man slipper styret med SAK :)

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Du tjener mer penger på å selge medisiner. Det finnes veldig mange syke mennesker i Norge.

Tar du mastergrad i farmasi kan du åpne ditt eget apotek. Når det gjelder utdanning i utlandet. 

Dette er listen over institusjoner som gir automatisk godkjennelse i Norge.

https://www.lanekassen.no/tilleggsstipend

 

Når det gjelder tenner. Det er veldig dyr pris på dette i Norge. Vanskelig å få jobb.

Slik vi alle vet. Nesten hele den norske befolkningen reiser til utlandet for tannbehandling.

Du har ikke lyst til å ta tann utdanning og ende opp som dette.

http://www.tv2.no/2015/08/07/nyheter/arbeidsledighet/arbeidsledig/7226920

 

Farmasi er den sikreste veien. Da har du garantert jobb etter utdanning. Blir du lei av å jobbe for andre. Kan du ta masterutdanning i farmasi og åpne ditt eget apotek.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915

Farmasi og odontologi er to helt forskjellige ting. Mens den ene (farmasi) går ut på store kunnskaper om legemidler og mye labrelatert arbeid, vil odontologi ha mye menneskelig kontakt og mye håndverkrelatert. 

 

Jeg studerte ett år med odontologi ved UiO og angret ikke et sekund. Nå skal jeg derimot starte medisin. Men hadde jeg ikke hoppet over på medisin, ville jeg selv ikke fortsatt på odontologi. Det er et håndverk med mye instrumenter som  kan minne om at man er på et verksted. Jeg er mer glad i labrelatert arbeid, og hadde jeg ikke valgt medisin ville jeg ha valgt farmasi/biokjemi/sykepleie. Selvsagt tjener en tannlege ganske så godt, og dersom man har egen praksis, kan man godt tjene rundt 1,5 - 2 millioner i året med 8-17 jobb :) Det er vel ikke umulig å ha eget apotek, men jeg tenker at det er veldig vanskelig her i Norge, og jeg har heller ikke sjekket muligheten for dette. Eget apotek er mye lettere å starte opp i utlandet da :)

 

Jeg tenker at jobbmessig, vil det være like enkelt å få jobb både som tannlege og farmasøyt. Det er mange tannleger som går av med pensjon de neste årene, så mangel på jobb vil det ikke være. Husk dog på at det kan bli vanskelig å få arbeid dersom man har studert odontologi i utlandet. Spør gjerne SAK om dette og om universitetet i Ungarn/Polen er godkjent. Ei i klassen min måtte starte helt på nytt på odontologi, selv om hun var ferdig utdannet i Øst-Europa. 

 

Jeg ville dog anbefalt farmasi dersom du liker å jobbe i lab, og da helst Norge :) Det er så mye lettere å få arbeid når man har utdanningen sin fra Norge, og man slipper styret med SAK :)

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Lykke til med valget!

Kan man ta odontologi et år, og deretter hoppe til medisin? Eller var du på venteliste til noen medisinstudier?

Lenke til kommentar

Takk Blåflaske! :) Vet du om hvilke universiteter i Polen som gir autorisasjon som tannlege i Norge, og har man like bra lønn? Har man like gode jobbmuligheter? 

 

Her er de universitetene i Polen som tilbyr odontologi: http://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/fag/helsefag-og-medisin/tannlege/polen-tannlege/

Vær likevel obs på at du må søke autorisasjon via. SAK, og må derfor gjøre dette etter at utdanningen din er ferdig. Du kan gjerne ta kontakt med ANSA om det er noe du lurer på :) 

 

Nå skal jeg ikke si helt med sikkerhet om dette er sant, men da jeg gikk odontologi ved UiO i fjor, kom det opp på praksis at de som studerer odontologi i utlandet har en liten mulighet til å søke seg inn i Norge fra og med 3.året da, siden det er da man starter med relevante tannlege-fag. Altså betyr det at du kan ta to år i Polen og fortsette de neste tre årene ved f.eks. UiO. Dette fikk jeg beskjed om fra de som allerede studerer på høyere kull, så jeg vet ikke hvordan man søker seg inn altså. Ta gjerne kontakt med odontologisk fakultet ved UiO og hør :) http://www.uio.no/studier/program/odontologi/kontakt/

 

Ellers tenker jeg at dersom man har fått autorisasjon til å jobbe, så kan man vell jobbe på lik linje som alle andre, og man får da lik lønn. 

Det kan være at hvis man ønsker bedre lønn, at man tar f.eks. kurs ved siden av utdanningen, eller spesialiserer seg videre. 

 

Det kan være godt at mange er skeptiske til å bli tannlege pga. jobbmulighetene, men jeg skal forsikre deg om at du kommer ikke til å være uten jobb. Ta f.eks. en tannlege med spesialisering innen regulering  :grin2:

Lenke til kommentar

 

Farmasi og odontologi er to helt forskjellige ting. Mens den ene (farmasi) går ut på store kunnskaper om legemidler og mye labrelatert arbeid, vil odontologi ha mye menneskelig kontakt og mye håndverkrelatert. 

 

Jeg studerte ett år med odontologi ved UiO og angret ikke et sekund. Nå skal jeg derimot starte medisin. Men hadde jeg ikke hoppet over på medisin, ville jeg selv ikke fortsatt på odontologi. Det er et håndverk med mye instrumenter som  kan minne om at man er på et verksted. Jeg er mer glad i labrelatert arbeid, og hadde jeg ikke valgt medisin ville jeg ha valgt farmasi/biokjemi/sykepleie. Selvsagt tjener en tannlege ganske så godt, og dersom man har egen praksis, kan man godt tjene rundt 1,5 - 2 millioner i året med 8-17 jobb :) Det er vel ikke umulig å ha eget apotek, men jeg tenker at det er veldig vanskelig her i Norge, og jeg har heller ikke sjekket muligheten for dette. Eget apotek er mye lettere å starte opp i utlandet da :)

 

Jeg tenker at jobbmessig, vil det være like enkelt å få jobb både som tannlege og farmasøyt. Det er mange tannleger som går av med pensjon de neste årene, så mangel på jobb vil det ikke være. Husk dog på at det kan bli vanskelig å få arbeid dersom man har studert odontologi i utlandet. Spør gjerne SAK om dette og om universitetet i Ungarn/Polen er godkjent. Ei i klassen min måtte starte helt på nytt på odontologi, selv om hun var ferdig utdannet i Øst-Europa. 

 

Jeg ville dog anbefalt farmasi dersom du liker å jobbe i lab, og da helst Norge :) Det er så mye lettere å få arbeid når man har utdanningen sin fra Norge, og man slipper styret med SAK :)

 

Håper dette hjalp litt :)

 

Lykke til med valget!

Kan man ta odontologi et år, og deretter hoppe til medisin? Eller var du på venteliste til noen medisinstudier?

 

 

Jeg søkte meg inn via. Samordna Opptak inn på odontologi og kom da inn. Mens jeg gikk første året samlet jeg de siste to alderspoengene for å få 66,9 i snitt :) Jeg søkte via. Samordna inn på medisin og kom inn. 

Siden medisin og odontologi har veldig likt første år (vi gikk sammen med medisinstudenter ved UiO), så kan man søke fritak om første året, og rykke opp til 2. året medisin. 

For å rykke opp, trengs det at noen på medisin har sluttet, og det dermed er ledige plasser. Opprykket og fritaket søker man på via rådgiver på medisinsk fakultet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915

SR1998, det hadde vært fint om du laget egen tråd for dine spørsmål! :p Takk blåflaske :) Er farmasi på UiB bedre enn farmasi på UiO?

Skjønner. Skjønte bare ikke helt hvorfor h*n gikk fra odontologi til medisin etter ett år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...