Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta eksamen på et studie man ikke er kommet inn på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg søkte, sammen med to venner, på et studie ved Universitetet i Agder. Faget heter Multimediateknologi og -design.

 

Mine to venner kom inn, og starter nå på skolen om en uke. Jeg strøk dessverre på norskeksamen, og kom derfor ikke inn på dette studiet. Jeg skal derfor ta eksamen opp igjen til november, men kan ikke søke på studiet før til høsten igjen, og må da starte på første året, mens mine venner går på andre.

 

Jeg hørte i går at noen har fått tatt eksamen for et studie de ikke har kommet inn på, slik at de kan starte på andre år neste gang de søker. Er det noen som vet om dette er vanlig praksis, eller om andre slike tilfeller?

 

For å være helt ærlig, så mener jeg på at jeg kan alt som trengs til første eksamen innen dette studiet.

 

Setter pris på alle innspill :-)

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

(1) Finn fagkoden på UIA sine hjemmesider, og se om faget er mulig å ta som enkeltemne.(2) Gå inn på studweb.no --> UIA sine søknadssider, her kan du melde deg opp i enkeltemner (gitt at det er plass).

Kan man ta enkeltemner uten studiekompetanse??

 

 

Jeg tviler på at det er mulig. Dette er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar

Ah, godt poeng, det kan man selvfølgelig ikke... Beklager at jeg kom med feilinformasjon.

 

Som det står på UIA sine hjemmesider under opptakskrav: "Opptakskrav utover generell studiekompetanse og forkunnskapskrav er oppgitt på informasjonssiden til emnet. Disse kravene må dokumenteres."

 

Videre står det på den samme siden: På UIA er søknadsfristene 25 august for høstsemesteret og 25 januar for vårsemesteret. Enkeltemner har også fortløpende opptak. Det betyr at når et emne er fullt vil det ikke lenger være mulig å søke. (Du havner alltid bak de som tar faget som en del av et studie).

Endret av blured
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis du besto eksamen nå i høst og oppnår generell studiekompetanse, så vil du nå kunne søke opptak på de emnene som tilbys som enkeltemner.

 

Hvis du ønsker å gå resten av studieforløpet sammen med vennene dine så vil det bli litt hardt arbeid for deg, men det er verdt det om du gir en innsats. Du kan ta enkeltemner nå, og når du søker opptak til høsten så vil du måtte ta 1 semester og 3 semester samtidig HVIS du tror du vil klare belastningen, samt har litt forkunnskaper innenfor faget. Hvis du da tar de to enkeltemnene som tilbys i andre semester så vil du få et tøft førstesemester med dobbel studiebelastning, og ditt andre semester vil da bli noe lettere men tøffere enn et vanlig semester, og fra tredje semester så er du nede på normal studiebelastning.

 

Hvis det er studiested grimstad så ser jeg at kun to av semesterets 4 emner tilbys som enkeltemner:

 

Webpublisering: http://www.uia.no/studieplaner/topic/DAT110-G (er dog del 2 av emnet, men hvis du har kunnskap fra før av så bør det ikke være noe problem)

 

Visuell Design: http://www.uia.no/studieplaner/topic/DAT222-G

 

Hvis ikke det er timeplankonflikt så ville jeg også tatt Databaser: http://www.uia.no/studieplaner/topic/DAT202-G som er fjerdesemesterfag for å fylle tiden med noe samt det ser ut som du kan ta det faget uten noe forkunnskaper, det ville nok vært hensiktsmessig å hatt programmeringskursene først, men jeg tror du kan ta databaseemnet først uten problemer.

 

For å ta enkeltemner betaler du kun semesteravgift, og om du får dårlige karakterer på en eksamen så kan du forbedre den senere. Så det er virkelig ikke noe risiko utover en høy arbeidsbelastning. :)

 

Er selv student på UiA kristiansand, og tok nesten 3 semester på ett semester i høst.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, Tveiten!

 

Mange takk for utfyllende svar!

 

Hørtes jo veldig interessant ut å bare ta enkeltemner. Det er mye på linjen jeg ønsker å gå på, som ikke interesserer meg like mye - som f.eks film og foto.

 

Dessverre bestod jeg ikke i høst heller. Jeg har ikke fått svar enda, men jeg måtte svare blankt på nesten alt, så regner med at det ikke går igjennom. Litt frustrerende at det er simple diktanalyser som står i veien for videre utdanning, men det er bare å bite tennene sammen og prøve igjen til våren. Takker igjen for meget godt innlegg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...