Gå til innhold

Den ultimate støydempning!


Anbefalte innlegg

Har du et f.eks skrivebord med skuffer så kan du dra ut skuffene og sette inn datamaskinen inn der, la oss kalle det "hulrommet" Hulrommet isoleres innvending med skumgummi fra biltema eller lign på alle sider. Bak i hulrommet, oppe og nede så borres to 120mm hull med tilsvarende vifter. På utsiden av disse to hullene er to lydfeller som fjerner viftestøy. Blåser inn kald luft nede og blåser ut varm luft oppe. Filter kan med fordel brukes for å unngå hybelkaninfarm.. Framsiden kan man bruke en vanlig tredør eller hvis man vil ha det litt fancy, en sotet 7mm glassplate som lar deg se vidunderet og de stilige modda lysene. Disse dørene har tetting med gummilister på sidene. Vannkjøling kan med fordel brukes på dette da radiatoren kan stå utenfor hulrommet. Ulempen er at døren til hulrommet må taes opp skal man ha aksess til maskinen..

 

Hadde tenkt gjøre dette selv men det er ikke blitt tid. Så kanskje noen av dere fikk en ide :=)

 

Hondaen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ultimate støydemping? En pc må jo være litt bærbar pga. LAN osv. Alt større enn miditower er for stort for mange (som f.eks. meg).

 

Hvis eneste problemet er støy kan du jo kjøpe 5-10m SKJERMET vga kabel og putte pc'en i et annet rom + bruke trådløst mus+keyboard fra f.eks. Logitech.

 

Skjønner at løsnignen din funker og har tenkt på den selv, men den er lite "brukervennlig". En pc blir uansett støyfri nok for folk flest om du kun har vifte på PSU og CPU (må være 15-19dB vifter). Putter man inn litt biltema isolasjon slipper man unna med ca. 300 (vifter og regulatorer) + 100kr (isolasjonsmatte), dette er veldig billig for stillhet...

Lenke til kommentar

Hvem trenger støydemping på lan.. er jo så mye bråk der fra før av :razz: Her sa jeg ultimat, ikke nesten stille som man får ved andre løsninger som kan være dyrere, f.eks bytte ut cpu kjøler med vannkjøling til 2000 fordi den bråker som et uvær. Men transport, er vel et problem for noen. Ikke alle som gidd dra på lan heller :wink:

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Jeg har gjort som du sier... plassert pc'n inne i skrive-bordet mitt.

Har et aopen maxi-tower, men har modifisert skuffa slik at den kan draes max ut, og da kan pc'n lett taes ut og inn (under skuffa så er det ei skapdør.

Grunnet varmeutvikling så kjøpte jeg meg vannkjølking (ikke kobla på enda), og radiatoren ligger utenfor dette skapet.

Den gamle p3 500'ern kunne stå inni uten å overopphetes, men med en amd xp og 2x60gb disker så ble det for varmt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-23 18:44, Thargoth skrev:

Jeg har gjort som du sier... plassert pc'n inne i skrive-bordet mitt.

Har et aopen maxi-tower, men har modifisert skuffa slik at den kan draes max ut, og da kan pc'n lett taes ut og inn (under skuffa så er det ei skapdør.

Grunnet varmeutvikling så kjøpte jeg meg vannkjølking (ikke kobla på enda), og radiatoren ligger utenfor dette skapet.

Den gamle p3 500'ern kunne stå inni uten å overopphetes, men med en amd xp og 2x60gb disker så ble det for varmt.


 

Er du fornøyd med selve lyddempingen da ?

:smile:

 

hondaen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-23 18:17, Hondaen skrev:

Setter man maskinen i et annet rom så er det litt vanskelig å nå fram til cd-rom eller reboot knappen f.eks med mindre du har en arm på 10 meter :razz:


 

vel, cdrom vet jeg ikke helt med, men reset og powerbutton er ikke noe mer enn to pins på hovedkortet som kortsluttes. det er bare til å feste to lange kabler til dem, så kan man kickstarte pc'en ved å bevege endene sammen :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...