Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Oslo PHS.

Ordinært.

2013: 47,6

2014: 48,4

2015: 49,7

 

Supplerende:

2013: 47,5

2014: 47,8

2015: 49,5

 

Stavern PHS.

Ordinært.

2013: 45,4

2014: 46,4

2015: 47,4

 

Supplerende:

2013: 45,4

2014: 46,1

2015: 47,2

 
Kongsvinger PHS.

Ordinært.

2013: 43,5

2014: 45,0

2015: 46,0

 

Supplerende:

2013: 43,5

2014: 44,6

2015: 45,7

 
Bodø PHS.

Ordinært.

2013: 41,5

2014: 44,2

2015: 45,2

 

Supplerende:

2013: 41,5

2014: 43,5

2015: 45,1

 

Dette er på ingen måte en sikker utregning (naturligvis), men kan kanskje gi pekepinn. Har regnet ut gjennomsnittet av økningen av poeng mellom 13/14 og 14/15 og lagt til det på ordinær poenggrense fra 2015.

 

Oslo: 50,75

Stavern: 48,4

Kongsvinger: 47,25

Bodø: 47,05

 

Det har økt alle steder, men med hvor mange poeng?

I Kongsvinger og Bodø økte det med mer poeng til 2014 enn til 2015.

I Stavern økte det med likt antall poeng til begge årene.

I Oslo økte det med mer til 2015 enn 2014. 

 

Fortsetter tendensene er tallene ovenfor en god indikasjon på årets poenggrenser i Stavern, Kongsvinger og Bodø, men ikke på Oslo.

 

Har selv 50,5 og krysser fingrene for ventelisteplass i Oslo!

 

 

 

Ser det er snakk om poeng igjen, så drar opp denne på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har blitt funnet uegnet som har klaget? står nederst på mailen at man kan klage på avgjørelsen, er det i det hele tatt noe vits?

 

Sendte selv inn klage idag, da jeg ikke kjenner meg igjen på grunnlaget jeg fikk avslag på. Vi får se, men som nevnt ovenfor her så skader det ikke å klage :)  

Lenke til kommentar

 

På opptakskontoret går de igjennom alle kandidatenes "poengsum" fra intervjuene, og så finner gjennomsnittet der. Så si om det er 3000 stk som klarte fysisk opptak, så er det "automatisk" 1500 stk som får under gjennomsnittet/ikke bestått. Og de får da mail i starten av juli. 

Det er slik jeg har forstått det, da de har snakket om gjennomsnitt en del. 

 

Utifra tidligere statistikk, er det ca 1/4 som ikke består fysiske tester. 

 

I år var det ca 2000 som ble oppmeldt + de 250 ca i fjord, så gjetter på at vi er 1700 stk ca som venter på svar utifra karakter-poeng.

 

 

 

 

Tror du tar litt hardt i :)

 

Det var 2025 personer som var oppmeldt til de fysiske opptakene i år i følge PHS.no (http://www.phs.no/om-phs/nyheter/flere-reelle-sokere--mer-effektivt-opptak-/)

 

Det er kanskje 100-200 som ikke klarer de fysiske testene. Kanskje mer. La oss si at det er 1700 stk som er igjen etter de fysiske. Så gjenstår den psykiske testen og det er her de fleste ryker. Utrolig vanskelig å si hvor mange som ryker der, men mener å ha hørt at 400-ish ryker der. Da står vi igjen med rundt 1300 personer +/-.

 

Dette er ren synsing fra min side, men vi er nærmere tusentallet enn totusentallet :)

La oss satse på det :)

Lenke til kommentar

På opptakskontoret går de igjennom alle kandidatenes "poengsum" fra intervjuene, og så finner gjennomsnittet der. Så si om det er 3000 stk som klarte fysisk opptak, så er det "automatisk" 1500 stk som får under gjennomsnittet/ikke bestått. Og de får da mail i starten av juli. 

Det er slik jeg har forstått det, da de har snakket om gjennomsnitt en del. 

 

 

Hvor har du denne informasjonen fra? Beklager, men jeg tror du, som brukernavnet antyder, er "ute på tur". Det skal ikke ha noen ting å si hvordan man gjorde det i forhold til resten. Oppfyller man kravene, vil man bli funnet egnet, og da er man med og konkurrerer om plass. Historisk sett er det langt mer enn halvparten som bli funnet egnet, men det er altså ikke noe fast antall.

Endret av perrr
Lenke til kommentar

 

På opptakskontoret går de igjennom alle kandidatenes "poengsum" fra intervjuene, og så finner gjennomsnittet der. Så si om det er 3000 stk som klarte fysisk opptak, så er det "automatisk" 1500 stk som får under gjennomsnittet/ikke bestått. Og de får da mail i starten av juli. 

Det er slik jeg har forstått det, da de har snakket om gjennomsnitt en del. 

 

 

Hvor har du denne informasjonen fra? Beklager, men jeg tror du, som brukernavnet antyder, er "ute på tur". Det skal ikke ha noen ting å si hvordan man gjorde det i forhold til resten. Oppfyller man kravene, vil man bli funnet egnet, og da er man med og konkurrerer om plass. Historisk sett er det langt mer enn halvparten som bli funnet egnet, men det er altså ikke noe fast antall.

 

Hei,

som sagt så var det bare synsing. Han som intervjua meg sa at vi som ble intervjua fikk poeng, basert på de 6 egenhetspunktene. Så ble det gjennomsnittet av det som var en del av vurderinga på om noen var egna eller ikke egna. 

Men er som sagt ikke sikker på noe, Det er nok flesteparten som blir funnet egnet som du sier, men ene beboeren i nabolaget mitt er politi og sier at de i 2012 hadde ca 50% som bestod intervjuene. 

 

Men er det ikke litt unødvendig å skrive: "Hvor har du denne informasjonen fra? Beklager, men jeg tror du, som brukernavnet antyder, er "ute på tur"."? 

Er umulig ment på en hyggelig måte, og er utrivelig i ett hyggelig forum. Jeg skrev tilogmed at det var sik jeg hadde forstått det, ikke at det var slik. Er helt åpen for tilskudd og alternativ, prøver som alle andre å finne ut hvordan opptaket fungerer statistisk, så jeg hadde noe å delta med som kunne vært relevant. 

Håper tråden fortsetter i en hyggelig tone :) 

Lenke til kommentar

 

Om noen er intr i brukte bøker til B1 og befinner seg i Østfold så er det bare å ta kontakt. 

 

Det kan være en dårlig deal. Det kommer ofte nye utgaver av bøker, og kjøper man en gammel bok så kan man ende med å slite.

 

 

Ligger pensumliste for b1 2016 ute på phs sine nettsider, så ikke vanskelig å kontrollere om bøkene er aktuelle for årets studenter :-)

Lenke til kommentar

Vi blir ikke testet fysisk i starten på skoleåret nei? Klarte å brekke ribbein på opptaket, og bare smått begynt å trene igjen. Formen er sunket betraktelig!

 

Det håper jeg ikke. Skal til Spania i fire uker og må si at det frister veldig lite å ha løpe økter med temperatur på mellom 35 og 45 grader. 

Lenke til kommentar

 

Vi blir ikke testet fysisk i starten på skoleåret nei? Klarte å brekke ribbein på opptaket, og bare smått begynt å trene igjen. Formen er sunket betraktelig!

Det håper jeg ikke. Skal til Spania i fire uker og må si at det frister veldig lite å ha løpe økter med temperatur på mellom 35 og 45 grader.

Vi ble prøvd i eksamensøvelsene som skulle være i B3, dette skjedde rundt 3 uka på skola. Kun for å vekke folk opp av dvale etter sommerferie, ingenting som var gjeldende.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-379087

Dere synser og spekulerer alt for mye. Det kommer ikke til å endre deres resultater, vedrørende opptaket, om dere klarer å synse dere frem til noe av denne grad. All denne informasjonen vil bli publisert ila. sensommeren/høsten, som det alltid har blitt gjort.

 

Dere har gjort deres (forhåpentlig) beste, og "ballen" er nå ute av deres kontroll. Slapp av, nyt sommeren og tren frem til resultatet kommer senere denne måneden.

Lenke til kommentar

Men er som sagt ikke sikker på noe, Det er nok flesteparten som blir funnet egnet som du sier, men ene beboeren i nabolaget mitt er politi og sier at de i 2012 hadde ca 50% som bestod intervjuene.

 

At han er politi betyr ikke at han vet hvordan opptaket fungerer. Er han faktisk involvert i opptaket som det er i dag, eller er han en erfaren politimann som kom inn på politistudiet da de hadde den gamle typen intervju?

Lenke til kommentar

Kommende PHS studenter!

 

Jeg er nå ferdig med B1 i Oslo og skal ut i praksis. I den forbindelse blir leiligheten jeg har leid ledig.

 

Kort fortalt er det snakk om en leilighet på ca 50kvm med et soverom. Leiligheten er av god standard med egen inngang i enebolig. Eneboligen har to boenheter hvor leilighet nr. 2 står tom. Tilgang til stor hage med grillplatt. 2 min til butikk og T-bane. Fra jeg går ut døra til jeg er på PHS bruker jeg 30 min.

 

Jeg har betalt 5000kr i husleie. Strøm/internett kommer itilegg. Basert på sesong har jeg betalt alt mellom 5600-6000 i måneden inkl strøm/internett. Jeg klipper plenen ca gang i uka å hjelper til med snømåking i vinterhalvåret.

 

 

Utleier er et eldre ektepar som bor i et annet hus på samme tomt. 

 

Kort fortalt er dette en idiot-billig leilighet som jeg snublet over gjennom venner. Utleier hadde egentlig ikke tenkt til å leie ut, men da de har vært fornøyd med meg ønsker de nå at jeg finner en politistudent å leie videre til. Aller helst søker jeg deg som ikke har tenkt til å søke praksis i Oslo, slik at jeg kan overta leiligheten i mitt siste studieår. Men uansett! Høres dette interessant ut er det bare å sende en melding til meg på denne kontoen.

 

Lykke til med opptaket!  :)

Lenke til kommentar

 

 

På opptakskontoret går de igjennom alle kandidatenes "poengsum" fra intervjuene, og så finner gjennomsnittet der. Så si om det er 3000 stk som klarte fysisk opptak, så er det "automatisk" 1500 stk som får under gjennomsnittet/ikke bestått. Og de får da mail i starten av juli. 

Det er slik jeg har forstått det, da de har snakket om gjennomsnitt en del. 

 

 

Hvor har du denne informasjonen fra? Beklager, men jeg tror du, som brukernavnet antyder, er "ute på tur". Det skal ikke ha noen ting å si hvordan man gjorde det i forhold til resten. Oppfyller man kravene, vil man bli funnet egnet, og da er man med og konkurrerer om plass. Historisk sett er det langt mer enn halvparten som bli funnet egnet, men det er altså ikke noe fast antall.

 

Hei,

som sagt så var det bare synsing. Han som intervjua meg sa at vi som ble intervjua fikk poeng, basert på de 6 egenhetspunktene. Så ble det gjennomsnittet av det som var en del av vurderinga på om noen var egna eller ikke egna. 

Men er som sagt ikke sikker på noe, Det er nok flesteparten som blir funnet egnet som du sier, men ene beboeren i nabolaget mitt er politi og sier at de i 2012 hadde ca 50% som bestod intervjuene. 

 

Men er det ikke litt unødvendig å skrive: "Hvor har du denne informasjonen fra? Beklager, men jeg tror du, som brukernavnet antyder, er "ute på tur"."? 

Er umulig ment på en hyggelig måte, og er utrivelig i ett hyggelig forum. Jeg skrev tilogmed at det var sik jeg hadde forstått det, ikke at det var slik. Er helt åpen for tilskudd og alternativ, prøver som alle andre å finne ut hvordan opptaket fungerer statistisk, så jeg hadde noe å delta med som kunne vært relevant. 

Håper tråden fortsetter i en hyggelig tone :) 

 

Hei, og beklager at du oppfattet meg ufint. Jeg kunne nok formulert meg annerledes.

 

Hvis det du sier stemmer, er i hvert fall dette helt ny info, som jeg ikke kan forstå stemmer helt med det det har vært snakk om tidligere i tråden. Men jeg har heller ikke førstehåndsinfo fra dem som sitter med opptaket, så jeg skal heller ikke være skråsikker på hvordan alt fungerer :)

Lenke til kommentar

 

Om noen er intr i brukte bøker til B1 og befinner seg i Østfold så er det bare å ta kontakt. 

 

Det kan være en dårlig deal. Det kommer ofte nye utgaver av bøker, og kjøper man en gammel bok så kan man ende med å slite.

 

Tja dette er en sannhet med modifikasjoner. Noe av fagstoffet kan være utdatert (spesielt gammel straffelov osv) men jeg vil nok tro at det aller meste fremdeles vil være svært relevant.

 

Jeg vil også gi et godt tips til dere som kommer inn. IKKE gå bananas i bokbutikken og kjøp alt dere finner på pensumlista. Se ann etterhvert hva dere må ha. Man trenger strengt tatt ikke 4 bøker som omhandler juridisk metode og begreper når man kan følge med på forelesninger og lære seg å løse juridiske oppgaver. Lovverket er ofte nok og noe du må ha til eksamen. Eksamen er å løse juridiske oppgaver og dette vil dere få god trening i gjennom veiledning av foreleser. 

 

Selv bestod jeg flere bestått/ikke bestått (de man ikke har bokstavkarakter i) uten å i det hele tatt kjøpe fagbøker. Veldig mange går på den smellen at de kjøper bøker til 10-15.000,- kr også sitter man der i slutten av B1 med halvparten uåpnet. Ha is i magen!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...