Gå til innhold

Augustfest 2015 - awesnes - Mest naturlig


Anbefalte innlegg

12. august - Over til noe helt annet

 

Må komme meg ut av makrosporet for en stund, og havnet på togsporet i stedet. Lekte litt med lang lukkertid ut gjennom togvinduet. Midt på dagen med skyfri himmel gjorde at det ble f/22...

 

Olympus E-M10 + M.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 EZ

 

ƒ/22.0  -  1/5  -  14.0 mm  -  Iso 100 

 

20527394491_b0fb430aa8_c.jpg

August12_ 067 by Anders, on Flickr

 

 

Artig. Helt tilfeldig gjorde jeg samme bilde på samme dato for min utfordring. 

 

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig. Helt tilfeldig gjorde jeg samme bilde på samme dato for min utfordring. 

 

Henning

 Hehe, la merke til det samme. Jeg var heldigvis først, så slipper beskyldninger om plagiat... Men det skal sier bildet var jo sterkt inspirert av festen din....

 

Ser dog ut som toget ditt hadde litt mer fart enn mitt...

 

12. august - fartsfullt og stilig.. :)

Fin effekt.

12. august: spennende

Takk for det.

Lenke til kommentar

15. august - En helt vanlig dag på fjorden...
 
Siste seilas for Sommerbåten til Nrk i dag. Tok en tur til Oslo for å følge den inn mot kai, jeg fant meg en plass på Akershus festning. Var en del turister som lurte fælt på hva dette var for noe med alle disse småbåtene.
 
Jeg har faktisk jobbet på denne båten, men det var da den het Gann og var et skoleskip tilhørende i Stavanger. Det var i 2001 og jeg hadde sommerjobb i byssa og fikk meg tre turer tur/retur Stavanger - Honningsvåg. Dette var dessverre før foto ble en ordentlig hobby, selv om jeg på turen kjøpte meg et analogt Canon EOS300.
Tør ikke å tenke på hvor mange bilder det hadde blitt på disse turene i dag... Litt artig er det jo at da jeg jobbet på den syntes jeg da båten var relativt stor, men sammenlignet med f.eks Kiel-båten blir det en liten jolle (sjekk spoiler).
 
Ikke helt fornøyd med det tekniske, ble aldri helt klok på hvitbalansen og fargene, det var veldig hardt lys. Men landet på noe til slutt.
Bildet er et panorama bestående av 5 bilder. For å få noe utav bildet, klikk på det.
 
Canon 7D + Canon 100-400mm L

ƒ/9.0  -  1/400  -  400.0 mm  -  Iso 200

 
20417963868_2bc78454a7_c.jpg

August15_ 098_102_panorama by Anders, on Flickr

 

 

19982261854_c2c39cf3d4_c.jpg

August15_ 119 by Anders, on Flickr

 

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

16. august - Mor, barn og bytte

 

Ble litt fasinert av dette synet i en busk på utsiden i dag, en "ball" men en haug edderkoppunger rundt med mor (vil jeg tippe) i nærheten. Et bytte var det også i nettet.

 

Prøvde en ny teknikk i dag, nemlig focus stacking hvor en tar mange bilder med forskjellig fokus for så å mikse de sammen til et skarpt bilde (det gjør heldigvis Photoshop for deg). Så dette bildet består av 8 bilder med bittelitt forskjellig fokus. En teknikk jeg kommer til å fortsette med å bruke.

 

Canon 7D - Sigma 150mm makro

 


ƒ/7.1  -  1/100  -  150.0 mm  -  Iso 640.

Trykk på bildet for best kvalitet.

 

20011731504_113343a86b_c.jpg

August16_ 078_086_focusstacking by Anders, on Flickr

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Oi - du verden så flott, profft!

Bildet fra 15 august viser Oslofjorden på sitt beste, gjorde seg godt med panorama.

 

16. august: Edderkoppbildet var fascinerende, vellykket stacking

Takk for det. Har jo visst om denne "teknikken" men har aldri testet den. Eneste ulempen med det er jo at jeg helt sikkert kommer til å fortsette med det så det blir mer "ekstraarbeid" i bilderedigeringen min.... Er vel også avhengig av at motivet sitter helt stille, det er det jo ikke så ofte det gjør. Men tror jeg fant en teknikk som funker bra, satte på seriefunksjon og klikket i vei mens jeg vred på fokusringen.

 

Dagen etterpå var edderkoppbarna spredd over hele nettet, så hadde flaks med timingen der...

14. august - en flott "Windows-bakgrunn", det der....  :)

16.(15.?) august -  herlig med alle fartøyene, og et skikkelig likandes spoilerbilde (sier alt om størrelsesforhold, og pluss for helikopteret)...   :)

Augustt 16 -  god samling, liker...  :)

Takk for det, og ja du har helt rett ang. dato, var den 15. (har rettet det opp nå).

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Den edderkoppen ble riktig flott. Må være rask på avtrekkeren for å få til fokusstacking her?

 

Takker. Høyhastighetsseriebilde-funksjon ja (er vel 8 bilder i sekundet på 7d) , holdt inne knappen mens jeg vred fokusringen forsiktig. Var litt vind den kvelden, men innemellom var det stille. Da var det bare å fyre løs....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...