Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaske rumpa etter avføring


Leo21

Anbefalte innlegg

Er det i baken problemet ligger, så burde det være vondt der om man trykker direkte på .

En litt hard ball, ikke større en tennisball som man setter seg på og lar den rulle rundt vil avdekke dette.

 

Er det bare muskelknute kan man selv løse opp i denne med slik egentrening.

Få en fysio til å se på det er jo uansett gull, man vil jo vite hvor det kommer ifra og om det har påvirket nærliggende muskel i alle retninger.

 

sleng deg på gulvet, ligg på ryggen, sett føttene i bakken med hælene nære baken og løft hofta helt opp hvor du fokuserer på å bruke baken og ikke bakside lår til å gjøre det.

 

Som i øvelsen glute bridge eller hip thrust.

 

Hva kjenner du da og hvor? Forsåvidt en perfekt øvelse med kroppsvekt for å motvirke formye sitting hamstringsmessig og som dynamisk oppvarming før trening.

Jeg kjenner som sagt smertene minimalt nå, men smertene kan bare komme opp i ny og ne. Gjør litt vondt når jeg f.eks sitter på baderomsfliser(hardt) og når jeg skal opp igjen og stramme rumpa. Egentlig bare da jeg kjenner det. Før kunne jeg nesten ikke løpe etc, men har løst seg opp i sommeren :)

 

Hvor smertene ligger er jeg litt usikker på, men er vel ved rumpeskinka der, men er usikker. Vanskelig å forklare

Endret av Leo21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har foreslått til deg, ta deg en tur til fastlegen. Så foretar han en liten undersøkelse, og kan mer konkret konstatere hvor årsaken til dine smerter er. Er det så muskulære smerter/plager du har, så kan han kanskje gi deg en rekvisisjon til en fysioterapeut, slik at du kan få noen behandlinger til en helt annen pris enn om du bare møter opp hos en fysioterapeut selv (det vet jeg av erfaring).

 

Om det så ikke skulle være muskulære smerter/plager du har, så er jo uansett fastlegen det beste stedet og starte.

 

Jeg sliter selv med mye plager i ryggen og skuldre/nakke, og selv om mer trening/aktivitet (i tillegg til en meget hard og fysisk krevende jobb) kan hjelpe, så er det ikke det som var det som skulle til. Men treningen ble et viktig punkt for å styrke støtte muskler og i tillegg til gode råd for å gjøre ting litt annerledes på jobb, men det var etter at fysioterapeuten hadde gjort sine kunster og knep som var det som skulle til for å redusere mine plager.....

Lenke til kommentar

Som flere har foreslått til deg, ta deg en tur til fastlegen. Så foretar han en liten undersøkelse, og kan mer konkret konstatere hvor årsaken til dine smerter er. Er det så muskulære smerter/plager du har, så kan han kanskje gi deg en rekvisisjon til en fysioterapeut, slik at du kan få noen behandlinger til en helt annen pris enn om du bare møter opp hos en fysioterapeut selv (det vet jeg av erfaring).

 

Om det så ikke skulle være muskulære smerter/plager du har, så er jo uansett fastlegen det beste stedet og starte.

 

Jeg sliter selv med mye plager i ryggen og skuldre/nakke, og selv om mer trening/aktivitet (i tillegg til en meget hard og fysisk krevende jobb) kan hjelpe, så er det ikke det som var det som skulle til. Men treningen ble et viktig punkt for å styrke støtte muskler og i tillegg til gode råd for å gjøre ting litt annerledes på jobb, men det var etter at fysioterapeuten hadde gjort sine kunster og knep som var det som skulle til for å redusere mine plager.....

Ja, men mine smerter har blitt betydelig bedre etter mosjon? Men nå har jeg begynt å sitte igjen. Så må jo tyde på at de lille smertene vil gi seg etterhvert. Det må jo være noe muskulært? Iom at smertene gjør mest vondt når jeg strammer rumpa(rumpemusklene)?

Lenke til kommentar

Treningen kan ha gjort muskler mer fleksible og "mykere", men det er likevel ikke sikkert at det er der utg.pkt. for dine problemer er. For musklene strammer seg, og kan da presse på det som er årsaken til dine problemer.

 

Synes det er litt rart at du har så mye i mot og ta deg en tur til fastlegen, der kan du få utført en skikkelig undersøkelse og få konstatert årsaken til dine smerter og plager, alt annet blir jo bare "ukvalifisert synsing".

Du vet jo selv best hva du er tjent med, vi kommer bare med forslag til en løsning på dine smerter i forhold til ditt spørsmål om hva det kan være. Det er jo kun velmente råd, hva du så gjør med disse råd og forslag bestemmer du jo selvfølgelig selv.......

Lenke til kommentar

Treningen kan ha gjort muskler mer fleksible og "mykere", men det er likevel ikke sikkert at det er der utg.pkt. for dine problemer er. For musklene strammer seg, og kan da presse på det som er årsaken til dine problemer.

 

Synes det er litt rart at du har så mye i mot og ta deg en tur til fastlegen, der kan du få utført en skikkelig undersøkelse og få konstatert årsaken til dine smerter og plager, alt annet blir jo bare "ukvalifisert synsing".

Du vet jo selv best hva du er tjent med, vi kommer bare med forslag til en løsning på dine smerter i forhold til ditt spørsmål om hva det kan være. Det er jo kun velmente råd, hva du så gjør med disse råd og forslag bestemmer du jo selvfølgelig selv.......

Hva mener du med at musklene strammer seg og å presse på kan være årsaken?

Lenke til kommentar

Fy faen...

 

For å være veldig interessert i de fysiologiske grunnene til at du har vondt i rævva, er du veldig lite mottakelig for å gå å snakke med noen som faktisk kan fortelle deg hva det kan være.

 

Gå nå til legen og få en ordentlig og saklig utredning.

Endret av johanf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betente sener/senefeste, nerver som ligger i klem etc.

Da kan trening av musklene gjøre dem mindre anspente, men du fjerner likevel ikke årsaken til problemet.

Ja, men trening kan jo fjerne smertene? Før kunne jeg som sagt såvidt løpe, men etter å ha gått mye i sommer så er smertene betydelig mindre. De er på 2/10 nå, altså nesten ingenting, men uansett

 

Tviler på at det kan være såpass, for da hadde vel bare smertene blitt være og ikke bedre?

Endret av Leo21
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...