Gå til innhold

Lønn som IT-konsulent IT-overvåker


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg trenger litt hjelp og tilbakemelding. 

 

Det har seg slik at jeg har fått et tilbud angående lønn fra bemanningsbyrå for en spennende stilling i en stor bedrift. Ønsker å være litt anonym med navn. 

Hva er en begynnerlønn i 2015 for en nyutdannet IKT-servicemedarbeider 2 år teori og 2 år praksis.

Det tilbudet jeg har fått i timelønn er ikke så veldig mye å skryte av, og jeg tror det er fordi det er bemanningen som strammer inn, kan jeg forhandle? 

Jeg er sikker på at det hadde vært bedre betalt om det var bedriften jeg skal jobbe hos som hadde betalt meg direkte. 

Et annet spørsmal, kan bedriften kjøpe meg ut av bemannings kontrakten om de liker meg og ønsker å beholde meg videre, og er det isåfall noe jeg evt kan ta opp etterhvert? 

Jobb oppgaver er generell IT overvåking for en veldig stor bedrift. 
Jeg kriget med 4 andre om plassen.
jeg vil overvåke, skrive rapporter, ordne med rutinger, kjøre litt script for å se at ting virker osv osv. 
Men får også andre oppgaver utdelt om det er lite å gjøre. 
Det er også skift arbeid i form av natt en uke og dag en annen uke. Noe som innebærer ugunstig arbeids dager, men jeg er fullt åpen for det, men da ønsker jeg også at lønnen er litt mer lokkende enn det tilbudet jeg har fått. 

Jeg vil skrive ned tilbudet når jeg ser det er aktivitet i tråden. 
Forbeholder meg retten til å beklage for skrive feil, på grunn lag av en rask tråd, som trenger raske tilbakemeldinger. 

Jeg er veldig opptatt av it, og leser meg i dag opp til MCSA i boken 70-410
Bruker mye av tiden min til å bli bedre. 

 

vil også nevne at bedriften omsetter for mange mange mange kroner. Men det er jo bemanningen som styrer lønnen....

Kompetanse områder.
 

Windows server 2012 R2, 2008 osv 
AD
DNS

DHCP

GPO

MDT deployment build and capture

Hyper-V 

 

Venter spent på tilbakemelding  :hmm:

Endret av Hardwareman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilken lønn du har blitt tilbudt. Normalt sett er lønnen du får gjennom et bemanningsbyrå laveste lønn ut fra tariff for en slik stilling. Jeg jobbet også igjennom ett bemanningsbyrå og lønnen jeg da fikk var laveste tariff festede lønn for bedriften jeg jobbet i, dvs det eneste jeg gikk glipp av var høyere lønn fra ansiennitet. Etter 6 måneder ble jeg ansatt i bedriften, mitt bemanningsbyrå haddde en minimumsperiode på 6 mnd før en bedrift kunne kjøpe ut og ansette en vikar.

 

Jeg jobber også nattskift, og dette får jeg ekstra betalt for, nermere bestemt 60% ekstra per time for nattskift. Disse satsene kan nok variere, men i selskapet jeg er ansatt i er det 60%.

 

Jeg jobber dog ikke innen IT, selv om jeg faktisk har fagbrev innen serviceelektronikk - data/kontor.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at man leier inn folk via bemanningsbyråer i et halvt år (av og til enda lenger) før kandidaten får fast ansettelse i bedriften. Du kan se på det som en prøvetid. Forutsatt at du gjør en god jobb og fremstår som en attraktiv medarbeider i denne perioden har du vesentlig bedre forutsetninger til å kunne forhandle om både ansettelse og vilkår enn du har nå. Alt du tar av sertifiseringer ved siden vil være svært positivt for deg både i forhold til dette og på lengre sikt. Jeg ser du har startet å lese på 70-410 eksamen, så det er jo bra. Bare sørg for å følge opp med 411 og 412 også for å ta hele sertifiseringen.

 

For øvrig vil jeg nevne at i denne bransjen i dag tar det lang tid og hardt arbeid å jobbe seg opp på et nivå hvor du stiller sterkt i en forhandlingsposisjon med arbeidsgivere. Det er simpelthen et spørsmål om tilbud og etterspørsel, det er såpass mange tilgjengelige kandidater på markedet akkurat nå i forhold til behov at man nesten bare skal være glad for å få seg en fot innenfor når man er rett ut av skolen/læretid. Mitt råd er å være tålmodig, opparbeid deg erfaring og kompetanse over tid, så vil du kunne stille høyre krav etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!
 

Kan si litt om meg, kanskje det hjelper deg litt..

 

Jeg har ikt-servicefag fagbrev med meget godt, gikk ut fra skole til innleid hos en ett stort firma, med så og si samme oppgaver som deg. Jeg hadde start lønn på 350K med diverse tillegg (overtid osv.) Jeg hadde først 1 måned som prøve periode. De likte meg så godt, og signerte meg for 6 måneder til (vanlig var 3 måneders kontrakt). Etter disse 6 månedene, ville jeg i fast ansettelse, jeg fikk 1 månedskontrakt til, og etter 2 uker kom de med kontrakten for fast ansettelse. Jeg gikk da opp til 395K og MYE bedre betingelser i form av 2 000 betalt tilbake av trening i året, mobilregning opp til 400 kroner, og betalt internett opp til 500 kroner i måneden. Samt bedre overtid og flere fridager (alle inneklemte samt noen "energidager" (visst vi er slitne, eller har noe annet vi tenkte på, kan vi søke på dette og får som regel det). 

 

Poenget mitt er egentlig det at du starter med noe som anses som OK, også økes det godt etter det.

 

Jeg satt meg på bakbena og sa jeg ikke ville være innleid på grunn av usikkerheten.

 

Man må som regel starte som innleid, men gjør det klart FØR du skriver kontrakt, om at du ser for deg å jobbe der lenge, men ikke som innleid. 

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, dere har helt rett! 
Jeg tok så klart jobben, og jeg stor trives! 
Fantastisk selskap, fantastiske medarbeide :) 

Nå har jeg også satt dato for MCSA 70-410 
Har postet en egen tråd for dette, om dere vil følge med og komme med innspill og hjelp.

Setter virkelig stor pris på all innspill å hjelp jeg får! 

Følg med https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1681551&hl= 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 Med nyutdannet IKT-servicemedarbeider 2 år teori og 2 år praksis.- Hva legger du i dette? Service og samferdsel + IKT servicefag som er teorien? Praksisen er vel lærlingetiden? 

 

Får jeg spørre hvilket tilbud du fikk? :)

Hei. 

 

Når jeg skriver 2 år teori og 2 år praksis, så tenker jeg 2 år på skolebenk og 2 år ute som lærling.

 

Når du tenker på tilbud, tenker du da direkte på lønn?  :ph34r:

Lenke til kommentar

 

 Med nyutdannet IKT-servicemedarbeider 2 år teori og 2 år praksis.- Hva legger du i dette? Service og samferdsel + IKT servicefag som er teorien? Praksisen er vel lærlingetiden? 

 

Får jeg spørre hvilket tilbud du fikk? :)

Hei. 

 

Når jeg skriver 2 år teori og 2 år praksis, så tenker jeg 2 år på skolebenk og 2 år ute som lærling.

 

Når du tenker på tilbud, tenker du da direkte på lønn?  :ph34r:

 

 

2 år teori i form av vgs? :)

 

Lønn, goder etc. :) 

Lenke til kommentar

Ja, det var først medier og kommunikasjon også IKT servicefag. 
Det er det jeg legger i 2 år. 
Tjener 180 kr timen, noe jeg ikke er fornøyd med. 
Har skift ordning, så får litt tilegg på natt, men det er ikke mer enn 40 kr, og 20 kr kveld. 
Vi jobber ikke helger, slik at selskapet skal spare penger ;) 
Har ingen mobil, ingen pc, men internett abm kan bli betalt for ca 300 tror jeg, må levere regningene, også får man de pengene på slutten av året...

 

Lenke til kommentar

Ja, det var først medier og kommunikasjon også IKT servicefag. 

Det er det jeg legger i 2 år. 

Tjener 180 kr timen, noe jeg ikke er fornøyd med. 

Har skift ordning, så får litt tilegg på natt, men det er ikke mer enn 40 kr, og 20 kr kveld. 

Vi jobber ikke helger, slik at selskapet skal spare penger ;) 

Har ingen mobil, ingen pc, men internett abm kan bli betalt for ca 300 tror jeg, må levere regningene, også får man de pengene på slutten av året...

 

 

 

Skjønner. Stå på videre så er det nok muligheter for fast ansettelse og bedre betingelser! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følg rådene til Kjetil_HP! Selv har jeg 15 år i bransjen og de første årene kan være svært tøffe for å komme opp på et nivå som kreves. Siden du er ung vil jeg anbefale deg å ta MS ITP sertifiseringen. Jeg tok 2-3 sertifiseringer i halvåret de første årene (leste på kveldstid) og kom meg i mål (jobbet 50-70 timer i uken totalt). Når du får erfaring samt lese deg opp så blir du etterhvert svært dyktig. Jeg har tilsammen tatt ca 30 sertifiseringer (MCSE/MSTIP på NT4, WIndows 2000, Windows 2003 og Windows 2008, Citrix Enterprise Architect osv). Droppa Windows 2012 men skal ta Windows 2016 når den kommer neste år.

 

Etter MS ITP sertifiseringen bør du kunne et script språk. Powershell er jo i vinden og svært kraftfullt så dette bør være aktuelt. Du bør også ha jobbet med applikasjonspakking (på msi format) pga dette øker din forståelse hvordan applikasjonene fungerer (registry, filrettigheter osv). Sjekk ut guru'en Mark Russinovich. Inviter noen kollegaer på øl og se på Channel9! Da blir det skikkelig geek møte. 

 

Karrieremessig kan du føle at du stagnerer og ikke kommer så langt som du hadde håpet (lønnsmessig og kompetansemessig). Det kan da være lurt å skifte arbeidsgiver til f.eks. et konsulentselskap. De kjører prosjekter for flere kunder og du kan samle erfaring innenfor flere teknologier og plattformer. Bemanningselskapene har som mål å leie ut "hoder". Konsulentselskapene gjør dette også men de utvikler også kundeforholdet med valg av teknologier. 

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...