Gå til innhold

[Løst] Asus mener maskinen kun har støtte for 8GB ram, kan dette fikses med BIOS oppdatering?


Testdrive

Anbefalte innlegg

Hei, har en Asus N55S modell med 6Gb installert RAM idag av type DDR3 SO-DIMM med 2 brikker på 3Gb hver. Vil gjerne bytte ut disse to med 2 brikker på 8 Gb hver, totalt 16 Gb men supportsidene til Asus mener den kun kan støtte opp til 8Gb.

Tok en hurtig samtale på tlf med Asus og han sa kjapt at "Nei det går ikke".

Svaret virket litt kjapt og basert kun på hva nettsidene sier.

 

Men tror dere det er en programvare begrensning som forhindrer dette og at en mulighet kan være å oppdatere BIOS? Har siste versjon idag men tenker at nettsidene kanskje ikke er oppdaterte?

Finnes det noen workaround rundt dette?

 

Maskinen er rundt 4-5 år gammel.  :)

 

Support til maskinen: https://www.asus.com/Notebooks/N55SF/specifications/

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdt et forsøk kanskje. Tror nok også du har 1x2GB + 1x4GB fra før, aldri hørt om 3GB RAM-brikker.

 

Har selv en ThinkPad T420, som er fra samme "generasjon" som PCen din. Der står det også max 8GB, men jeg har 16GB i den og det funker fint. Grunnen til at det er oppgitt 8GB som max er at det ikke hadde kommet 8GB RAM-brikker enda på det tidspunktet, så det største man fikk tak i var 2x4GB.

 

Edit: Jeg trengte forøvrig heller ikke å oppdatere BIOS eller noe sånt for å få det til å virke.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Verdt et forsøk kanskje. Tror nok også du har 1x2GB + 1x4GB fra før, aldri hørt om 3GB RAM-brikker.

 

Har selv en ThinkPad T420, som er fra samme "generasjon" som PCen din. Der står det også max 8GB, men jeg har 16GB i den og det funker fint. Grunnen til at det er oppgitt 8GB som max er at det ikke hadde kommet 8GB RAM-brikker enda på det tidspunktet, så det største man fikk tak i var 2x4GB.

 

Edit: Jeg trengte forøvrig heller ikke å oppdatere BIOS eller noe sånt for å få det til å virke.

Hehe ja tenkte litt over det i ettertid at har vel aldri hørt om 3Gb brikker  :hmm:

 

Ja tenkte litt i samme retning, han på Asus virket ikke som han svarte basert på kunnskaper..

Komplett.no har vel også retur av RAM brikker dersom det ikke skulle fungere?

 

Svart ifra min bruker #2 Testdrive

Endret av simolo
Lenke til kommentar

standardsøket for å finne ut om dette er gjort før er "modellnavn max memory" og så finlese litt på søkeresultatene. For N55SF: http://forum.notebookreview.com/threads/asus-n55sf-owners-lounge.613393/page-13

Se der ja! Gjorde noen søkerunder men tenkte man nå kunne legge ut her på forum dersom noen skulle sitte på litt nylige erfaringer :)

Minnet er nå ihvertfall bestilt så satser på det ordner seg. Takk for hjelpen  :thumbup:

Lenke til kommentar

 

standardsøket for å finne ut om dette er gjort før er "modellnavn max memory" og så finlese litt på søkeresultatene. For N55SF: http://forum.notebookreview.com/threads/asus-n55sf-owners-lounge.613393/page-13

Se der ja! Gjorde noen søkerunder men tenkte man nå kunne legge ut her på forum dersom noen skulle sitte på litt nylige erfaringer :)

Minnet er nå ihvertfall bestilt så satser på det ordner seg. Takk for hjelpen  :thumbup:

 

Bare hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...