Gå til innhold

Windows Phone - hvorfor selger det ikke mer?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Nå som Microsoft har valgt å si opp 7800 medarbeidere kan det være på tide å se litt nærmere på årsakene til at WP etter tre år fortsatt har svært lave markedsandeler i Norge.

 

Mange som har analysert WP tidligere, har valgt å se på selve OSet og tilgangen på apper. Jeg tror at man må se på andre årsaker for å forklare mangelen på suksess. Det er ingen vil om at WP har et godt OS, som kjører smooth, og som ellers fungerer bra. Om man finner de appene man har bruk for, det avhenger av hver enkelt brukers behov, og jeg tar ikke det opp her.

 

Two is company, three is a crowd

 

La meg først stille to sentrale spørsmål: Behøver vi et tredje mobil OS? Er det plass til et tredje mobil OS?

 

Og videre: er det en naturlov som sier at det bare er plass til få aktører innen etablerte markeder? Se på mobilnett: i Norge har myndighetene alltid hatt som et hellig gral at vi skal ha tre konkurrerende mobilnett; i 20 år har det tredje mobilnettet kommet og gått, mens Telenor og NetCom har stått som klipper og sørget for at vi har fantastiske mobilnett som leverer varene. Sammenlikningen mellom OS og mobilnett halter litt, men så vidt jeg husker fikk noen en Nobelpris for sitt arbeid med å kartlegge hva som skjer når en tredje aktør går inni et duopol. Ha det i bakhodet.

 

Men, til saken. Jeg tror at 99,5 % av de som har smarttelefon kan finne en passende mobil og dekke sitt behov for apper gjennom Android eller iOS. Og hva kan da WP gi oss? Da WP kom i 2012, var det omtrent som å kaste seg inn i et monopolspill det alle hus og hoteller er solgt. For å etablere seg i et slikt marked må man ha et produkt som, tja, 20 % av brukerne bare MÅ ha. Det har de ikke. Det er bare å lese statistikk hvis du tviler.

 

WOW, eller?

 

Neste punkt blir da: er det noen ved WP og WP-telefonene som får oss til å tenke at denne telefonen må jeg bare ha? Er det ett eller annet ved telefonene som appellerer til ufornuften og bare catcher deg, omtrent som en hundehvalp eller toppløs dame? (Vi er tross alt bare pattedyr.)

 

For mer enn 90 % av kundene er svaret tydeligvis nei. Telefonene (se neste kapittel), dvs designet, er lite spennende og grensesnittet bærer, for å si det det pent, ikke preg av at skjermene kan vise flere millioner farger. Alt er nøkternt og trist, og fanger ikke oppmerksomheten din noe særlig. La oss ikke glemme at HTC allerede i 2009 hadde en vindusvisker som sveipet over skjermen når det var meldt regn, og hvis det var fare for tåke ble faktisk skjermen tåkelagt!

 

WP har uansett ett overtak på konkurrentene, nedlastbare kart over hele verden. Har du 200 MB til overs, kan du laste ned hele Norge en gang for alle.

 

Og så var det telefonene, da.

 

I øyeblikket er antall produsenter redusert til et praktisk minimum, dvs én, Microsoft selv. De har heller ikke en toppmodell, et flaggskip, som folk snakker om. Det har både Apple og Samsung. Den dyreste modellen, 930, har vært en stund på markedet, og har vært på billigsalg hos Elkjøp tidligere. Det er ikke lurt. Mye av omdømmet i markedet er basert på den uforklarlige wow-faktoren, omtrent som i kles- og bilindustrien. Resultatet blir da at Microsoft havner i Dressman-segmentet. Det fungerer helt ok, men det er liksom ikke noe Høyer over det. Microsoft mangler rett og slett en dyr modell som skal sette standarden.

 

Det jeg også legger merke til, er at Elkjøp har fem (!) forskjellige modeller som selges for under 1000 kroner. Dette kan slå flere veier. Den ene er at det mulig å få en WP-telefon til en lav penge (og det skal de ha, du får mye for penga), den andre er at det blir vanskelig å velge (to modeller hadde vært et bedre antall) og den tredje er at WP får et lavpris-image. De to siste er ikke bra for businessen.

 

Jeg kunne sikkert ha skrevet mer, men stopper her slik at det er mulig å lese innlegget. La meg bare avslutte med at for mange er WP det perfekte valget, ikke minst pga samspillet med Microsofts øvrige produkter. Men dessverre for Microsoft er det ikke mange nok som synes det. For hva hjelper det når dama di har en IQ på 130, har gode gener og sterke tenner kombinert en god tarmfunksjon, når hun verken spiller Playstation, ler av vitser eller er spennende i senga? Skal du lykkes i et marked/kjærligheten, må du score der det er viktigst for folk flest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har hvert fall tenkt på dette, det skal du ha...:-)

 

Jeg tror dette er ganske "enkelt", skal Microsoft lykkes må de kapre sitt marked fra Android. Da må de tilby noe til produsentene innen den verden som virkelig får de til å virkelig ønske å lage noe annet enn Android, eller i det minste lage noe som er minst like bra.

 

Apple har en ganske stabil markedsandel, rundt omkring 15%. Kan se ut til at den kanskje kan øke noe hvis Apple får et virkelig godt fotfeste i Asia, spesielt Kina, men det gjenstår å se. Uansett vil ikke Microsoft få alt for mange kunder fra Apple.

 

 

Nå håper nok Microsoft at den nye infrastrukturen, som vel skal være noe av kjernen i Windows 10 med alle enheter sammenkoblet på en lignende måte som Apple gjør det, vil være det som skal kapre såpass mange nye kunder at de vil virkelig få en større bit av kaka. Jeg må nok si at jeg er litt i tvil, men for all del, de skal ha lykke til...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg kan jo også ta kortversjonen: når noen skal kjøpe en ny mobil, spør de seg selv: hva kan WP gi meg som ikke iOS og Android kan? Og når de ikke får et godt svar er løpet kjørt for WP.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo også ta kortversjonen: når noen skal kjøpe en ny mobil, spør de seg selv: hva kan WP gi meg som ikke iOS og Android kan? Og når de ikke får et godt svar er løpet kjørt for WP.

 

Ja, det er nok riktig, og noe av hovedgrunnen til at WP ikke gir noe ekstra er noe du hoppet galant over i første innlegg. Apper. Jeg tror du undervurderer viktigheten av dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Jeg kan jo også ta kortversjonen: når noen skal kjøpe en ny mobil, spør de seg selv: hva kan WP gi meg som ikke iOS og Android kan? Og når de ikke får et godt svar er løpet kjørt for WP.

 

Ja, det er nok riktig, og noe av hovedgrunnen til at WP ikke gir noe ekstra er noe du hoppet galant over i første innlegg. Apper. Jeg tror du undervurderer viktigheten av dette.

 

AtW

 

Så absolutt, men jeg ønsket ikke å ta det opp idag, siden det har blitt kommentert mange ganger før.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo også ta kortversjonen: når noen skal kjøpe en ny mobil, spør de seg selv: hva kan WP gi meg som ikke iOS og Android kan? Og når de ikke får et godt svar er løpet kjørt for WP.

 

Dette er kjernen. Folk som ikke trenger mange apper har ingen god grunn til å ikke kjøpe Windows Mobile, men de har ingen grunn til å kjøpe heller. Da går de for det trygge. 

 

Skal man klare å disrupte et eksisterende marked må man være mye bedre, ikke bare litt.

 

Og ja, som AtW sier, apper teller. 

 

"Men, man får jo de viktigste appene til Windows!" Nei, det gjør man ikke. Man får de vanligste, men det er noe annet. De aller fleste bruker en miks av de største og vanligste appene (Facebook, Instagram etc.) og de mer obskure. De vanligste får man stort sett overalt, men det er bare halve bildet. Man trenger de sære også.

 

Se på meg f.eks. Jeg bruker alle de vanlige appene, men i tillegg er jeg avhengig av apper som funker med Sonos, Tesla og Somfy. Jeg trenger også knallgod integrasjon med Google-tjenester både på jobb og privat, og jeg må ha apper som Cluster, delt handleliste (som funker kryssplattform), Feedly etc. 

 

Ingenting av dette finnes offisielt på Windows Phone, det eneste som finnes er tredjepartsapper jeg ikke har noen som helst interesse av. 

 

"Men det funker jo så bra med Microsoft-tjenester!"

 

Sikkert. Men jeg har Dropbox, Google Apps, iCloud og Google-søk. Har null behov for å bruke MS-tjenester.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en typisk Officebruker og sånn sett i markedet for WP, men jeg synes ikke Microsoft har fått til kryssplattformgreiene sine særlig bra. Dette kan endre seg med Win 10. I så fall kjøper jeg WP på dagen.

 

Akkurat nå synes jeg Microsoft har gått fra å være den lille hjemmekontorbrukers venn til å bli leverandør av programvare til store bedrifter, og hvor du ofte må ha tredjeparts programvare for å få frem de virkelig gode løsningene.

 

De bærer nok preg av at de konkurerte ihjel alle andre tilbydere av kontorprogramvare og dermed slapp å yte det lille ekstra i noen år. Det tapte de mye på.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg en Windows Phone, men det er så vanskelig å finne en toppmodell med de spesifikasjonene jeg ønsker.

Hardwaremessig skal den kunne måle seg med det beste fra Sony og Samsung.

Jeg er ikke i markedet for en "mye for pengene"-telefon. Jeg bruker den svært aktivt.

 

Jeg trenger ikke en million apper, men den må ha de appene jeg trenger.

Windows phone har ikke min yndlings-app, men den har andre apper som gjør samme nytten. Jeg kan venne meg til det.

 

Sist men ikke minst: Jeg har Sony fordi den er vanntett. Har MS en vanntett toppmodell på gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Men, man får jo de viktigste appene til Windows!" Nei, det gjør man ikke. Man får de vanligste, men det er noe annet. De aller fleste bruker en miks av de største og vanligste appene (Facebook, Instagram etc.) og de mer obskure. De vanligste får man stort sett overalt, men det er bare halve bildet. Man trenger de sære også.

 

Se på meg f.eks. Jeg bruker alle de vanlige appene, men i tillegg er jeg avhengig av apper som funker med Sonos, Tesla og Somfy. Jeg trenger også knallgod integrasjon med Google-tjenester både på jobb og privat, og jeg må ha apper som Cluster, delt handleliste (som funker kryssplattform), Feedly etc. 

 

 

 

Ja, jeg kjenner meg godt igjen i dette, som de fleste bruker jeg de vanlige appene, men har også en liten gjeng litt mer obskuere apper som er mer eller mindre et must for meg (for min del er det loxone, jriver og cardo-appen), og slik tror jeg det er for mange, alle har sin lille gruppe "must-have" litt mer obskure apper, og de får man ikke på winphone (stort sett)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok lurt av Microsoft å få applikasjonsutviklerne til å ta tak i de sære og obskure applikasjonene, men jeg har en mistanke om det ikke utgjør så alt for stor andel av markedet. Skal de virkelig få en større kakebit tror jeg fortsatt at de er nødt til å overbevise noen eksisterende Android-produsenter om å parallell-produsere telefoner med Android og Windows. Kanskje det er teknisk mulig for dem å lage samme telefon pre-installert med begge OS og at kunde kan velge ved installasjon/oppsett hvilket man skal bruke...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er nok lurt av Microsoft å få applikasjonsutviklerne til å ta tak i de sære og obskure applikasjonene, men jeg har en mistanke om det ikke utgjør så alt for stor andel av markedet. Skal de virkelig få en større kakebit tror jeg fortsatt at de er nødt til å overbevise noen eksisterende Android-produsenter om å parallell-produsere telefoner med Android og Windows. Kanskje det er teknisk mulig for dem å lage samme telefon pre-installert med begge OS og at kunde kan velge ved installasjon/oppsett hvilket man skal bruke...

God ide! Det kan bli artig å se hvilket OS kundene velger, og hvor lenge hvert av dem er aktivt. En slik overvåking kan lett legges inn i telefonen, og både Google, Microsoft og Apple vil gi høyrehånda si for å se de tallene.

Lenke til kommentar

Det er nok lurt av Microsoft å få applikasjonsutviklerne til å ta tak i de sære og obskure applikasjonene, men jeg har en mistanke om det ikke utgjør så alt for stor andel av markedet. 

 

Det er jo problemet. For utviklerene er dette en bitteliten og uinteressant markedsandel. For brukerne og Microsoft er det alfa og omega. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette gikk ikke som forventet. Jeg ønsket å se på den lave utbredelsen av WP, UTEN å trekke inn tilgangen på app'er, men kanskje det er hovedproblemet likevel.

 

Uansett, keep on posting.

Lenke til kommentar

 

Det er nok lurt av Microsoft å få applikasjonsutviklerne til å ta tak i de sære og obskure applikasjonene, men jeg har en mistanke om det ikke utgjør så alt for stor andel av markedet. 

 

Det er jo problemet. For utviklerene er dette en bitteliten og uinteressant markedsandel. For brukerne og Microsoft er det alfa og omega. 

 

 

Det er hvert fall alfa og omega for de brukerne som trenger de applikasjonene. Om det er fullt så avgjørende for Microsoft er jeg noe mer usikker på. Jeg tror kanskje antall brukere som trenger de sære applikasjonen utgjør en ganske liten andel av markedet.

 

Men for all del, hvis det er helt avgjørende for Microsoft så burde de jo absolutt snakke alvorlig med de applikasjonsutviklerne det gjelder...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Men for all del, hvis det er helt avgjørende for Microsoft så burde de jo absolutt snakke alvorlig med de applikasjonsutviklerne det gjelder...:-)

 

 

Tro meg, det gjør de. De betaler for utviklingen. Allikevel er ikke applikasjonsutviklerne interessert.

 

 

Ups...ja, da er de i deep shit...:-)))

Lenke til kommentar

Sist men ikke minst: Jeg har Sony fordi den er vanntett. Har MS en vanntett toppmodell på gang?

 

Jeg har også Sony, en 21 måneder gammel Z1. Den må byttes snart, og helst i en toppmodell. Microsoft skal komme med to toppmodeller i vinter, men ingen av dem er vistnok vanntette. 

Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig på WP for noen mnd siden,og kjøpte meg en brukt 930. Beholdt min android-tlf just in case.

Det første jeg reagerer på er str. Jeg synes det burde være mulig å trimme av en del mm her og der på en toppmodell.

Vil si jeg likte hjemskjermen,og de mulighetene det er til tilpassing, syns òg at den var responsiv og kjapp nok. Men det er ikke å komme utenom apper, selv om mye lar seg gjøre fra browser, så virker det ikke like gjennomført som android og ios. Og da blir det vanskelig å stjele brukere. Selvfølgelig vil det alltid være noen som blir frelst, men det ble ikke jeg.

I mine øyne må Microsoft gjøre designet mer spennende, som skrevet ovenfor, de må lage en toppmodell som folk vil snakke om (specs, design og noe "eget"), og tynnere. Så må de appene som blir laget være så gjennomførte at de ikke virker gamle (følte FB virket utdatert). Da jeg brukte tlf, var app-butikken rotete og uoversiktlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...