Gå til innhold

Ny AMD gaming pc 6-8k (nå også åpen for intel)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Mange år siden jeg fulgte med på pc bygging og oppsett, så er litt utdatert.

 

Skal bygge en liten gaming pc i prissjiktet 6-8k (kun pc). Ser for meg AMD prosessor og kanskje et 960 skjermkort. Noen som gidder å komme med et forslag på en komponentliste så er jeg ekstremt taknemlig for det.

 

Mus, tastatur og skjerm har jeg, alt annet må jeg kjøpe

Endret av krby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel har rykket såpass i fra AMD det siste tiåret at jeg ikke lengre kan anbefale AMD-prosessorer. Hvis du husker VIA eller Cyrix sine prosessorer den siste tiden så er AMD omtrent på det nivået nå sammenlignet med Intel. Hvis du er helt sikker på at du vil ha AMD koste hva det koste vil (i form av ytelsetap etc) så si i fra før anbefalingene kommer inn.

 

Forøvrig, ta en kikk over spesifikasjonene her. Er det noe i den duren du ser for deg?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Trodde fortsatt AMD var på høyde, så nok et tegn på at det er 10 år siden jeg bygget siste pc :-)

 

Hvis ståa er slik, er Intel ok. Kikket litt på linken din, og det så fornuftig ut. Kom gjerne med flere tips.

Lenke til kommentar

Ok, kan prøve meg på denne. Bygde akkurat en PC i tilsvarende prisklasse til min nevø og han ble jo fornøyd.

 

Da du ikke sier noe om OS har jeg ikke tatt med dette.

Varekodene er fra Komplett.no sånn at du enkelt kan finne frem til riktig produkt.

 

 

Kabinett     -    499,-

808806      -   Corsair Carbide SPEC-01 Midi Tower

                      Dette kabinettet var greit å bygge i og er veldig lite og lett. Men det oser ikke akkurat kvalitet av det, føler veldig på at det er av den billige sorten mens man bygger. Men det ser greit ut og gjør jobben helt greit.

 

PSU           -    699,-

773376      -   Corsair CX 600M, 600W

              

Hovedkort  - 1.049,-

813951      -   ASUS B85-Pro Gamer

 

CPU           - 1.739,-

815204      -   Intel Core i5-4460, Socket-LGA1150

 

GPU           - 2.995,-

847482      -  Gainward GeForce GTX 970 4GB

                     Dette kortet er på salg akkurat nå med 9% prisreduksjon. Dersom du koster på deg Phantom utgaven av dette kortet (825432 - 3.599,-) så vil du få et kort med forbedret kjøleløsning som er så og si lydløst.

 

RAM           -    599,-

812857      -  HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB Red

 

SSD           -    998,75

842679      -  HyperX Savage SSD 240GB

                     Denne SSD'en er på salg akkurat nå med 9% prisreduksjon.

 

Total sum for dette bygget : 8.578,75

 

Håper det hjelper :)

 

-S

Endret av Sirillion
Lenke til kommentar

Takk for svar. Trodde fortsatt AMD var på høyde, så nok et tegn på at det er 10 år siden jeg bygget siste pc :-)

 

Hvis ståa er slik, er Intel ok. Kikket litt på linken din, og det så fornuftig ut. Kom gjerne med flere tips.

 

Intel vant over AMD med ulovlig handel. De visste de ville bli tatt for det, men de visste og at det ville ta så mange år at det ville være for sent for AMD uansett.

Jeg ser ingen grunn til å bruke AMD prosessor uansett prisklasse eller bruksområde, du blir mer fornøyd med Intel :)

Lenke til kommentar

Hei, har ikke tenkt og overklokke.

 

Pc'n som skal erstattes er en 2-3 år gammel Lenovo bærbar. Den har et AMD Radeon HD 8570M skjermkort. Regner med et 960 kort vil oppfattes som en grei oppdatering, usikker på om vi må opp på 970

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
 

 

Intel vant over AMD med ulovlig handel. De visste de ville bli tatt for det, men de visste og at det ville ta så mange år at det ville være for sent for AMD uansett.

Jeg ser ingen grunn til å bruke AMD prosessor uansett prisklasse eller bruksområde, du blir mer fornøyd med Intel :)

 

Hvor kommer ulovlig handel inn hen? Jeg trodde Intel vant fordi de lagde et bedre produkt enn AMD, ikke fordi de gikk og handlet et sted.

Lenke til kommentar

 

 

Intel vant over AMD med ulovlig handel. De visste de ville bli tatt for det, men de visste og at det ville ta så mange år at det ville være for sent for AMD uansett.

Jeg ser ingen grunn til å bruke AMD prosessor uansett prisklasse eller bruksområde, du blir mer fornøyd med Intel :)

 

Hvor kommer ulovlig handel inn hen? Jeg trodde Intel vant fordi de lagde et bedre produkt enn AMD, ikke fordi de gikk og handlet et sted.

 

 

Historien mellom AMD og Intel er et veldig godt eksempel på at det ikke alltid er de beste produktene som vinner, men noen ganger det største eller minst lovlydige selskapet.

 

AMD hadde lenge bedre produkter og var hestehoder før Intel, som faktisk lisensierte overlegen teknologi fra AMD. Da satte Intel igang sin plan B. De bestakk store selskaper for å ikke bruke AMD prosessorer i sine pcer.

 

1. AMD sine prosessorer ble kuttet av markedet, selv om de var bedre (dette var grunnen til at bestikkelser måtte til for å få leverandørene til å velge Intel).

2. Dette skjedde samtidig som at AMD investerte enorme summer i mange fabrikker til å produsere sine prosessorer.

 

3. Og samtidig kom Intel med sin svært vellykkede markedsføringskampanje/slagord "Intel Inside", og senere (2006) begynte de sin minst like vellykkede "tick-tock" produksjonsmodell med årlige nylanseringer.

 

4. De overnevnte ting ble for mye for AMD.

 

 

Bestikkelsene og senere erstatningene de måtte betale kostet Intel dyrt, men det var likevel en god investering for å knekke ryggen på AMD og ende opp med monopol.

Se hva i7-prosessorer koster idag og gjett hvor stor kake de feirer med på Intel sitt hovedkontor. :)

 

 

Why AMD-MHz don’t equal Intel-MHz ( December 2005)

This is why an AMD chip operating at 2.8GHz processes data faster than an Intel chip running at 4.0GHz. Even though the Intel chip is going faster in MHz, it is doing less work per clock cycle. 

 

 

link: http://www.geek.com/chips/why-amd-mhz-dont-equal-intel-mhz-557914/

 

Her er noe mer jeg fant på google.

Unfortunately, software compiled with the Intel compiler or the Intel function libraries has inferior performance on AMD and VIA processors.

[...]

If the vendor string says "GenuineIntel" then it uses the optimal code path. If the CPU is not from Intel then, in most cases, it will run the slowest possible version of the code, even if the CPU is fully compatible with a better version.

 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...