Gå til innhold

Hjelp til å velge deler (vannkjøling)


Anbefalte innlegg

hei.

jeg planlegger å gå over til vannkjøling, men jeg blir bare forvirret av å lese meg opp på deler. jeg skjønner det meste når alt er montert opp, men jeg trenger hjelp til å sette opp en liste med deler til en loop slik at jeg ikke mangler noe.

 

jeg ønsker å ta utgangspunkt i kompletts X240 watercooling kit fra EK, og lurer på hva jeg evt trenger å legge til pakken for å ikke gå glipp av noe jeg trenger. 

 

https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x240-cpu-water-cooling-kit/821955

 

i tilleg til cpu skal jeg vannkjøle 2 stk asus strix 970 og jeg ønsker å ha alt i en og samme loop.

dette finner sted i et fractal R5 kabinett.

 

jeg trenger spesifike svar, kom gjærne med en handleliste

 

om det er noe mer dere lurer på, bare spør.

 

takk på forhånd

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Velkommen til vannkjøling! :D

I forhold til kabinettet, samt det du ønsker å vannkjøle (antar cpu med tdp under 100W, altså i5 eller i7?), vil jeg anbefale å sette inn minst en ekstra radiator, og kanskje også bytte ut radiatoren i kit'et (avhengig av hva annet du har i maskinen)

Litt manglende info på resten av maskina for å gi en full anbefaling, men prøver å fylle inn noen alternativer:

 - avhengig av hva du bruker av 3,5" hardiskfester og 5,25" dvd-rom i front vil jeg anbefale å sette inn en ekstra radiator i front, altså enten 2x120 (240mm), 2x140(280mm), 3x120(360mm) eller en 3x140(420mm) rad i front.

 - dersom du trenger noen men ikke alle av 3,5" plassene i front, sett inn en enkelt 120/140 rad (har ikke kabinettet selv, men vil anta du kan fjerne et harddisk"bur" og lage plass til en radiator)
 - dersom du ikke trenger vifta bak bytt ut 2x120 (240mm) radiatoren i kit'et med en 2x140(280mm), 3x120 (360mm) eller 3x140 (420mm) radiator i top. Dette vil sannsynligvis ikke gi kjøling nok alene, så burde nok kombineres med en av de to nevnte alternativene over..

Pumpa (EK PWM 3.2) vil fiiiint klare 2 radiatorer og 3 blokker (har den selv), så den er null stress.
Men, for en ekstra rad vil du også trenge to ekstra nipler (fittings), og dersom du tenker å kjøpe det som er i kit'et på komplett, så vil det da være praktisk å kjøpe 2 stk EK-CSQ Fitting (13/10mm) ekstra (stort sett alle vannkjølingskomponenter trenger 2 nipler - en inn og en ut - med mindre du skal ut i Y-split eller lignende..).

kit'et har 2m slange, noe som burde holde med god margin, men dersom du bygger for første gang - regn med at du kutter feil noen ganger, og kjøp ekstra.. Slange er uansett relativt billig, og må/burde byttes etter et år eller to, så skader ikke å ha en meter eller to liggende (gjør livet lettere om et par år) :)

Ps. dersom du kjøper 13/10mm nipler, pass på at du også kjøper 13OD 10ID slange - der OD er Outer Dimension, altså utvendig diameter på slangen, og ID er Inner dimension, altså invendig diameter på slangen.. At disse målene er de samme på slange og nipler er spesielt viktig med "compression fittings" som de i kit'et (de koster litt mer, men er mye mindre stress med montering og vedlikehold (personlig mening) og ser mye penere ut (personlig mening igjen..))


Pps. Mine radiator-anbefalinger er i forhold til ønske om både stillegående pc og lave temperaturer med rom for overklokking, men selv da vil du ikke ha behov for to stk 3x1*0 radiatorer med 2x970 + i7. Min erfaring (har bygget et par vannkjølte pcer pr år siden ca '09) tilsier at en trippel + en enkel vil gi deg pene temperaturer og lavt støynivå (avhengig av vifter), samt godt rom for overklokk :) 

Ppps. Hvis du ønsker temp vs rad målestokk - pleide å kjøre 2 stk amd HD6970 (250W TDP pr stk) + amd FX8120 (140W TDP), alt overklokket temmelig høyt, på 3x120 (360mm) + 1x140 (med gode vifter) og nå har jeg rig'en i signaturen (legg merke til at den 240mm radiatoren jeg bruker er 80mm tykk der de fleste radiatorer ligger på 30-45mm..)

Lykke til med vannkjøling! Og gjerne still oppfølgningsspørsmål (regner med det er litt av hvert jeg har glemt i farta..) ;)

Endret av Saaywhatnow?
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar! Meget hjelpsomt.

 

jeg har en i5 4690k

Evga 850W gold psu

har fjernet alle drivebay'ene

bruker begge 5'25" bayene til cdrom og fancontroller

 

Slik jeg har skjønt det så dekker kit'et deler for 1rad 1cpu 1pumpe og 1tank.

 

I tillegg trenger jeg 1rad+2fittings

 

hva med gpu'ene? Hvilke deler er viktig her?

Jeg ser for meg 2x gtx970 waterblocks + 2 backplates+4fittings. Noe spesielt jeg trenger å tenke på siden jeg kjører SLI?

Lenke til kommentar

Selv ville jeg gått for Mayhems pastel (eller fedrigblanda for 30kr mer) der du bruker 250ml pastel per 750ml batteri-/destillert vann så totalt 1L væske. 

 

Ang. radiatorer pleier jeg å ha 120/140mm radiator-overflate per blokk + en ekstra 120/140mm i loopen

Jeg har lest mange skrekkhistorier om alger og diverse problemer i loopen grunnet farget coolant og har derfor egentlig tenkt å holde meg unna det, men jeg liker å høre rundt fra fler vinker før jeg tar en avgjørelse. 

 

blir forvirret når alle forums sier at farget coolant er "no-go", men omtrent alle bilder jeg ser av folk med vannkjøling har farget coolant.. hva er det jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...