Gå til innhold

Komplett retur drøyer...


Anbefalte innlegg

Leverte i retur en NEC dvd-brenner som skar seg ved flashing. (komplett selv linket til flash-programmet, noe de nå har skiftet ut med en tidligere versjon av det samme flashprogrammet) De har sagt jeg får ny brenner gratis, noe som selvfølgelig er bra (slik det skal være..)

 

 

Det som ikke er slik det skal være er tiden. Den 5. oktober fikk jeg beskjed fra komplett om at varen var sendt til underleverandør for reparasjon/bytting. Det sto 5. oktober (og har stått siden) at brenneren kommer inn igjen 7. november. (Hvordan kunne de vite dette 5. oktober?) Det er nå 10. november og brenneren er fortsatt ikke kommet.

 

 

På en undrende mail blir jeg avspist med en "Brenneren er sendt til underleverandør, kommer snart inn igjen! Beklager ventetiden."

 

 

Kan jeg snart kreve levering av en av de 1000+ brennerne av samme modell de har på lager, eller må jeg bare vente? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at noen produsenter krever å få utstyret til seg før de godkjenner emlevering. Det betyr at brenneren din befinner seg et sted i Sør-Korea (?), eller så. Den posten tar tid! Den burde jo være på vei tilbake nå, avhengig av delay hos NEC så klart. Komplet burde kanskje ha muligheten til å spore den og gi deg tilbakemelding, men det er ikke sikkert. Du må nok bare smøre deg med tålmodighet

Lenke til kommentar

Men et sted i kjøpsloven står det noe om selgerens mulighet til å kreve retting fremfor omlevering når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen Kan jeg ikke snart kreve omlevering? 5 uker uten en allerede betalt dvd-brenner er jo i høyeste grad en vesentlig ulempe fremfor en omlevering som kunne gitt meg ny brenner innen en uke..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner deg ikke helt, Teddy KGB. Dette er en sak mellom deg og komplett. Har du ikke sendt 10 "mase-mail" til komplett og hørt hvor det blir av den? Det er det jeg, og 99% av alle andre her gjør når de er treg. Og ja, det nytter og mase litt. Hold en vennlig tone med dem, så er de greie med deg tilbake og sender deg det du skal ha snarest. Vi hadde en sak som gjaldt en gåen strømforsyning på en shuttle, og der gikk det en måneds tid. Sendte en to-tre mail dit og hørte hvordan det sto til med den etterlengtede strømforsyninga. På den siste mailen min fikk jeg til svar at de var enig i at dette hadde tatt altfor lang tid, og at de sendte pakken allerede samme dag til oss. Med i pakken hadde de lagt litt "godiser" for å gjøre opp for ventinga(50pack med cd-er, kaffekrus). Det er sånt man legger merke til, og det er jo ett stort pluss i margen for komplett at de faktisk tenker litt "beyond profit" og vil bøte på skaden. :-) Anbefaler komplett til de som ønsker god kundeservice jeg :yes: Det jeg vil frem til er at det nytter og mase litt, og man skal prøve det før man går ut offentlig i ett forum med saken.

Lenke til kommentar

Om du kan direkte gå på kjøpsloven her er eg ikkje heilt sikker på.

 

Grunna at det var ein flash av firmware på brenneren, sidan den må til kvalifisert verkstad for å bekrefte at det er produksjonsfeil på den og at det ikkje er brukarfeil.

Det er nok derfor det har tatt litt tid

 

At komplett har fjerna linken til det flash-progammet, og lagt ut eit gammalt istaden er nok for å vere på den sikre sida.

 

Men god tilbakemelding om kva som skjer bør du få.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Jeg skjønner deg ikke helt, Teddy KGB. Dette er en sak mellom deg og komplett. Har du ikke sendt 10 "mase-mail" til komplett og hørt hvor det blir av den? Det er det jeg, og 99% av alle andre her gjør når de er treg. Og ja, det nytter og mase litt. Hold en vennlig tone med dem, så er de greie med deg tilbake og sender deg det du skal ha snarest.

 

<tidligere erfaring>

 

Det jeg vil frem til er at det nytter og mase litt, og man skal prøve det før man går ut offentlig i ett forum med saken.

Jeg ville bare høre med andre på forumet om dette ver "urimelig" treigt, eller om det var slik man måtte regne med.. Jeg vil ikke plage komplett med "mase-mails" hvis jeg ikke har noen grunn til å være misfornøyd. Beklager om jeg har tråkket noen på tærne. Om du mener jeg bør mase, og har rett på raskere levering eller i det minste bedre forklaring, noterer jeg meg det. :)

Lenke til kommentar
Kan jeg snart kreve levering av en av de 1000+ brennerne av samme modell de har på lager, eller må jeg bare vente?

Du kan ikke nødvendigvis kreve en ny brenner (omlevering), skjønt det er vel IMO tvilsomt om Komplett kan påberope seg 'urimelige' kostnader her under §29. Det kan likevel være hjelp i forbrukerkjøpslovens §30 - 3. ledd som sier:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Lenke til kommentar

Det du også bør legge vekt på er; Komplett.no bad deg bruke det og det programmet. Når de går ut og gjør slikt, må de også stå ansvarlige for resultatet (de må med andre ord også ta med i beregningen at brukere kan gjøre feil, maskinen kan kjræsje under flashing osv osv). De må også tydelig gjort det klart at dette var noe du gjorde på eget ansvar.

 

Det holder ikke for Komplett å anbefale å flashe for så å være kjipe på returen når dritten treffer vifta.

Lenke til kommentar
Det du også bør legge vekt på er; Komplett.no bad deg bruke det og det programmet. Når de går ut og gjør slikt, må de også stå ansvarlige for resultatet (de må med andre ord også ta med i beregningen at brukere kan gjøre feil, maskinen kan kjræsje under flashing osv osv). De må også tydelig gjort det klart at dette var noe du gjorde på eget ansvar.

 

Det holder ikke for Komplett å anbefale å flashe for så å være kjipe på returen når dritten treffer vifta.

Komplett har egentlig ikke vært kjipe på returen.. Det var ingen problem å få rma-nummer, heller ikke å gi inntrykk av å ville gi meg en ny brenner gratis. Det tar bare så lang tid.. :)

 

Men jeg venter en dag eller to til, så sender jeg en ny høflig forespørsel om hvor den er, evt om de kan si konkret når brenneren er ventet inn.

Lenke til kommentar

Har sendt noen vennlige mailer til Komplett og :

 

------------------------------------

 

Hei!

 

Beklager denne situasjonen.

Jeg har bedt returbehandler sende deg en helt ny spiller fra lageret vårt da denne har drøyet lenger enn normalt.

Regner da denne saken som løst.

 

Ha en fortsatt god dag :-)

 

-------------------------------------

 

Flott, komplett!

Lenke til kommentar

Det må da vel være lov å spørre om råd fra brukere som har vært i tilsvarende situasjoner når det går 6 uker fra jeg leverer inn en brenner i retur, til jeg hører noe nytt fra komplett? Jeg fikk råd om å mase "vennligsinnet", gjorde dette og ble belønnet med ny brenner og komplett piquet sendt i dag. *fornøyd*

 

Ikke irriter deg over andres dumskap, da blir du sliten.. ;)

 

(Og hva er tolmodighet?)

Endret av Teddy KGB
Lenke til kommentar
Har sendt noen vennlige mailer til Komplett og :

 

------------------------------------

 

Hei!

 

Beklager denne situasjonen.

Jeg har bedt returbehandler sende deg en helt ny spiller fra lageret vårt da denne har drøyet lenger enn normalt.

Regner da denne saken som løst.

 

Ha en fortsatt god dag :-)

 

-------------------------------------

 

Flott, komplett!

Ikke sant? :cool: Var kanskje jeg som misforsto deg litt, menmen... :shrug: Er gjerne slik at mange her går "offentlig" ut i forum rundt omkring og hudfletter bedrifter uten at de har hatt nesten noe kontakt med firmaet det gjelder. De fleste har vel kanskje skjønt at dette er en politikk som jeg slettes ikke støtter. Var bare redd dette skulle bli enda en slik post :roll:

Lenke til kommentar
whine whine whine mermermer... kan ikke dere være så snille å stoppe i gnåle så mye for slike ting da...??? ting tar tid... og Teddy er tydligvis ikke tålmodig azz!! lær deg tolmodighet da mann!!

OK, skal være enig at ting tar tid men at det skal gå 5 fuckens uker før man får en erstatningsvare så vil jeg nærmest kalle det en evighet!

Tross alt så tar ikke postgangen mere enn en uke og det betyr at komplett har hatt denne DVD'en inne i 4 uker og det er helt uakseptabelt etter min mening.

Komplett skal bare bekrefte at spilleren er ødelagt og så sende han en erstatningsvare, har de ikke varen inne så har han krav på et tilsvarende produkt.

 

Alt over 2 uker er uakseptabelt etter min mening siden selve saksbehandlingen/test av DVD er unnagjort på 5 minutter.

Lenke til kommentar

Legg merke til posten jeg hadde om at mange komponenter må godkjennes av produsenten norrick...

 

Ser ikke problemet med måten dette ble lagt fram på jeg. Teddy syntes det drøyet ut og fikk ikke noe tilfredstillende svar fra komplett, da må det være lov å forhøre seg her. Måten det ble gjort på, og det faktum at han kontaktet komplett først gjør at argumenter mot syteposter er fåfengte. Jeg er enig i at "****** azz, komplett er razztapper, gider ik znke md dem ngang" poster ikke hører noen steder hjemme, men det er feil å sammenligne de med denne.

 

Godt å høre at problemet ditt ble løst Teddy :)

Lenke til kommentar
Legg merke til posten jeg hadde om at mange komponenter må godkjennes av produsenten norrick...

 

 

Som kunde skal vi forholde oss til butikken, oppstår det en feil på en vare så skal butikken stå for dette!

Butikken skal ikke sende denne saken videre til produsent da det i kundesammenheng er komplett som er ansvarlig.

Du skal få en ny vare direkte fra butikk, butikken skal så forholde seg til importør/produsent for å få refundert sine utgifter.

Garantisaker kan bli kostbare for butikken men dette skal absolutt ikke gå utover kunden, har sett mange butikker som anbefaler deg å ta kontakt med produsent for å få fortgang i saken men sannheten er vel heller at butikken taper på ta imot garantisaker, de bruker tid og penger og denne belastningen prøver de å påføre oss kunder!

Det finnes også litt info i kjøpsloven om dette og noe info om magler og feil på varen samt leveringsforpliktelser.

Lenke til kommentar

Det skal ikkje ta 5 veker å få behandle ei retursak, men no var det ein firmware oppdatering som hadde gått gale, og sansynligvis ville leverandør/produsent sjekke opp om det var spelaren som hadde problem, eller at det var ein brukarfeil.

 

Så har komplett tatt gitt ein ny sidan det tok så lang tid.

 

Det viser seg at høflig "masing" lønner seg.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...