Gå til innhold

Laptop til ingeniørstudiet


Anbefalte innlegg

Yo!

 

jeg begynner på data ingeniørstudiet nå til høsten, og dermed har jeg kommet til konklusjonen at jeg skal kjøpe meg en laptop, problemet er at jeg har en veldig sterk stasjonær pc stående på rommet, og vil ikke punge ut med alt for mye penger til laptop pcen, noen tips til hva som kreves? vet at det skal programmeres i java, men jeg tror neppe jeg trenger et sterkt grafikkort eller lignende. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker ein laptop å kode på, så er MacBook tingen. Uansett om den koster tre gonger meir. Dei fleste bærbare pc'ane du finner har ubrukeleg touchpad, tastatur og skjerm.

 

Fort dyrt? Vell det finnes fleire gode MacBook'er på Finn.no for god pris.

Kan du utdype litt mer med hva du legger i dette? Jeg er nysgjerrig.  :)

Har selv ikke så mye erfaring med koding; det mest kompliserte jeg har laget var et sudoku-spill i matlab.  :tease:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke rare datamaskinen for å programmere, med mindre du skal drive med skikkelig tunge greier. Et hvert studie med respekt for seg selv tar hensyn til at du ikke skal trenge å bruteforce TSP med 40 byer, eller drive med massive dataset. Jeg har snart gått gjennom 5 år på universitetet med en Lenovo T61, med skrøpelige 4GB RAM og en stusselig T7400 prosessor.

 

Men for å være litt konstruktiv i innleggene mine så vil jeg personlig anbefale en proff-laptop med docking-muligheter, og ikke så mye beefy comsumer-grade laptoper. Se på Thinkpad T/X-serien, HP Probook og Dell Latitude f.eks, og invester i et 9-cell batteri og en dockingstasjon istedet for å velge det feteste skjermkortet eller den raskeste prosessoren.

 

Jeg skal ikke yppe med sIDDIs for å ha sine egne preferanser, men jeg synes det er håpløst å programmere på en Mac, og skriver på et skikkelig tastatur så mye som jeg bare kan. En ting kan jeg være enig i, og det er at *NIX (OSX, Linux, osv) er et forfriskende miljø å programmere i, spesielt om du skal borti C/C++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dockingstasjon er jo kabelrot.... det er jo akkurat det som er poenget med ein MacBook. Du får eit oppsett som ikkje på nokon måte krevje ekstern mus og tastatur. Er det dockingstasjon til laptoppen, så er formålet med laptoppen totalt misforstått.

 

Poenget mitt ligger i om du greier å kode i sofaen mens du ligger der i fleire timer. MacBook er idag den einaste laptoppen eg har prøvd som det går fint med. Og eg tipper du meiner mac sin layout som du misliker, iat du må lære deg shortcuts på ny, kkje sjølve appletastaturet, knappane og touchpadda.

 

Du får jo MacBook pro med retina for ned i 6000kr på Finn.

Lenke til kommentar

Det er tastaturet og layout jeg ikke liker, fordi chiclets er noe herk å skrive på i lengden.

 

Aner ikke hva du mener med kabelrot. Når jeg ikke er i farten så har jeg lyst til å sette meg i en god kontorstol, smelle laptopen ned på docken og bruke stor skjerm, mekanisk tastatur og skikkelig mus. Kabelrot er når du må drive å grave etter HDMI-kabelen, HDMI-adapteren, og ørten USB-plugger fordi laptopen ikke har dock. Ute i industrien så er proff-laptop med dock en de facto standard, nettopp fordi ansatte både kan slå seg ned for å jobbe, og ta med seg alt man trenger hvis du skal ut å reise eller sitte i sofaen på pauserommet.

 

Hvor god maskinen er til sofakoding er etter min mening en direkte konsekvens av hvor god maskinen er ellers.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

"Ute i industrien" laptopper er jo av den verste sorten som regel. Trur du verkeleg folk som sverger til Windows PC'er eller stasjonær veit kor bra ein MacBook er? Mange undervurderer kor utruleg bra ein MacBook er når det kjem til tastatur og touchpad. Det handler ikkje om religion eller å være Apple fan(eg bruker då Linux og stasjonær PC som utviklar). Men når eg er i farten, eller vil bare ligge i sofaen og jobbe, så må eg ha noko som er behageleg å bruke.

 

Forresten, Apple har mykje betre stasjonærløsning for MacBook enn konkurrentane med dockingløysning. Med ein kabel for å koble til to skjermer og straum. Ulempen er jo at det koster...

 

overview_hero2.jpg

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Etter å ha sett litt rundt osv har jeg kommet fram til å velge mellom disse 3 alternativene å velge mellom

1. https://www.dustinhome.no/product/5010807136/f550jk

2. http://shop.lenovo.com/no/no/laptops/thinkpad/edge-series/e550/

3. http://www.dell.com/no/p/inspiron-15-5558-laptop/pd?oc=cn55807&model_id=inspiron-15-5558-laptop

Mac blir dessverre ikke aktuelt da jeg hørte med lærestedet og det er noe programmer som kan bare kjøres i windows, orker ikke å "krangle" med vr på mac 

Lenke til kommentar

"Ute i industrien" laptopper er jo av den verste sorten som regel. Trur du verkeleg folk som sverger til Windows PC'er eller stasjonær veit kor bra ein MacBook er? Mange undervurderer kor utruleg bra ein MacBook er når det kjem til tastatur og touchpad. Det handler ikkje om religion eller å være Apple fan(eg bruker då Linux og stasjonær PC som utviklar). Men når eg er i farten, eller vil bare ligge i sofaen og jobbe, så må eg ha noko som er behageleg å bruke.

 

Forresten, Apple har mykje betre stasjonærløsning for MacBook enn konkurrentane med dockingløysning. Med ein kabel for å koble til to skjermer og straum. Ulempen er jo at det koster...

 

 

 

Jeg snakker på ingen måter subjektivt om Apple-maskiner, men jeg reflekterer argumentene mine på Macbook fordi du nevnte de. (i.e, hater ikke mac, liker ikke mac, rører ikke osx, ikke min kopp med te). 

 

Det er absolutt mulig å "docke" en Macbook med thunderbolt og greier, men for min del så er det ikke noe poeng i å docke maskinen om du fortsatt må skrive på et laptop-tastatur og bruke touchpad. Nå er jeg både sær og kresen på slike ting som tastatur, komfort og tilgjengelighet, så for alt det jeg vet så kan det være vel så greit for TS å bare ha en vanlig laptop med flate taster, rare ikke-standard layouts (da tenker jeg ikke på Mac, som forøvrig er helt på trynet, men at laptop-produsenter liker å putte knapper på kreative plasser) og touchpad (som er grusomt uansett hvor stor og flott den er, imho).

 

Takk for gode tips!

Etter å ha sett litt rundt osv har jeg kommet fram til å velge mellom disse 3 alternativene å velge mellom

1. https://www.dustinhome.no/product/5010807136/f550jk

 

2. http://shop.lenovo.com/no/no/laptops/thinkpad/edge-series/e550/

 

3. http://www.dell.com/no/p/inspiron-15-5558-laptop/pd?oc=cn55807&model_id=inspiron-15-5558-laptop

 

Mac blir dessverre ikke aktuelt da jeg hørte med lærestedet og det er noe programmer som kan bare kjøres i windows, orker ikke å "krangle" med vr på mac 

 

Ok, så da er vi litt mer begrenset med et budsjett ja. Lenovo er ganske håpløst utenfor proff-laptopene, så alle som ikke starter på X, T eller W er for det meste skrøpelig søppel.

 

Dell-maskinen så derimot fin ut, men jeg må understreke at jeg ikke har vært borti Dell på en stund.

 

Hvis du skal ha en maskin som varer ut hele studiet ditt, og som tåler litt bank, så ville jeg vurdert å enten øke budsjettet ditt, eller kanskje prøve deg på en bruktkjøp slik som nevnt tidligere.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61957136

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55933618

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Dell maskinen er jo med cd-rom, da blir jo den blytung :(

 

At du trenger Windows programmer er ingen problem. Du fyrer opp ein Windows instans på Azure(noko du uansett som koder vil forhalde deg til) også bruker du remote desktop for å logge inn og installere den programvaren du trenger. Eg bruker f.eks Microsoft Office på den måten, funker som ei kula. Native Office på Mac er derimot veldig treigt :( Kanskje Office 2016 blir betre?

 

Det er heilt ok å være usikker på Mac, for det er ikkje lett å forklare kor utruleg bra bygd den er. Men det er ein grunn til 75% av Java, Python, Ruby kodere idag bruker MacBook som bærbar laptop.

 

Andre fordeler er at MacBook helde seg mykje betre i verdi enn dei andre.

 

 


Det er absolutt mulig å "docke" en Macbook med thunderbolt og greier, men for min del så er det ikke noe poeng i å docke maskinen om du fortsatt må skrive på et laptop-tastatur og bruke touchpad.

Det var ikkje mitt poeng heller, har du først docket så vil du ha ekstern mus og tastatur i tillegg. Sjølvsagt trådlause utgåver for minst mogleg kabelrot. Poenget mitt eller er, kva i all verden trenger man ein dockingstasjon for? USB hub skal ein skjerm idag ha og du får daisy chaining enten med Thunderbolt eller Displayport.

Lenke til kommentar

Hm...

 

jeg kan godt være på utkikk etter en mac også på finn, men jeg skal lete på finn.no for for noen ålreite brukte pcer den andre linken for 2700 kr, så ikke ille ut i hele tatt... men hvor mye må jeg "øke" budsjettet mitt for å få en pc som også tåler bank? ( blir pendeling med 20 mins tog hverdag, som er stappfulle om morgnenen/ettermiddagen) 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Spør i denne tråden jeg, da spm er det samme, selv om kravene er litt annerledes. 

 

Skal også gå dataingeniørstudiet og trenger derfor også ny laptop.

 

Vil gjerne ha:

- Ikke mac

-13.3"/14"

- God batteritid(Holde en hel skoledag 6t+/-, lett bruk)

- FHD

- SSD

- Ikke ALT for tung

- Siste punktet her er at jeg gjerne vil ha en pc som kan dra spill best mulig, uten å gå ut over kriteriene ovenfor, vet at dette kanskje er litt vanskelig mtp at jeg ikke vil kjøpe en "Gaming-laptop" som feks ROG-modellene til Asus. 

 

Vet at man ikke trenger noen super-maskin til dette studiet, men siden jeg er mye på farten ellers også er det ikke noe alternativ å kjøpe en stasjonær + en laptop, så vil gjerne ha en best mulig laptop til ca 10k.

Har sett på ASUS Zenbook 303-serien, men lurer på om det kanskje finnes noe enda bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...