Gå til innhold

Jeg skal ha nytt kamera. Trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Det må ikke være for avansert. Elsker å fotografere, er flink på motiver og gode øyeblikk, men dårlig på det tekniske.

 

Ikke alt for stort

Ikke for dyrt

Gode bilder

Ikke for avansert

Bra kamera

 

Tusen hjertelig takk for hjelp :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva du legger i dyrt og bra, men RX100 (første) og S120 er jo klassikere i kompaktklassen til rundt 3000-ish. Greie kamera å vokse litt i også hvis du vil slå av auto og de blir også brukt fordi dem er lette å ta med seg og gir fabelaktige bilder til størrelsen.

 

Her er en fin oversikt om du vil ha mer å velge i;

http://www.pocket-lint.com/news/120768-best-compact-cameras-2015-the-best-pocket-cameras-available-to-buy-today

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for svar.

De ser så enkle ut disse kameraene. Skinnet bedrar kanskje. Er en stund siden jeg hadde kamera, da speilrefleks. Som sagt, liker å ta bilder, bruker gjerne tid på det.

Men har blitt helt grønn på det, speilrefleks var liksom et must før.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

De ser så enkle ut disse kameraene. Skinnet bedrar kanskje. Er en stund siden jeg hadde kamera, da speilrefleks. Som sagt, liker å ta bilder, bruker gjerne tid på det.

Men har blitt helt grønn på det, speilrefleks var liksom et must før.

Slik som verden har blitt nå, så kan man vanskelig tenke seg å kjøpe speilrefleks dersom kriteriet "Ikke alt for stort" faktisk betyr noe. Alternativet til RX100 (1, 2, 3 eller 4) vil typisk være "speilløst" kamera med utskiftbar optikk. Men med utskiftbar optikk blir det fort noe annet enn det du ba om, i forhold til "ikke for avansert".

 

Det er mye å sette seg inn i før man kjøper speilløst systemkamera, siden man må velge både kamerahus og optikk i forhold til personlige preferanser, ut fra veldig mange muligheter. Dersom man treffer bra på hva man faktisk trenger, så kan speilløst systemkamera være et bra alternativ til RX100-serien. Jeg ville imidlertid satt av noen måneder til å lese anmeldelser av kameraer og optikk før du kjøper systemkamera. RX-100 er litt greiere å bare kjøpe og sette igang med å fotografere. 

 

Noen blir så fortapt i de tekniske detaljene rundt valg av systemkameraer og objektiver at det tar fokus vekk fra fotograferingen...

Lenke til kommentar

Det må ikke være for avansert. Elsker å fotografere, er flink på motiver og gode øyeblikk, men dårlig på det tekniske.

 

Ikke alt for stort

Ikke for dyrt

Gode bilder

Ikke for avansert

Bra kamera

 

Tusen hjertelig takk for hjelp :)

 

Bra kamera og Gode bilder.

  • De fleste kameraer har alle forutsetninger klare for å kunne gjengi de flotteste bilder, begrensningene ligger som oftest bak kameraet eller hva som er montert foran på kameraet om det speilrefleks eller system kamera.

 

Hva er så avansert?

  • Selv har jeg både Sony RX 100 l (kompakt kamera) og Fuji X-T1 systemkamera (med flere objektiver), hvor jeg synes det er betydelig enklere å benytte system kameraet enn kompakt kameraet, fordi Sony RX 100 har et mer innviklet menysystem, og en må ofte inn i menyene for å gjøre forandringer på enkelte innstillinger.
  • Så hva er avansert og brukervennlig, det kommer nok veldig an på hvilke personer en spør......

 

Hva er så kostbart?

  • Et konkret budsjett gjør det mye enklere å komme med spesifikke modeller.
  • For hva som er kostbart for en person, behøver ikke være det for en annen..... 

 

 

 

Det jeg først og fremst synes du burde gjøre nå er å sette deg ned og lese denne kunnskapsartiklen skrevet av Geir Brekke, den tar for seg det helt elementære og gir en grunnleggende innføring i fotografiens ABC.

Det kan gi deg litt mer grunnlag for å kunne gjøre noen valg om hva du ønsker å satse på.

 

 

 

Om dette var av interesse for deg, så er det enda flere slike her,

 

 

 

Den neste tingen jeg synes du burde komme med litt opplysninger er hvilken type kamera er du ute etter.

 

  • Lomme kamera (kompakt kamera)
  • Type kompakt kamera med stort zoom område, men uten mulighet for bytting av objektiv.
  • System kamera hvor en kan bytte objektiv, som f.eks et speiløst system.
  • "Tradisjonelt" speilrefleks kamera.

 

I disse kategoriene så finnes det både nye og brukte løsninger fra noen hundrelapper, og opp til flere titalls tusen kroner.

Jeg forstår jo godt at det siste ikke er hva du ønsker, men med så mange valgmuligheter og så store prisdifferanser på de forskjellige løsningene (også på nytt vs brukt), så vil det være til stor hjelp om du kan definere dine behov og budsjett litt mer enn hva du har gjort så langt.

 

Jeg vet selvfølgelig at det er en god grunn til at du legger ut en tråd om dette her, men en tur til en dedikert fotobutikk (ikke type El-kjøp, Expert etc.) med et godt utvalg av forskjellige modeller, merker og priser, vil nok gi deg et mye bedre svar enn hva vi noen gang vil kunne gi deg her. For det er dine hender som skal holde det, det er du som skal betjene det og det er egentlig kun du som kan definere dine ønsker og behov. 

De fleste av oss svarer jo ut i fra våre egne valg, preferanser og kunnskaper, og der kan sprike mye i "alle retninger" i forhold til hva du er interessert i, både når det gjelder bruk, behov og pris.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den neste tingen jeg synes du burde komme med litt opplysninger er hvilken type kamera er du ute etter.

  • Lomme kamera (kompakt kamera)
  • Type kompakt kamera med stort zoom område, men uten mulighet for bytting av objektiv.
  • System kamera hvor en kan bytte objektiv, som f.eks et speiløst system.
  • "Tradisjonelt" speilrefleks kamera.
Lykke til :)

 

Det er også viktig å nevne hva du ønsker/liker og ta bilder av, skal man foreksempel ta actionbilder, dyreliv, barn, innendørs eller landskap vil det stille kriterier til hva man burde kjøpe inn av kamera og utstyr.

Lenke til kommentar

 

Det må ikke være for avansert. Elsker å fotografere, er flink på motiver og gode øyeblikk, men dårlig på det tekniske.

 

Ikke alt for stort

Ikke for dyrt

Gode bilder

Ikke for avansert

Bra kamera

 

Tusen hjertelig takk for hjelp :)

 

 

 

 

 

Om dette var av interesse for deg, så er det enda flere slike her,

 

 

 

Den neste tingen jeg synes du burde komme med litt opplysninger er hvilken type kamera er du ute etter.

 

 

 

Dette var et underlig svar på trådstarters spørsmål...

 

Nettsiden det henvises til sier mye om hvordan man tar gode bilder, men fint lite om hva slags kamera man bør kjøpe. Trådstarter indikerte at mer enn grunnleggende fotokunnskaper allerede er til stede. Det ble også presisert rimelig bra hva som er behovet, omstendighetene tatt i betraktning.

 

Dersom man er ekspert på hammere likner alle problemer på en spiker...

Systemkamera er i utgangspunktet "for avansert" dersom man ikke leser seg grundig opp på temaet og velger et passende system for de personlige behovene man har. Det er lett å anbefale systemkamera når man allerede har lest seg opp, men det hjelper fint lite for de som ikke har planer om å gjøre det. Dersom valget til slutt faller på systemkamera, anbefaler jeg å vente minst 2-3 måneder, og bruke tiden til å lese om de ulike systemene som finnes. "Myke" artikler om god fototeknikk er i stor grad kamerauavhengige, og skaper gjerne mer forvirring enn klarhet i forhold til systemvalg. 

 

Rådet om å dra til en fotoforretning og "holde i" kameraene er en klisje. Dersom man kommer uvitende om hva man skal ha inn i butikken risikerer man å bli rådet av en sommervikar som egentlig ikke kan noen ting, men med sterkt ønske om å selge...

De fleste foretrekker å holde i det kamera de kjenner best. Et hvert kamera som man bruker ofte vil med tiden føles bra å bruke.

 

Dersom målet er å komme igang å ta bilder nå i sommer, så kjøp en av RX-100 modellene. Hvis det holder å ha kamera til jul, eller kanskje neste sommer, så er det bare å sette igang å lese om systemkameraer. Men vær forberedt på at fotointeressen plutselig får seg en nedtur på bekostning av spek. syken, og at kamerakjøpet fort ender godt over 10.000 kr. 

 

Been there, done that...

 

(happy owner of a 5d mk III)

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette var et underlig svar på trådstarters spørsmål...

 

Nettsiden det henvises til sier mye om hvordan man tar gode bilder, men fint lite om hva slags kamera man bør kjøpe. Trådstarter indikerte at mer enn grunnleggende fotokunnskaper allerede er til stede. Det ble også presisert rimelig bra hva som er behovet, omstendighetene tatt i betraktning.

 

Dersom man er ekspert på hammere likner alle problemer på en spiker...

Systemkamera er i utgangspunktet "for avansert" dersom man ikke leser seg grundig opp på temaet og velger et passende system for de personlige behovene man har. Det er lett å anbefale systemkamera når man allerede har lest seg opp, men det hjelper fint lite for de som ikke har planer om å gjøre det. Dersom valget til slutt faller på systemkamera, anbefaler jeg å vente minst 2-3 måneder, og bruke tiden til å lese om de ulike systemene som finnes. "Myke" artikler om god fototeknikk er i stor grad kamerauavhengige, og skaper gjerne mer forvirring enn klarhet i forhold til systemvalg. 

 

Rådet om å dra til en fotoforretning og "holde i" kameraene er en klisje. Dersom man kommer uvitende om hva man skal ha inn i butikken risikerer man å bli rådet av en sommervikar som egentlig ikke kan noen ting, men med sterkt ønske om å selge...

De fleste foretrekker å holde i det kamera de kjenner best. Et hvert kamera som man bruker ofte vil med tiden føles bra å bruke.

 

Dersom målet er å komme igang å ta bilder nå i sommer, så kjøp en av RX-100 modellene. Hvis det holder å ha kamera til jul, eller kanskje neste sommer, så er det bare å sette igang å lese om systemkameraer. Men vær forberedt på at fotointeressen plutselig får seg en nedtur på bekostning av spek. syken, og at kamerakjøpet fort ender godt over 10.000 kr. 

 

Been there, done that...

 

(happy owner of a 5d mk III)

 

 

 

Da anbefaler jeg deg å lese den første linjen i TS sitt start innlegg en gang til. Der står det helt klart og tydelig at h*n er dårlig på det tekniske. Derav et velment råd om å øke kunnskapsnivået, det er bestandig en fordel å kunne gå før en begynner å springe.

At en er flink til å se motiver og ta bilder er jo meget bra, men det å heve det grunnleggende tekniske nivået er aldri feil, og at det er mangler ved det tekniske har allerede TS skrevet selv.

 

Det var den øverste av linkene jeg la vekt på for dette, og om interessen var tilstede så finnes det flere artikler i den andre linken.

 

 

Det er absolutt ingen klisje og holde i kameraer med egne hender,

 

  • Vet du noe om hvor store hender TS har?
  • Vet du noe om hvilken str. på kamerahus TS ønsker?

 

Så lenge en ikke vet det, så bør en nok heller ikke komme med konkrete forslag på kameraer. For opplysninger til bruksomeråde, budsjett og behov var det sparsomt med fra TS. 

 

 

Jeg har selv både et kompakt kamera Sony RX 100 l, og Fuji X-T1 system kamera, hvor det er mye enklere å bruke ssytemkameraet fordi innstillinger og menyer er mye bedre satt opp og tilgjengelig.

Så det kommer helt klart an på hvilke preferanser en selv har, om hva som er avansert eller ikke.

Derfor kom jeg heller ikke med konkrete tips til TS på dette.

 

 

Synes det er merkelig at det kommer "kritikk" på en anbefaling/tips om å heve kunnskapsnivået sitt, så lenge TS selv opplyser at det er mangelfullt.....

Om en hever sitt eget kunnskapsnivå, så er det også mye lettere og definere egne behov.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...