Gå til innhold

Hvordan sikrer jeg jevn belysning på motiver av stillestående objekter uten profesjonelt utstyr?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om fotografering så det er sagt. Har lånt et speilrefleks kamera for å ta bilder av gulv, vegger, møbler osv. som skal brukes til sømløse teksturer i 3d modeller. Her er guiden jeg følger for å lage sømløse teksturer: 

 

Er det noen enkle grep jeg kan ta for å sikre en så jevn belysning som mulig av f.eks en vegg? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unngå at en punktlyskilde (sola, lampe, lommelykt, blits) lyser direkte på veggen. Bruk en størst mulig lyskilde til å belyse veggen.

 

Eksempler på store lyskilder er et vindu som sola ikke skinner direkte gjennom, en lampe plassert bak et stort, hvitt laken, en blits som reflekteres mot en stor, hvit flate (trenger ikke være helt hvit om du justerer hvitbalansen litt), som f.eks. en annen vegg eller taket, eller en stor softboks/gjennomsiktig paraply.

 

Stikkordet for jevn belysning er altså en lyskilde som er STOR i forhold til objektet som skal belyses.

 

PS - husk at en lyskilde ikke er stor i forhold til objektet dersom den er langt unna - derfor er f.eks. sola en bitteliten lyskilde når den lyser direkte på motivet.

Lenke til kommentar

Alternativt ha en lyskilde bak litt hvitt stoff (fjerne mest mulig skygger) som følger med kameraet og ta bilder i flere posisjoner av samme motiv (jevnt fordelt).  Deretter bruk "stacking"/"merging" av bildene i egnet program som gjør at lys-verdiene jevnes ut og teksturene blir skarpere (focus stacking).

 

Ellers finnes det vel etterhvert spesialiserte program som klarer å fjerne mye av skygger osv slik at kun tekstur gjenstår.

http://quixel.se/dev/ndo

og

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...