Gå til innhold

Hvilket språk burde jeg lære?


sony23

Anbefalte innlegg

Har ønske om å lære meg et nytt språk, men er usikker på hvilket. Har dere tips til språk som er lurt å lære seg når man bor her i Norge. Jeg snakker/skriver;

Norsk(Dansk og svensk),swahili, greit engelsk og dårlig arabisk. Eller jeg har lært mye av de grammatiske reglene samt kan lese flytende, men kan ikke så mye muntlig(basic).

 

Jeg tenkte først tysk, men reiser ikke så mye til Tyskland, men det er ikke mange mennesker som snakker det. Jeg vurderer spansk med tanke på at jeg digger spansk fotball og tenker å reise ditt i fremtiden. På den andre siden frister det med mandarin, men er redd det blir alt for vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall lurt å lære seg et språk en klarer å vedlikeholde i ettertid. Spansk er sikkert enklere å vedlikeholde enn mandarin. 

 

Eller du kan lære mandarin og belønne hver arbeidsøkt med en halvtime med læring av spansk. Det siste blir kanskje en ferie i sammenligning. Jeg kan ingenting om mandarin, men kunne litt spansk før. 

Lenke til kommentar

Skulle jeg lært meg ett nytt språk ville det helt klart vært spansk, da jeg omtrent alltid ferierer i ett land det snakkes spansk.

 

Hadde 3 år med tysk på ungdomskolen og syntes det var ganske lett å lære men angrer på at jeg ikke valgte spansk da jeg ikke har mye bruk for tysk føler jeg.

 

 

Derimot har min norske samboer familie fra thailand(mor og slekta) og snakker så og si flytende thai, dette har jeg prøvd å lære meg å kan si at det virker ganske umulig i forholdt til mange europeiske språk, kan si mange enkle setninger som hei, natta, hva koster det, elsker deg osv men å lære seg å holde samtale på thai er uendelig vanskelig, og det er bare språket men så kommer thai skrive måte med rune aktig krusseduller som ikke engang min halvt thai samboer klarer å lese  :nei:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du burde lære et språk som du er glad for å lære. Selve de "enkle" språk er vanskelig å bli flytende i. Jeg har studert latin, antikk gresk, og fransk. Selvsagt bare en av disse er nettige i dagliglivet. Jeg har også studert "middle english" (jeg vet ikke hvordan jeg skal si det på norsk). Selvsag flesteparten av folk ville ikke bruke disse, men de er viktige for meg. Jeg liker å lese Livy og Ovid. Mange ikke. Lær et språk relatert til dine interesser. Jeg pleide å like japansk anime så studerte japansk.

 

Hvis du liker fotball, spansk er veien å gå. Hvis du prøver å lære kinesisk og du bare gjøre det fordi folk sier det er nyttig... da skal du finne det å være vanskelig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har så smått begynt å lære hindi. Og kommer til å lære urdu også, som er nesten det samme språket. Hindustani (hindi/urdu) er det tredje største språket i verden målt i hvor mange som forstår det (bak engelsk og mandarin).

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...