Gå til innhold

Kontrakt mellom oppdragsgiver - fotograf - modell


Anbefalte innlegg

Hei hei! 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt med dette:

 

Min kjære samboer lager smykker. Hun skal lansere en ny kolleksjon i løpet av sommeren, Vi har derfor booket inn en fotograf som skal ta bilder av en modell - en venninne av min samboer - med smykkene som min samboer har laget... 

 

Spørsmålet blir jo da hvordan skal vi forholde oss til hverandre... og hvem er det som egentlig eier bildene,,, og hvem bestemmer over bruken...? Er det oss som oppdragsgiver? Det er vel da sånn at vi betaler for bildene som fotografen tar, og fritt kan benytte dem som vi vil i vår markedsføring? Men kan vi f.eks photoshoppe dem som vi vil og tilpasse dem etter eget forgodtbefinnende? 

 

Fotografen kan selvfølgelig vise bildene i sin portfolio, men hun kan vel ikke profittere videre på de, eller fritt vise de frem, og bruke de som det passer henne? Det er jo våre produkter, og "vår" modell som er fotografert... 

 

Og modellen da stakkar... hun venninnen som er hentet inn og skal se fin ut i min samboers smykker og bli tatt bilde av... Hun har vel egentlig ingen verdens ting å si etter at fotograferingen er over? Hun kan vel også vise stolt frem bildene, men hun kan vel ikke heller ikke endre på dem og legge på "morsomme instagram-effekter" og tøyse med dem og legge de ut, kan hun vel? 

 

Og - finnes det en kontrakt som dekker dette forholdet? Altså hvor det er både oppdragsgiver, fotograf og modell?

 

jeg er litt forvirret, og håper på snarlige svar.. vi setter igang til helgen... ;)

 

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står du vel fritt til å lage en kontrakt dere imellom, som er formulert slik dere ønsker selv.

 

Det finnes mange maler på nettet som du kan ta utgangspunkt i, eller du kan endre etter eget ønske på en kontrakt jeg har formulert (se vedlegg).

 

Ellers har Gisle Hannemyr  skrevet en flott "guide" om Lommejuss omkring digitale medier og Begrensninger for fotografen

KONTRAKT FOR FOTO.docx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei hei! 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt med dette:

 

Min kjære samboer lager smykker. Hun skal lansere en ny kolleksjon i løpet av sommeren, Vi har derfor booket inn en fotograf som skal ta bilder av en modell - en venninne av min samboer - med smykkene som min samboer har laget... 

 

Spørsmålet blir jo da hvordan skal vi forholde oss til hverandre... og hvem er det som egentlig eier bildene,,, og hvem bestemmer over bruken...? Er det oss som oppdragsgiver? Det er vel da sånn at vi betaler for bildene som fotografen tar, og fritt kan benytte dem som vi vil i vår markedsføring? Men kan vi f.eks photoshoppe dem som vi vil og tilpasse dem etter eget forgodtbefinnende? 

 

Fotografen kan selvfølgelig vise bildene i sin portfolio, men hun kan vel ikke profittere videre på de, eller fritt vise de frem, og bruke de som det passer henne? Det er jo våre produkter, og "vår" modell som er fotografert... 

 

Og modellen da stakkar... hun venninnen som er hentet inn og skal se fin ut i min samboers smykker og bli tatt bilde av... Hun har vel egentlig ingen verdens ting å si etter at fotograferingen er over? Hun kan vel også vise stolt frem bildene, men hun kan vel ikke heller ikke endre på dem og legge på "morsomme instagram-effekter" og tøyse med dem og legge de ut, kan hun vel? 

 

Og - finnes det en kontrakt som dekker dette forholdet? Altså hvor det er både oppdragsgiver, fotograf og modell?

 

jeg er litt forvirret, og håper på snarlige svar.. vi setter igang til helgen... ;)

 

 

Tusen takk for alle svar!

- Det er fotografen som eier bildene, og kontrakten bør derfor inneholde nettopp dette du spør om, hva dere kan og ikke kan bruke bildene til.

 

- Dere er oppdragsgiver og betaler for fotografen, fortsatt har fotografen rettighetene til bildene med mindre avtalt at dere kjøper de, noe som ikke er vanlig og kan koste mye.

 

- Modellen eller dere som oppdragsgiver har heller ikke lov å endre eller redigere bildene uten avtale med fotografen. Ser at dette blir mer og mer vanlig og enkelte voldtar bilder med slapp pikk i etterkant med grusomme filter, bekskjæringer m.m.

 

- Modellen hvis betalt har i praksis ingen krav på kopi av bilder, men jeg tenker litt større og ved kommersielle bilder sørger jeg for at alle parter får kopier i høy oppløsning til eget bruk, med klar beskjed om å ta med følgende når legges ut enten det er Facebook, Instagram, blogg, nettside osv - feks:

 

Smykker fra Habba Habba

Modell: Trine Kåre

Makeup/styling: Ullabritt

Foto: Bob Kåre

 

Jeg mener at alle parter er tjent med det siste, for disse bildene spres og kan være gode reklame for samtlige involverte også i forhold til fremtidige oppdrag.

Kontrakter ligger det masse av på nettet og den vedlagte i posten over er ett bra utgangspunkt. Beste tipset er PRAT sammen og avklar ALT på forhånd så man slipper en jævla masse gnål og styr i etterkant, utrolig hva misforståelser og uklarheter kan resultere i !

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Fotografen har opphavsrett til bildene, og andre kan dermed ikke uten videre publisere bildene.

Smykkedesigneren har opphavsrett til smykkene, og andre kan dermed ikke uten videre publisere bildene.

 

Altså flere sett med åndsverk i spill her. :)

 

Modellen har færre rettigheter her - hovedmotivet er smykkene, ikke modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...