Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg ny mobil om ikke så lenge til, men jeg er litt i tvil i hvilken jeg skal velge.

Jeg har lest noen tester o.l og kommet frem til 5 mobiler:

 

Samsung Galaxy Note 4

Galaxy A7

Galaxy Alpha

Huawei P8

LG G4

 

Hvilken burde jeg velge?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er viktig for deg?

LG g4 har nok det beste kameraet, Note 4 har størst og best skjerm, A7 er billigere, Alpha er en eldre mobil, men ellers lik A7 (med mindre skjerm) og P8 er en god blanding av alle nevnte

At mobilen tar bra bilder er viktig. Stor skjerm er ikke så veldig viktig for meg (Note 4). Det plager meg ikke at Alpha er en litt eldre mobil, så lenge den får nye android oppdateringer.

Jeg begynner å helle litt mot P8.

Men for å streke ut én mobil av A7 og Alpha; hvilken burde jeg IKKE velge av de to?

Lenke til kommentar

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6763&idPhone2=6573

Som du kan se er A7 rundt 5 mnd nyere, men Alphaen er en bedre mobil enn A7.

Begge får/har oppgrading til Lollipop, men tviler på de får så veldig mange flere oppgraderinger kjenner jeg Samsung rett :)

Fordeler med Alpha:
- Kraftigere maskinvare

- Mener på den har bedre bakkamera

- Pris

 

Fordeler med A7:

- Mulighet for minnekort (16 intern lagring), Alpha har ikke mulighet for det, men har 32gb lagring

- Høyere oppløsning

- Bedre frontkamera

- Bedre batteritid

 

Personlig preferanse:

- Skjermstørrelse: 5.5 på A7, 4.7 på Alpha

 

Edit:
TL;DR: begge er veldig like mobiler. Velg den som har best skjermstørrelse for deg.
Personlig ville jeg nok valgt Alpha, selv om jeg skulle gjerne hatt større skjerm da jeg er vand med LG G3 med sine 5.5"

Endret av Brattus
Lenke til kommentar

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6763&idPhone2=6573

Som du kan se er A7 rundt 5 mnd nyere, men Alphaen er en bedre mobil enn A7.

Begge får/har oppgrading til Lollipop, men tviler på de får så veldig mange flere oppgraderinger kjenner jeg Samsung rett :)

Fordeler med Alpha:

- Kraftigere maskinvare

- Mener på den har bedre bakkamera

- Pris

 

Fordeler med A7:

- Mulighet for minnekort (16 intern lagring), Alpha har ikke mulighet for det, men har 32gb lagring

- Høyere oppløsning

- Bedre frontkamera

- Bedre batteritid

 

Personlig preferanse:

- Skjermstørrelse: 5.5 på A7, 4.7 på Alpha

 

Edit:

TL;DR: begge er veldig like mobiler. Velg den som har best skjermstørrelse for deg.

Personlig ville jeg nok valgt Alpha, selv om jeg skulle gjerne hatt større skjerm da jeg er vand med LG G3 med sine 5.5"

Tenker at A7 blir best for meg med tanke på at den har plass for minnekort. Har selv en mobil med 32Gb uten plass for minnekort, og jeg merker at det blir for lite...

 

Har også tenkt litt på Note 4, men ser at det blir for stor skjerm for meg...

 

Da er det 3 mobiler igjen ;) Noen preferanser/tips om de?

Lenke til kommentar

Ville gått for Alpha av disse. Alt over ca 4,7" skjerm blir ukomfortabelt i bruk med en hånd for meg, så etter å ha hatt G2 og Z2 har jeg gått til Z3C. Perfekt størrelse for mitt bruk, og Alpha er omtrent like stor. Trenger jeg større skjerm, har jeg alltid en Nexus 7 (2013) i sekken.

Lenke til kommentar

Har prøvd LG G4 og skulle jeg valgt en av de mobilene du har listet opp hadde det blitt den, uten tvil
Manuelle instillinger og stor skjerm med liten ramme og buet skjerm er helt fantastisk og ville passet mitt bruk best uten tvil. Får også 32GB + mulighet for minnekort.
Skjermen har også 1440p og ikke så mye negativt å si om den. Ja, den er dårligere enn Samsung sine AMOLED skjermer i sollyset, og bruker litt mer strøm, men det har lite å si for mitt bruk.

Har ikke testet P8 så veldig mye, men har prøvd den i rundt en time, og den føler jeg gir veldig mye for pengene. Godt kamera og god maskinvare. Dette ville nok blitt mitt andrevalg

 

Personlig er jeg ikke så glad i Samsung, da jeg ikke liker Touchwiz (bedre nå enn den var før, men fortsatt en god UI). Eneste jeg føler Samsung klarer godt er nettbrett, fordi det er ingen andre som gjør det bra

Lenke til kommentar

Min G2 hadde mange tilpasningsmuligheter i "skallet" fra LG, men opplevdes som treg og hadde enkelte heng/lag av og til. Z2 hadde omtrent samme innmat, men færre tillegg i "skallet" fra Sony, og var lynrask hele tiden. Samme erfaring med Z3C. Basert på denne erfaringen ville jeg vært skeptiskt til LG, selv om G4 er en flott telefon. Samsungs nyere modeller har jeg ikke erfaring med, det er kun størrelsen som gjør at jeg ville valgt den over de andre du nevner.

Lenke til kommentar

Jeg tenker nok at for min del står det mellom G4 og P8. Jeg har ennå ikke hatt sjansen til å prøve G4 og P8, men jeg har fått prøvd G3. Den opplevde jeg som veldig bra, så G4'en vil jeg jo ikke tro er noe verre ;)

 

Jeg får vel tenke litt før jeg bestemmer meg. Vanskelig valg...

 

Vi har vel en for G4 og en for P8 (Brattus og zanta) ;)

 

Takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en interessant oppdagelse mht til størrelse og bruksbekvemmelighet. Honor 6 på 5" gikk ganske greit, Sony Xperia T3 på 5.3" ble altfor stor. Her kan nok også utformingen ha noe å si, men at forskjellen på 0,3" skulle bli så avgjørende trodde jeg ikke. Mulig at idealstørrelsen vil ligge på mellom 4.5" - 5" etter hvor store hender man har selvfølgelig.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Jeg gjorde en interessant oppdagelse mht til størrelse og bruksbekvemmelighet. Honor 6 på 5" gikk ganske greit, Sony Xperia T3 på 5.3" ble altfor stor. Her kan nok også utformingen ha noe å si, men at forskjellen på 0,3" skulle bli så avgjørende trodde jeg ikke. Mulig at idealstørrelsen vil ligge på mellom 4.5" - 5" etter hvor store hender man har selvfølgelig.

Jeg har også tenkt litt på dette. Selv har jeg en mobil med skjermstørrelse på 4,7" og føler at jeg greit kan ha litt større skjerm uten problemer.

Men spørsmålet er jo; hvor mye større skjerm? :)

 

Tenker nok at jeg tar turen til nærmeste Expert/Elkjøp for å prøve P8 og G4 slik at jeg kan se/føle om størrelsene er greie.

Hvis ikke må jeg nok begynne å se på mobiler med litt mindre skjerm.

Lenke til kommentar

Viktig å prøve dette. Jeg klarte å bruke både G2 og Z1 med en hånd, men måtte holde disse i en ukomfortabel og ustabil stilling får å få dette til, og merket at jeg endte opp med å bruke 2 hender. Da kan man like gjerne ha en 6". Z3C holder jeg stabilt med en hånd som en iPhone 5S (som jeg hadde før), og bruker den like komfortabelt .Stabilt for meg vil si at jeg støttet mobilen i underkant med lillefingeren, samtidig som tommelen (på samme hånd) lett rekker over hele skjermen.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ja, hvis jeg bruker to hender på P8en og G4en, kan jeg jo begynne å vurdere mobiler som Note 4 og evt Nexus 6...

Noe annet som er viktig for meg er at mobilen får nye android oppdateringer. Nå vet jeg ikke hvordan LG og Huawei er på slikt, men jeg vil jo tippe at i allefall LG vil få oppdateringer fremover men tanke på at de samarbeider en god del med Google... Huawei derimot vet jeg ingen ting om... Noen her som vet hvordan de er på det med oppdateringer og sånt?

Lenke til kommentar

Ja, Nexus hadde nok kanskje vært tingen, men som du sier zanta; hadde de bare hatt en passe størrelse :)

Kjenner et par stykker som har Huawei, de har ikke fått android 5.x oppdateringer.. Men nå har jo ikke de noen toppmodell akkurat. Kan godt være at P8 får oppdateringer fremover med tanke på at det er Huawei's toppmodell?

Lenke til kommentar

Tja. Honor 6 (som er et Huawei-produkt) har gått fra 4.4 til 5.0 og nå er 5.1 oppdatering på vei. Så det kan jo være en indikasjon på at de tar oppdateringer mer seriøst nå enn de gjorde tidligere.

Ja, det kan godt være. Huawei har jo blitt større og større i Europa opp igjennom årene, og nå, med mobiler som faktisk kan konkurrere mot Samsung o.l så tar de nok, som du sier, oppdateringer mer seriøst...

 

G4 eller P8? Vanskelig valg... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...