Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sette opp gjerde - eiendommen ligger i et LNF-område


Anbefalte innlegg

Boligen/eiendommen ligger i et LNF-område. Tomten er 5 mål. På den ene siden av tomten går det en bilvei. På tomtens andre sider er det åkre/jorder for dyrking.

 

Kan tomten gjerdes inn? Hvis ja, må dette søkes om? Og er det krav til utforming av gjerde?

 

Gjerde ønskes satt opp for at hunder skal kunne bevege seg fritt i hagen, og ikke ha mulighet for å løpe ut i bilveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjerde er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven med mindre kommunen godkjenner det som et mindre tiltak. 

Etter nye regler er dert ganske fritt, men har en begrensing på høyde.

 

Men søknadsplikten var beregnet på boligområder (antar dette er utmark), så gennerelt ikke søknadpliktig. Men veg, kan skape begrensninger (fri-sikt og avstand), avgengig av type veg. 

 

Det er kommet nye regler for gjerder, uten at jeg har satt meg godt inn i reglene. Ser vi bort fra grense mot veg, tror jeg gjerdet kan settes på grensen, uten tillatelse fra naboen. Men det er alltid lurt å informere naboen, kanskje han også spleiser på gjerdet. Han har ingen plikt til å bidra til kostnadene, hvis han ikke blir "bunnet" av en lokal Gjerdeplikt.

 

Mot veg, så må det sjekkes ut hvilke type veg dette er. Er det privat veg, kan trolig gjerdet settes opp på grensen der også.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Men veg, kan skape begrensninger (fri-sikt og avstand), avgengig av type veg. 

Ser vi bort fra grense mot veg, tror jeg gjerdet kan settes på grensen, uten tillatelse fra naboen. Men det er alltid lurt å informere naboen, kanskje han også spleiser på gjerdet.

 

Mot veg, så må det sjekkes ut hvilke type veg dette er. Er det privat veg, kan trolig gjerdet settes opp på grensen der også.

 

 

Veien er offentlig. Asfaltert, uten midtstripe. Veien går rett fram parallelt med eiendommen, altså ingen svinger. Et gjerde vil ikke blokkere noen relevant informasjon for synsfeltet til sjåfører eller andre som ferdes på veien.

 

TS. Sjekk med kommunen, det er det enkleste. :)

 

Greit å forhøre seg litt før man involverer seg med byråkratiet.

 

Har mest lyst til å bygge en mur i rød murstein rundt eiendommen, med tilhørende smijernsport ved innkjørselen, men vil dette kunne tillates i et LNF-område? Eventuelt hvilket argument kan man presentere for å få tillatelse til slikt?

Lenke til kommentar

Det er kommet nye regler for gjerder, uten at jeg har satt meg godt inn i reglene. Ser vi bort fra grense mot veg, tror jeg gjerdet kan settes på grensen, uten tillatelse fra naboen. 1) Men det er alltid lurt å informere naboen, kanskje han også spleiser på gjerdet. Han har ingen plikt til å bidra til kostnadene, hvis han ikke blir "bunnet" av en lokal Gjerdeplikt. 1a)

 

Mot veg, så må det sjekkes ut hvilke type veg dette er. Er det privat veg, kan trolig gjerdet settes opp på grensen der også. 2)

1) Ser at gjerde (mot nabo) i og for seg ikke er konkret nevnt som "mindre tiltak" i byggesaksforskriften §4-1, men både levegg på inntil 1,8 meters høyde (og 10m lengde), og "innhegning inntil 1,5 meters høyde mot veg" regnes som "mindre (ikke søknadspliktige) tiltak". At et vanlig nabogjerde skulle være søknadspliktig, når de nevnte eksemplene ikke er det, har formodningen mot seg. Om det skal settes opp nøyaktig i grensa, altså strekke seg utover begge sider av den, så må sannsynligvis naboene være enige, men heller ikke det er så sikkert... Sitatene (under) fra grannegjerdeloven kan forsåvidt antyde at man har "rett" til et meterbredt steingjerde (ref. trådstarters ønske om mursteins-mur) som går inntil 0,5m inn på hver eiendom, om man koster det selv, men da kommer man fort til vurderingsspørsmålet av "urimelig til ulempe"...

 

Grannegjerdeloven sier forsåvidt i klartekst at "Granne har rett (min utheving..) til å ha gjerde mot granneeigedom når han kostar det sjølv.", og "Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom. Det skal setjast i delelina, ikkje lenger inn på grannegrunnen enn på eigen grunn, og ikkje lenger inn enn 0,50 meter."

 

1a) Grannegjerdeloven sier videre i §7 at "Der grannegjerde er til nytte for eigedomane kvar for seg, kan granne krevje gjerdehald av granne, så framt det er klårt at samanlagt for båe eigedomane er nytta av gjerdehaldet større enn kostnaden." Altså, om den samlede nytten er større enn kostnaden, så kan man kreve gjerdehold, og at kostnadene fordeles etter neste paragraf, §8, som kort sagt sier 50/50-deling som hovedregel, men hvor denne kan settes til side om det blir klart urimelig i forhold til den nytten en av partene har (eller ikke har..) av gjerdet.

 

2) Vegloven 45, jfr. §44, som nevnt i forrige innlegg, gjelder også (eller rettere sagt: bare) for offentlige veger. Følger man også reglene som nevnt i byggesaksforskriften §4-1 om under 1,5 meter høyde, og at det ikke skal hindre fri sikt (der blir det verre med mur...), så ser det egentlig ut som det også er søknadsfritt, men det høres nesten for godt ut til å være sant...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Greit å forhøre seg litt før man involverer seg med byråkratiet.

 

Har mest lyst til å bygge en mur i rød murstein rundt eiendommen, med tilhørende smijernsport ved innkjørselen, men vil dette kunne tillates i et LNF-område? Eventuelt hvilket argument kan man presentere for å få tillatelse til slikt?

 

En mur, er ikke å betrake som et gjerde, det er en fast installasjon. En murt vegg rundt eiendommen i LNF område? Dette vet jeg ikke om er lovlig, men jeg vet det vil bli dyrt. :) Trolig er det lovlig, men jeg vet ikke.

 

Jeg vet ikke hvilke type hunder du har. Men jeg hadde måttet bruke nettinggjerde i en høyde på 2 m., for å gjerde inn min 3,5 mål store eiendom. (Måtte ha det, i en tidligere luftegård, på en annen eiendom). Det lot jeg være, for selv i netting, ville det blitt urimelig dyrt. Har du trente mellomstore hunder (eller større), anbefaler jeg deg å lage en stor luftegård, med tilfredstillende høyde. Og hvis ønskelig, sette opp et lavere (eks. 1 m høyde) på resten av eiendommen.

 

Hvis hele eiendommen din er i LNF område (utmark), er det ingen som kan nekte deg å sette opp et netting gjerde, eller gjerde i tre på grensa. Begrensningen kan være (avstand) til den offentlige veg.

 

Men vær nå ikke redd for å bry øverigheta, med uformelle spørsmål. Kontakt kommunen, de kan litt både når det gjelder det privatrettslige og bør kunne dette med reglene mot veg, i området. Kan til og med være kommunale bestemmelser på dette. 

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...