Gå til innhold

RAID-0 på 2stk raptor disker


Anbefalte innlegg

Hallo

 

 

Jeg har 2 stk WD raptor disker som jeg skal sette i RAID - 0 som systemdisk. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for og installere WinXp på den, må jeg ikke gjøre dem om til RAID - 0 først da? og så installere WinXp? og hvis jeg kjører i RAID - 0 , vil de da bli om til en 36gig eller 72gig (Siden raid 0 deler om ett program i 2 deler , del 1 på den ene disken og del 2 på den andre disken)

 

 

Kan noe lage en guide for dette? :yes:

 

 

Og kan ikke noen komme med gode forslag til Raid kontrollere som kan passe til diskene mine? eller kan jeg bruke den intregrerte saken på HK'et? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og kan ikke noen komme med gode forslag til Raid kontrollere som kan passe til diskene mine? eller kan jeg bruke den intregrerte saken på HK'et? :shrug:

Hvilket hovedkort har du da?

 

Hvis du har to Serial ATA-porter og Raid-kontoller integrert så skal du ikke trenge noe mer enn drivere for å sette opp raid'et.

 

Og, ja du må sette opp raid'et før du innstallerer windows. Det står sikkert i manualen til hovedkortet eller raidkontrolleren hvordan det gjøres.

 

2 stk 36GB raptor-disker i RAID0 vil bli totalt 72GB.

 

Husk bare å pass på sikkerheten til dataene dine også. RAID0 er ikke akkurat kjent for å være sikkert.

 

PS. Hvis du venter på Raptor2 (kommer snart) så oppnår du kanskje bedre ytelse enn det RAID0-oppsettet med bare 1 disk. Dette er fordi den nye disken har lavere aksesstid. Aksesstid er jo som kjent mye mye viktigere for generell disk-ytelse enn transferrate.

Lenke til kommentar
Og kan ikke noen komme med gode forslag til Raid kontrollere som kan passe til diskene mine? eller kan jeg bruke den intregrerte saken på HK'et? :shrug:

Hvilket hovedkort har du da?

 

Hvis du har to Serial ATA-porter og Raid-kontoller integrert så skal du ikke trenge noe mer enn drivere for å sette opp raid'et.

 

Og, ja du må sette opp raid'et før du innstallerer windows. Det står sikkert i manualen til hovedkortet eller raidkontrolleren hvordan det gjøres.

 

2 stk 36GB raptor-disker i RAID0 vil bli totalt 72GB.

 

Husk bare å pass på sikkerheten til dataene dine også. RAID0 er ikke akkurat kjent for å være sikkert.

 

PS. Hvis du venter på Raptor2 (kommer snart) så oppnår du kanskje bedre ytelse enn det RAID0-oppsettet med bare 1 disk. Dette er fordi den nye disken har lavere aksesstid. Aksesstid er jo som kjent mye mye viktigere for generell disk-ytelse enn transferrate.

Blir raptor 2 dyrere ? vil raptor 1 synke i pris? og når kommer raptor2?

Lenke til kommentar
PSdata har allerede lagt ut disse diskene for førsalg til kr 2598, ventet lagerstatus 3/12. Spørs hvor pålitelig denne datoen er da..

Så en liten bug i spesifikasjonene til psdata: Det sto: hoder (fysiske): 2. Dette er feil siden den nye disken har 2 plater, og dermed 4 hoder. (begge sider av hver plate)

 

Men uansett... Tipper den kommer før jul

Lenke til kommentar

når man starter instalasjonen av winxp får man opp ett "spørsmål" om man vil sette opp spesielle raid eller SCSI eller noe sånt... det er vel ikke ett spørsmål akkuratt, men det står nede på skjermen at man skal trykke en tast for å sette det opp, test gjerne det... har aldri prøvd det før, men tror det skal funke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...