Gå til innhold

Sy klær selv


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sydd noe med symaskin siden jeg gikk på ungdomsskolen, men har de siste månedene fått et større og større ønske om å sy noen egne klesplagg.

 

Har lyst til å sy en bukse og en bluse eller vest, og vet hvilket stoff etc. jeg skal bruke.

 

Men, altså, siden jeg er helt nybegynner, lurer jeg på noen ting:

 

Hvilken symaskin burde jeg kjøpe? Burde ikke være altfor avansert sikkert. Og, hvor mye hjelpe må jeg regne med til det første plagget jeg syr? Har en søster og mor som er veldig flinke til å sy, men vil helst slippe å spørre dem og klare alt selv. Er det realistisk eller ikke?

 

Hvor vanskelig er det å sy en bukse, når man har alt materiellet man trenger og god tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vanskeligere enn du tror, men det er jo så klart ikke umulig.

 

Når det kommer til valg av symaskin så burde du nesten ha to, en overlockmaskin og en vanlig symaskin. Noen mer konkrete anbefalinger kan jeg ikke komme med, men om du går på en butikk som Stoff og Stil eller lignende vil du nok få god hjelp.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Dette er vanskeligere enn du tror, men det er jo så klart ikke umulig.

 

Når det kommer til valg av symaskin så burde du nesten ha to, en overlockmaskin og en vanlig symaskin. Noen mer konkrete anbefalinger kan jeg ikke komme med, men om du går på en butikk som Stoff og Stil eller lignende vil du nok få god hjelp.

 

På hvilken måte er det vanskeligere enn jeg tror? Og, hvorfor burde jeg ha to symaskiner?

Lenke til kommentar

Det enkleste er gjerne å starte med å reparere eller sy om egne klær.

* Olabukse som har raknet i skrittet

* Olabukse du kan sy om til shorts

* Dressbukse eller olabukse som er for lang eller for vid i benet

* Turbukse med hull i kneet

* Skjorte du gjør om fra langermet til kortermet

* Kjole du gjør om til skjørt

* Lage nye putetrekk

* Sy egne gardiner

* osvosv

 

Mesteparten av dette er det mulig å løse bare med en helt vanlig symaskin. Symaskiner er også en typisk ting folk kjøper (med godt mot), men som de ender opp med å selge pga den ikke brukes. Så finn.no er antakelig et bra sted å starte for å finne en god og rimelig symaskin.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke mye om sying. Men jeg vet det ikke er lett å få til en bra fasong uten teknikk og tankevirksomhet.

 

Det jeg ville ha gjort var å låne en maskin, skaffe seg en liten haug med materiell (tråd, filt etc.) og deretter samle guider på nett. Er bare til å google seg ihjel. Begynn smått og gjør mange feil. Feil er nyttige når man har evnen til å lære av dem.

 

En begynnelse: 'how to sew clothes', 'clothes sewing techniques'

 

Et kjapt søk ga meg fullt av resultater. Internett er fullt av dette. Her kan du lære alt fra å lage en bombe til å spise fortere. Det er så utbredt med lærdom at til og med nisjeområder dekkes.

 

Vil du bli god til å sy klær så klarer du det, men du må kunne finne info på egen hånd. Leter du vil svarene ofte finne deg. Er bare til å begynne, er sikker på du få mye innsikt og flere nyttige (spesifikke) spørsmål av nybegynnererfaring, som gjør at du kan bygge videre på dette. Spørsmålene du spør er garantert diskutert en plass på internett, om du søker på engelsk.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...