Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg rett til å gå her? har de rett til å sette opp gjerde? skal gå her selvom jeg må hoppe over gjerde. De satt opp enda ett.


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Der jeg bor er har det alltid vært en sti som går tvers gjennom en frodig slette. Slik vist på bilde(rød strek). Dette er en sti som mange av beboerne på andre siden bruker (dvs bebyggelse nederst på bilde) fordi den er så effektiv, spessielt når folk skal ta bussen/banen for å komme seg på jobb om morgenen, og har vært aktiv i mange mange år. Denne stien satt de for 7-8 måneder side gjerde foran, altså to gjerdestykker (blå strek). Samtidig fylte de opp stien med ny jord, slik at det skal vokse gress der. Istedenfor lagde de heller en ny sti, en grus-sti, slik vist på bilde. Denne stien er mye tyngre og gå opp fordi bakken beveger seg enda skarpere oppover, samtidig er grusen veldig stor, dvs, steiene er svære, så de er vondt å gå i. 

 

Det som skjedde videre var at folk klarte å "lure" systemet ved at de heller gikk rundt det blå gjerde, og stien forble en sti, selvom de hadde kastet masse ny jord der. Gresset vokste ikke fram. De fant det ut, og satt enda et nytt gjerde-stykke ved siden av(gul-strek), Men fortsatt er det litt plass til å gå rundt.

 

Det jeg tenker, hvorfor ikke bare forbedre den nye stien dere lagde?? Grusstien? Utrolig slitsomt å bevege seg opp den, kunne valgt en mer behaglig sti man kan bevege seg på? Kaste jorden der istedet slik at bakken jevner seg mer ut??

 

Jeg skal gå rundt gjerdet/hoppe over, så lenge den nye grusstien ikke forbedres. Håper mange andre gjør det og. Det grønne er vel en gresslette, og jeg tviler på at det er et "privat" området, isåfall er det et borettslag som eier, hvis noen eier det. Men jeg har fortsatt all rett til å gå der?? 

post-203270-0-06839400-1436222888_thumb.png

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk finner som regel (alltid?) den mest effektive og gunstige ruten å gå når de har minst mulig begrensninger. At det settes opp kunstige begrensninger tyder på at noen ønsker å bestemme litt for mye. Å tvinge folk til å velge en mindre effektiv rute mener jeg bør ha god begrunnelse. Stier og snarveier bør etter min mening i hovedsak støttes opp om og ikke motarbeides.

 

Hvis det ikke er gitt noen god forklaring på hvorfor stien ble endret så spør om en.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det grunneigaren som har råderetten over korleis tomta skal brukast, så med enkelte unntak så er det grunneigaren som bestemmer.

 

Når det er sagt så høyrest det rart ut at ein har etablert ein permanent veg over graset like i nærheita i staden for å legge vegen der den er mest praktisk. Med den løysninga så kan det ikkje være omsynet til plenen som er grunnen til omlegginga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...