Gå til innhold

Klare 1 gigabit\s gjennom homeplug


Anbefalte innlegg

Vet noen hva som kreves for å klare:

 

3.png

 

Gjennom strømnettet, hvis man skal oppgradere strømkursen?

Problemet det sies at dette funger dårlig med mellomvern (finvern) hvis det er på samme kurs.

 

Må man ha 16 amper (2,5 mm) TN nett for å klare dette, så har man eldre IT nett er det umulig å få særlig mere en 70 mbit\s over strømnettet om det er snakk om 2 kurser?

 

Eller rundt 150 mbit\s til 200 mbit om det er snakk om samme kurs. Prøvde TP-LINK AV600 Mini Powerline Adapter Kit som sies å være veldig bra når jeg kjøpte det. Grunnen for jeg ikke legger TP kabeler er fordi jeg leier.

 

Er trikset å ha egen kurs til homeplug, og alt annet er på andre kurser? Eller kun ha lamper på den kursen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.ssid.no/hjemmenett-via-stromnettet/

Det var det jeg fant, har du erfaringer om de som bruker jordet punkt har bedre stabilitet?

 

Siden jeg merker homeplug hos meg ikke er helt optimalt de pleier å slutte å fungere etter 1 år og blir veldig varme.

Vet ikke om det er tilfelle der homeplug må bruke maksimalt kraftig på strekkningen.

 

Jeg får bedre en 10% men godt mulig jeg ikke belaster strømnettet så mye.

Lenke til kommentar

Vet noen også, om homeplug bruker radiobølger gjennom strømnettet, så skal man ha flere slike (Til flere maskiner) som klarer opp mot 200-400 mbit i praksis så må man ha frekvensfilter mellom hver strømkurs, for at dette skal gi optimal hastighet?

 

For det blir vel samme problemer som med kabel tv kjøres de på samme frekvensen blir det forstyrrelser? Typisk det man merker som ustabil tilkobling?

 

Blir kanskje litt uten for emne.

Men kunne tenke meg digital strømmåler gjennom homeplug:

 

8885505294366.jpg

Enten gjennom nettleseren eller som program tilsvarende dette, så vil det fungere? uten at det skaper tregere nett?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå var det mye rot igjen.

 

Vet noen også, om homeplug bruker radiobølger gjennom strømnettet, så skal man ha flere slike (Til flere maskiner) som klarer opp mot 200-400 mbit i praksis så må man ha frekvensfilter mellom hver strømkurs, for at dette skal gi optimal hastighet?

 

"Radio er en teknologi som tillater sending av signaler ved å modulere elektromagnetiske bølger som ikke trenger et medium å forplante seg i, men brer seg gjennom luft og vakuum like godt. Radiobølgene kan ha en bølgelengde mellom 1 mm og over 10 000 meter, og ligger på frekvenser mellom 3 kHz og 300 GHz." - wikipedia

 

Strøm i stikkontakta veksler retning 50 ganger i sekundet i Norge (kjent som 50Hz). Homeplug-teknologi benytter seg av mye høyere frekvens oppå dette. Det kan være at forskjellige homeplug-produsenter bruker forskjellige frekvensbånd, som gjør at du kan kjøre forskjellige homeplug-nett på strømnettet uten å påvirke ytelsen på hverandre. Om du har to homeplug-løsninger som bruker samme frekvensbånd så vil de støye ned hverandre. Det er også mulig at homeplug-enhetene velger frekvens når du starter de opp, slik at de ikke kolliderer med andre homeplugs på nettet. Du får sjekke ut dette.

 

Hvor mye du belaster strømnettet tror jeg ikke har så stor innvirkning. Det må noen med mer kompetanse på strøm/signalering eventuelt svare på. Det jeg vet har stor innvirkning er interferens på de frekvensbåndene homeplug bruker, og kabeldempning/lengde.

 

Digital strømmåler gjennom homeplug er ganske langt utenfor det du startet emnet om, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen erfaringer med:

 

 

Klarer dette raskere en 70 mbit hvis det er 2 kurser og IT strømnett?

Altså en leder som kobler sammen kursene?

 

https://www.komplett.no/tp-link-tl-pa8010p-powerline-starter-kit/837066#reviews

Denne får vertfall ikke så god kritikk, så vet ikke om det er noe poeng å ha flere rj45 plugger i homeplug siden de deler vel på 1.2 Gigabit, men man slipper switch i tillegg.

Lenke til kommentar

Hei, ser ut som dette var ikke noe særlig får kun 50 mbit gjennom homeplug.

Som er veldig dårlig, er tåpelig med flere porter, siden det funger dårlig, blir ikke samme som 2 kabel, skulle tro det blir ip konflikt, siden får ikke adresse fra DHCP serveren.

Lenke til kommentar

Muligens det har med hvis man koblet 2 switch sammen så blinker switchene voldsomt.

Er det egentlig ikke meningen å enten koble homeplug enten som Vlan eller koble det med flere pcer?

 

Så det blir feil å tro man kan tilsvare flere porter på homeplug som 2 forskjellige tp-kabel.

Det blir heller som 1 tp kabel som deler ved å koble til en switch?

Lenke til kommentar

Hei, ser ut som dette var ikke noe særlig får kun 50 mbit gjennom homeplug.

50 mbit høre ekstremt lite ut. Ville trodd at burde ligge på 50 Mbit. :tease:

 

For å teste hvor høy hastighet homeplugen kan gi, kan begge enhetene kobles i samme doble stikkontakt. Da kan man se hvor mye de teoretisk kan klare. Når man da får lavere hastighet i bruk når man flytter den ene, så skyldes det kurser, kabling, avstand, andre apparater, støy o.l.

 

Har selv en eldre homeplugløsning fra D-Link som har teoretisk hastighet på 200 Mbps. I naborommet (samme kurs) får jeg i praksis ca 100 Mbps, men i et annet rom som også er på samme kurs får jeg bare mellom 20 og 30 Mbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...