Gå til innhold

Tenker å selge min GTX 970


Anbefalte innlegg

Kjøpte min EVGA GTX 970  SSC ACX 2.0+ ifjor på black friday og hadde det gøy med den...i en uke.

 

Har sendt den fram og tilbake flere ganger pga. utrolig irriterende ''coil whine''

Har overclocket den (+46 på core og +5 på memory) en del og coil whinen er ikke så høy nå, men du kan fortsatt høre den hvis du hører etter. 

 

Er en stillhets-freak som bare ikke orker dette lengre og vurderer å selge kortet og få meg en R9 390 eller noe annet.

 

Hva tror dere at jeg kan få for kortet hvis jeg selger det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva med å vannkjøle den? 

 

Liker spesielt den her: clickity En skikkelig hjemmemekk med en H70 kjøler, kunne tenkt meg å eksperimentere med noe slikt selv.

Kortet er ikke så varmt, og jeg tror ikke at vannkjøling vil hjelpe mot coil whine. :huh:

 

Coilwhinen kommer jo fra vifta på kortet så vannkjøling vil fjerne støyen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å vannkjøle den? 

 

Liker spesielt den her: clickity En skikkelig hjemmemekk med en H70 kjøler, kunne tenkt meg å eksperimentere med noe slikt selv.

Kortet er ikke så varmt, og jeg tror ikke at vannkjøling vil hjelpe mot coil whine. :huh:

 

Coilwhinen kommer jo fra vifta på kortet så vannkjøling vil fjerne støyen.

 

tviler på at det er vifta siden den står stille når jeg spiller spill som ikke er så ekstreme (f.eks League of Legends)

Det er som oftest transistorene som lager lyden. det er også tilfellet hos meg.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt kjedelig å bytte ut kortet hvis det ikke er noe særlig forskjell i ytelse da? Jeg skjønner jo at coil whine kan være irriterende, men disse AMD-korta har veldig høy viftestøy.

Så lenge det ikke har coil whine og kan kjøre 1440p så vil jeg ha det.

 

Og vennen min har en r9 290 og den er veldig stille. 

Lenke til kommentar

 

Et R9 390 er neppe stillere og ikke bedre, er du sikker på at du vil bytte det ut med noe slikt?

Har du et bedre forslag?  :hm:

Er bare så lei av coil whinen fra 970en....

Coil whine/hyling er noe som kan fremprovoseres for alle skjermkort, men hvor plagsomt det er varierer fra eksemplar til eksemplar.

 

Spørsmålet er hvor plagsomt det er for deg, hvordan maskinen står plassert og hvor godt den er isolert. Hvis det er et uakseptabelt så er et nytt kort eneste løsning.

 

Dessverre er det ingen garanti for at neste kort er problemfritt heller, selv om custom-PCB er generelt bedre enn referanseversjoner.

Lenke til kommentar

 

 

Et R9 390 er neppe stillere og ikke bedre, er du sikker på at du vil bytte det ut med noe slikt?

Har du et bedre forslag?  :hm:

Er bare så lei av coil whinen fra 970en....

Coil whine/hyling er noe som kan fremprovoseres for alle skjermkort, men hvor plagsomt det er varierer fra eksemplar til eksemplar.

 

Spørsmålet er hvor plagsomt det er for deg, hvordan maskinen står plassert og hvor godt den er isolert. Hvis det er et uakseptabelt så er et nytt kort eneste løsning.

 

Dessverre er det ingen garanti for at neste kort er problemfritt heller, selv om custom-PCB er generelt bedre enn referanseversjoner.

 

Vel maskinen ligger sånn circa. 70 cm fra hodet mitt.

Kabinettet er en Fractal Design Arc Mini R2 så et kabinett med mye ventilasjon er vel ikke så bra isolert tenker jeg?

 

Så siste utvei er vel å selge GPUen? eller la den kjøre Unigine eller OCscanner i noen timer for å se om noe endrer seg...

Lenke til kommentar

Coil whine er dessverre vanlig på mange nye kort.

 

Mitt GTX980 hadde også coilwhine, men det forsvant etter jeg hadde belasta kortet en stund, jeg kjørte folding@home på det i en uke mens jeg var bortreist, når jeg reiste var coilwhine så ille at jeg ikke kunne være i rommet uten å bli sprø, når jeg kom tilbake var coilwhine så lav at jeg måtte legge øret inntil kabinettet for å høre det. Så nå er det helt ok.

 

Jeg er også allrergisk overfor høyfrekvente lyder, så om jeg får et produkt med coilwhine eller tilsvarende som ikke forsvinner raskt går det rett i retur på angrefrist, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Står ingen plasser i produktspesifikasjonene at coilwhine er regnet som normalt, i mine "ører" er det et defekt produkt.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Coil whine er dessverre vanlig på mange nye kort.

 

Mitt GTX980 hadde også coilwhine, men det forsvant etter jeg hadde belasta kortet en stund, jeg kjørte folding@home på det i en uke mens jeg var bortreist, når jeg reisete var coilwhine så ille at jeg ikke kunne være i rommet uten å bli sprø, når jeg kom tilbake var coilwhine så lav at jeg måtte legge øret inntil kabinettet for å høre det. Så nå er det helt ok.

 

Jeg er også allrergisk overfor høyfrekvente lyder, så om jeg får et produkt med coilwhine eller tilsvarende som ikke forsvinner raskt går det rett i retur på angrefrist, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Står ingen plasser i produktspesifikasjonene at coilwhine er regnet som normalt, i mine "ører" er det et defekt produkt.

Starta nettop Unigine Heaven og lar den kjøre i noen timer mens jeg streamer filmer fra Netflix på laptopen. Men tør ikke å la den kjøre overnatt siden jeg er så redd for at noe skal begynne å brenne mens jeg sover :p

 

Krysser fingrene for at dette fungerer!

hvis ikke så er det ikke mange utveier igjen for meg. Tror neppe at EVGA kommer til å la meg sende den tilbake igjen så får se om jeg kan gjøre det gjennom Netonnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...