Gå til innhold

Tegnspråk - vanskelig å lære seg? Kan du?


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, admin kan gjerne flytte tråden.

 

Har lekt litt med tanken på å lære meg tegnspråk (Norsk i første omgang).
Hvor moro/hyggelig hadde det ikke vært om man møtte en stum/døv/døvstum, og faktisk kunne snakke med de? :)

Noen her som har lært seg det, eller kanskje holder på? Hvor vanskelig er det egentlig, og hvor lang tid må man regne med å bruke, om man virkelig går inn for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rart, har tenkt tanken selv noen ganger... dog har jeg aldri tilfeldigvis møtt på noen som snakker tegnspråk og hvis jeg lærte meg det ville jeg måtte aktivt oppsøke folk som snakker det for å holde språket vedlike.... noe jeg tror ville blitt en rar greie å gjøre... .Kunne kanskje hatt noen venner som snakker tegnspråk da... youtube er din venn, jeg vet at det også finnes communities hvis du kan skype med folk som lærer deg det. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ikke tegnspråk universalt?

Tegnespråk er ikke universalt nei!  :wee: Hvor lang tid det tar avhenger jo av hvor dypt du vil sette deg inn i det. Tegnespråk studiet ligger jo på 3 år hvis jeg husker riktig. Men kan jo være en liten hobby man kan lære over tid på egenhånd, finnes sikkert noen bøker du kan lese å finne ut mer om dette via. 

Lenke til kommentar

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, admin kan gjerne flytte tråden.

 

Har lekt litt med tanken på å lære meg tegnspråk (Norsk i første omgang).

Hvor moro/hyggelig hadde det ikke vært om man møtte en stum/døv/døvstum, og faktisk kunne snakke med de? :)

 

Noen her som har lært seg det, eller kanskje holder på? Hvor vanskelig er det egentlig, og hvor lang tid må man regne med å bruke, om man virkelig går inn for det?

 

Koselig at du er nysgjerrig og har lyst til å lære deg tegnspråk. Kan jeg spørre hvor befinner du deg i Norge? Da er det lettere for meg å komme med råd og forslag.

 

Og en annen ting, aldri skriv stum/døvstum. Det er utrolig uvitende og ignorant. Døve er døve, de har stemme som andre. Greia er at de foretrekker å IKKE bruke stemmen sin siden de ikke kan høre om de snakker riktig eller ikke, det er jo naturligvis ikke gøy å være uvitende at man snakker riktig eller ei. Også talespråk gjør slik at motparten forventer mer av døve hvis de snakker, altså at motparten vil bare snakke fortere og tar ikke hensyn til døve når døve klarer å snakke "normalt". Bare fordi noen døve kan snakke, betyr det ikke at de oppfatter like bra når DU snakker.  I kortfattet kan jeg si at døve er kun døve, ikke noe døvstumme eller noe. Og aldri nevn det igjen. :)

 

 

rart, har tenkt tanken selv noen ganger... dog har jeg aldri tilfeldigvis møtt på noen som snakker tegnspråk og hvis jeg lærte meg det ville jeg måtte aktivt oppsøke folk som snakker det for å holde språket vedlike.... noe jeg tror ville blitt en rar greie å gjøre... .Kunne kanskje hatt noen venner som snakker tegnspråk da... youtube er din venn, jeg vet at det også finnes communities hvis du kan skype med folk som lærer deg det. 

 

www.tegnordbok.no, her får man lære seg TSS (tegn som støtte). Men da snakker man fortsatt norsk med tegn som støtte, det er ikke helt samme som tegnspråk. Dog man får kommunisere lettere med andre døve.

 

Er ikke tegnspråk universalt?

 

Ikke for å være frekk, men er det ikke mulig å tenke litt før man spør sånt? Hvorfor er talespråket ikke universalt/internasjonalt? Samme logikk gjelder også for tegnspråket.

 

 

 

 

 

Ja, jeg er døv. Bare still noen spørsmål, jeg vil svare så godt jeg kan. :)

Lenke til kommentar

(..)Ikke for å være frekk,(...)

 

Hele posten var veldig frekk og stiller ikke døve i ett godt lyst hvis dette er utbredt måte å tenke på.

 

Og når det kommer til tegnspråk har vi for en som har lyst til å kommunisere med en stum/døv/døvstum jo International Sign det er perfekt da man ikke begrenser seg til ett lokalt språk, IS er universalt som han spurte om, selv om det teknisk sett ikke er ett språk.

Lenke til kommentar

 

(..)Ikke for å være frekk,(...)

 

Hele posten var veldig frekk og stiller ikke døve i ett godt lyst hvis dette er utbredt måte å tenke på.

 

Og når det kommer til tegnspråk har vi for en som har lyst til å kommunisere med en stum/døv/døvstum jo International Sign det er perfekt da man ikke begrenser seg til ett lokalt språk, IS er universalt som han spurte om, selv om det teknisk sett ikke er ett språk.

 

 

Fordi det er et spørsmål som jeg har fått daglig, tror du ikke at jeg er lei å få et sånt spørsmål? 

 

Jeg har forklart at man skal ikke si stum eller døvstum, likevel skriver du det. Kan du være snill og ikke skrive det? Det vil være herlig å slippe ett lokalt språk, enten om det er tegnspråk eller talespråk. Dessverre er det ikke sånt i virkelighet.

Lenke til kommentar

Fordi det er et spørsmål som jeg har fått daglig, tror du ikke at jeg er lei å få et sånt spørsmål? 

 

Jeg har forklart at man skal ikke si stum eller døvstum, likevel skriver du det. Kan du være snill og ikke skrive det? Det vil være herlig å slippe ett lokalt språk, enten om det er tegnspråk eller talespråk. Dessverre er det ikke sånt i virkelighet.

 

Vi har alle noe vi blir spurt om igjen og igjen ad infinitum, det gir oss ikke grunn til å behandle andre dårlig så lenge de spør om noe de oppriktig lurer på.

 

Og nei jeg vil ikke slutte å bruke ord som stum eller døvstum, det er ord som på en god måte beskriver hva jeg prøver å få fram. De fleste folk i dag vet ikke en gang at det var 200 år siden disse ordene sist ble brukt negativt ladet om noen, det blir som med andre ord som dverg eller albino i at det bare er gode beskrivelser som ikke krever ett helt avsnitt for å forklare hva man ønsker å si.

 

Tidligere i tråden nevnte du at vi ikke skulle bruke stum fordi døve noen ganger velger å ikke bruke stemmen, om noen er stumme ved valg eller fysisk er da ganske så likegyldig for alle andre enn den personen så stum blir fortsatt en god beskrivelse.

Lenke til kommentar

Siden du fortsetter med å være ignorant, velger jeg å overse deg. Overrasker meg ikke dersom du er rasist eller forstår aldri på andre minoriteter og vil aldri ta hensyn til dem, siden du har så dårlig holdning og klarer ikke å stå i et annet perspektiv på livet enn en hørende, hvit gutt.

Lenke til kommentar

Fordi det er basert på en uvitende påstand. Bare fordi det var greit å si negerkonge eller nigger før, betyr det ikke at det er greit nå. Samme gjelder for døvstum.

 

Jeg er ikke overrasket at det finnes ignorante mennesker som dere i 2015. Dere får fortsette å være ignorante.

Lenke til kommentar

Siden du fortsetter med å være ignorant, velger jeg å overse deg. Overrasker meg ikke dersom du er rasist eller forstår aldri på andre minoriteter og vil aldri ta hensyn til dem, siden du har så dårlig holdning og klarer ikke å stå i et annet perspektiv på livet enn en hørende, hvit gutt.

 

Hvem kaller du en hørende hvit gutt? Jeg velger å ikke høre og identifiserer meg som en svart kvinne!

Lenke til kommentar

Aldri skjønt hvorfor noen "grupper" føler seg så hårsåre når det gjelder bruk av ord eller meninger, det var jo faktisk ikke dårlig skrevet av Civilix.

 

Jeg har en "sykdom" og hvis noen snakker om den "sykdommen" så går ikke jeg apeshit av den grunn.

 

Mulig du er litt sensitiv?

Lenke til kommentar

Aldri skjønt hvorfor noen "grupper" føler seg så hårsåre når det gjelder bruk av ord eller meninger, det var jo faktisk ikke dårlig skrevet av Civilix.

 

Jeg har en "sykdom" og hvis noen snakker om den "sykdommen" så går ikke jeg apeshit av den grunn.

 

Mulig du er litt sensitiv?

Jeg er ikke hårsår, det er helt greit å si døv. Men ikke døvstum, det er totalt ignorant. Det er forskjell på at jeg ikke liker det eller at motparten er ignorant, som Civilix.

Jeg prater helt greit, det til informasjon.

 

Ingen døve er døvstumme, så ikke kall dem det. Bare fordi de fleste av dem liker ikke å prate til fremmede eller er rett og slett ikke flinke til å prate betyr ikke at de er stumme for det. Stum gir en feil stempel som ingen har lyst til å ha på seg. Hvorfor er det så vanskelig å forstå og respektere det?

Lenke til kommentar

 

Aldri skjønt hvorfor noen "grupper" føler seg så hårsåre når det gjelder bruk av ord eller meninger, det var jo faktisk ikke dårlig skrevet av Civilix.

 

Jeg har en "sykdom" og hvis noen snakker om den "sykdommen" så går ikke jeg apeshit av den grunn.

 

Mulig du er litt sensitiv?

Jeg er ikke hårsår, det er helt greit å si døv. Men ikke døvstum, det er totalt ignorant. Det er forskjell på at jeg ikke liker det eller at motparten er ignorant, som Civilix.

Jeg prater helt greit, det til informasjon.

 

Ingen døve er døvstumme, så ikke kall dem det. Bare fordi de fleste av dem liker ikke å prate til fremmede eller er rett og slett ikke flinke til å prate betyr ikke at de er stumme for det. Stum gir en feil stempel som ingen har lyst til å ha på seg. Hvorfor er det så vanskelig å forstå og respektere det?

 

Så det går ikke an å være både døv og stum?

 

Høres ut som det er du som er litt ignorant her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rent hypotetisk: Det er altså fysisk umulig at en døv kan få ødelagt taleorganene av andre årsaker enn døvheten ?

Det er mulig, men blant døve hvor stor sjans er det? 0,01%kanskje? Da kan man ikke si det om alle. Det blir bare feil. Man kan ikke si døvestumme som det er generelt.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...