Gå til innhold

God allround laptop


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er rett som det er inne å snoker på forumet, og finner som regel mye nyttig informasjon. Dette blir mitt første innlegg, da jeg rett og slett ikke greier å bestemme meg. For hver nye ting man finner ut, skapes mer usikkerhet.

 

Jeg er på utkikk etter en god allround laptop med hovedfokus på stream av filmer, noe spilling (kanskje jeg tester cs/wow igjen etter mange år borte fra den verdenen) og jobbrelaterte ting som bilderedigering og arbeid med webside. Har ikke lyst å bruke mer enn nødvendig, rundt 9000,-, da jeg spiller mest på konsoll.

 

Håper dette gir grunnlag for noen gode rekomendasjoner.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tull at SSD er så utrolig viktig som mange påstår. En SSD er mye raskere enn en HDD som gjør at alt som lastes går raskere. PC'en vil føles mer responsiv. Hvis du bare har programmene åpne og ikke driver å lukker og åpner dem hele tiden så vil du merke minimal forskjell.

 

SSD'er er stort sett å anbefale uansett fordi de ikke koster mye. For å si det på en annen måte, en laptop med, la oss si 250GB SSD istedenfor 1TB HDD vil ikke koste mange hudrelappene mer. Når man også ser på hvor mye en ekstern HDD koster så er det lite å spare på å ikke velge SSD.

 

På laptopen min, som er ganske gammel og har HDD, merker jeg ikke noen ting da alle programmer jeg bruker står oppe hele tiden uansett. Det er mye viktigere med mer RAM. Jeg hadde heller valgt en laptop med 16GB RAM og en HDD enn en med 8GB RAM og SSD.

 

Tror nok mange vil være uenig med meg her :D

 

PS; Den laptopen han linker til er bra den, men det er uten OS med i prisen.

Lenke til kommentar

Alright. Takk for svar så langt. Jeg har som sagt ikke fulgt med i timen i det siste, men mye av moroa med å kjøpe noe nytt er at man lærer litt også.

 

Ja. uten OS, men da også uten malware, som er en fordel.

Ssd er da altså mer responsive, med tanke på både oppstart av programmer og selve maskinen. Er det også sånn at de trekker mindre strøm og har lavere støynivå?

Lenke til kommentar

Jeppers da har du skjønt det :) Ja de trekker mindre strøm og er lydløse da det ikke er noen bevegelige deler i dem.

 

Veldig enkelt forklart så er det som et minnekort (SD-kort el.l) som er koblet til en kontroller som kobles til SATA porten, en vanlig harddisk er som en CD som er koblet til en kontroller som kobles til SATA porten. Kan hende noen tar en :wallbash: når de leser den forklaringen der :whistle:

Lenke til kommentar

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s225781780&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

 

Her er maskiner med GTX nivå grafikk og SSD, sortert etter laveste pris først. Dette syns jeg er et greit utgangspunkt, om man ikke kan oppgradere med SSD selv.

 

Jeg har blitt så vant til SSD, at å bruke en maskin med vanlig disk føles som sirup. Jeg hadde ikke klart å gå vekk fra SSD, man merker forskjell i oppstart av alle programmer, loadetider i spill osv.

 

Jeg har selv en asus 551JM som jeg syns er den perfekte allrounderen, ok kjøling, lavt støynivå, god IPS skjerm osv. Men dette er en modell på vei ut av markedet - som blir erstattet av nye modeller - som er overpriset i mine øyne. Jeg betalte 8000,- etterfølgerene starter på 10000, for tilnærmet samme ytelse. 2000,- mer bare pga nytt modellnummer er tullball. De nye modellene hetter 551JW.

Lenke til kommentar

Jeppers da har du skjønt det :) Ja de trekker mindre strøm og er lydløse da det ikke er noen bevegelige deler i dem.

 

Veldig enkelt forklart så er det som et minnekort (SD-kort el.l) som er koblet til en kontroller som kobles til SATA porten, en vanlig harddisk er som en CD som er koblet til en kontroller som kobles til SATA porten. Kan hende noen tar en :wallbash: når de leser den forklaringen der :whistle:

Ahh! Takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s225781780&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

 

Her er maskiner med GTX nivå grafikk og SSD, sortert etter laveste pris først. Dette syns jeg er et greit utgangspunkt, om man ikke kan oppgradere med SSD selv.

 

Jeg har blitt så vant til SSD, at å bruke en maskin med vanlig disk føles som sirup. Jeg hadde ikke klart å gå vekk fra SSD, man merker forskjell i oppstart av alle programmer, loadetider i spill osv.

 

Jeg har selv en asus 551JM som jeg syns er den perfekte allrounderen, ok kjøling, lavt støynivå, god IPS skjerm osv. Men dette er en modell på vei ut av markedet - som blir erstattet av nye modeller - som er overpriset i mine øyne. Jeg betalte 8000,- etterfølgerene starter på 10000, for tilnærmet samme ytelse. 2000,- mer bare pga nytt modellnummer er tullball. De nye modellene hetter 551JW.

Nydelig! Den lista vil bli gått igjennom i løpet av kvelden. Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...