Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal være på hytta i Valdres, nærmere bestemt steinsetbygda, 2890 Etnedal, i fem uker i sommer. Jeg trenger internett-tilkobling, og lurer på om noen har erfaringer med mobilt bredbånd/eventuelt andre løsninger, i dette området? På mobilen veksler dekningen mellom 2G og 3G ca. 50-50 (telenor). Er det mulig å skvise ut mer fart selv om jeg ikke opplever bedre enn toppen 3g på mobilen dersom man har en trådløs ruter for eksempel?

 

Takk og god sommer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre ikke mulig. 

Det som vil være en av de få mulighetene kan være å få satelittbasert bredbånd. 

Husk da på høy latency (500-700ms++). 

Det blir levert 20 mbit på dem nå, men å ha en sånn løsning for 5 uker bare vil nok være waste. 

 

Alternativt så kan du utforske med antenner på en mobilt bredbåndrouter for å få best mulig 3G sånn at den ikke veksler mellom 2G og 3G. 

 

Ice er ikke et alternativ mener jeg da du typisk får 2 Mbit om ingen andre har det i bruk i området. 

Lenke til kommentar

Satelittbasert kan være en løsning hvis det er mer permanent, men støtter forslaget med mobil bredbåndsruter med ekstern antenne hvis det bare er snakk om noen uker i sommer. Sjekk på finnsenderen.no hvor nærmeste basestasjoner er i forhold til Telenor og Netcom sine dekningskart for å finne beste dekning og retning for antenne. Hvis det finnes en lokal mobilsjappe som er seriøs og litt oppegående, så kanskje de kan gi råd om hva som funker av antenner og lokal dekning.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal være på hytta i Valdres, nærmere bestemt steinsetbygda, 2890 Etnedal, i fem uker i sommer. Jeg trenger internett-tilkobling, og lurer på om noen har erfaringer med mobilt bredbånd/eventuelt andre løsninger, i dette området? På mobilen veksler dekningen mellom 2G og 3G ca. 50-50 (telenor). Er det mulig å skvise ut mer fart selv om jeg ikke opplever bedre enn toppen 3g på mobilen dersom man har en trådløs ruter for eksempel?

 

Takk og god sommer!

Netcom/Telia har overraskende god 800 MHz 4G-dekning i noen områder der Telenor har et slapt tilbud.

 

Sjekk dekningskartet og vurder om du evt. trenger retningsantenne.

 

Det er kanskje verdt å teste en Netcom-ruter og abo med returrett dersom det ikke fungerer som ønsket?

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om å sammenlikne med Netcom sitt dekningskart.

Netcom er ikke lengre elendige. Mange steder er de like gode eller bedre, sammenliknet med Telenor.

Det er selvsagt forskjeller, og den ene kan være bedre enn den andre på forskjellige steder.

Det er ikke lengre sant at Telenor alltid er bedre enn Netcom.

 

Jeg har byttet til Banzai, som bruker Netcom sin dekning. Jeg opplevde kraftig forbedring i forhold til Telenor. Billigere ble det også.

Det kan være lurt å sjekke et mobilt dataabonnement med router fra Netcom.

Netcom har dekningsgaranti. Er du ikke fornøyd, kan du returnere varen innen 30 dager og få pengene tilbake.

 

Har du sterkt signal er det ikke sikkert du trenger router. Jeg har hytte nær en basestasjon, og da Telenor fikk ut fingeren og monterte 3G på den, kjøpte jeg et dataabonnement fra Telenor. Routeren jeg fikk med var laget av D-link. Makan til ustabil drit har jeg ikke sett maken til. Jeg fikk byttet den 2 ganger, men den tredje routeren var nesten like ille. På hytta bruker jeg nå et nettbrett som mobil hotspot, og det er nå nesten helt slutt på ustabilt internett og hakkende youtube-videoer. Jeg kan ikke anbefale D-link routere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...