Gå til innhold

Internasjonal Markedsføring, Psykologi, Språk eller Lærer?


Mojjoo

Anbefalte innlegg

Først av alt, beklager langt innlegg, men vil gjerne få fram så mange tanker som mulig for et så godt svar som mulig!

 

Da har jeg 8 dager igjen på å bestemme meg for hvilket studie jeg skal gå til høsten, og jeg er fortsatt veldig usikker. Derfor prøver jeg en siste gang her, og håper på noen gyldne råd i de siste dagene før prioriteringen av studieønsker er fastsatt.

 

BI, Bergen: 

Internasjonal markedsføring, bachelor - Virker interessant, bredt og spennende. Får også et helt år i utlandet, noe som er et stort pluss med tanke på reiselyst og språkutvikling. Koster mye å studere, og vet ikke om det er helt verdt det med tanke på lav etterspørsel av markedsførere.

 

UiB: 

Psykologi, årsstudium - Veldig "åpent" emne. Kan brukes til mye. Vet ikke helt om interessen er der. Kan i motsetning til BI begynne på et annet studie etter endt år uten å tape økonomisk.

 

Lektor i fremmedspråk, master - Her får jeg dyrket interesser inne språkfag samtidig som gode jobbutsikter venter meg. Likevel er denne utdanningen på fem år, og jeg vet ikke om læreryrket er drømmen. Liker ikke tanken på å "spesialisere/låse seg" mot et yrke så tidlig i utdanningen.

 

Kinesisk/Japansk, bachelor - Vet ikke hvorfor jeg søkte disse. Virket veldig spennende da, og forsåvidt fortsatt. Likevel vet jeg ikke hva jeg skal med en bachelor i språket, når jeg kan ta språkkurs under eventuelt utvekslingsopphold/utenlandsstudium.

 

Andre steder:

Har søkt Bachelor i Statsvitenskap (NTNU) og Master i landskapsarkitektur (NMBU), men har allerede kommet godt i gang med boligsøk i Bergen og vil flytte dit til høsten. Er åpen for tips om årsstudium i utlandet også, noe som virker både gøy og lærerikt. Språk og reise er noe jeg liker veldig godt!

 

Ut ifra disse studiene, hvilket råder du meg til å gå? Er veldig usikker, og har egentlig ingen "gnist" som sier jeg skal velge noen av disse. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig helt ditt eget valg, om du ikke allerede har bestemt deg!

Det tryggeste er jo lektor, vi kommer til å ha mangel på lærere fremover. Tror igrunn dette er en svært fin jobb selv om mange tar de for gitt, mye ferie får du også! 

 

Det mest spennende er nok markedsføring, men tror ikke dette er en så lukrativ jobb som det virker i grunn. Læreren vår i markedsføring på vgs hadde jobbet med markedsføring før han ble lærer, og han ble rett og slett helt utbrendt og måtte omskolere seg. Konstant jobbing, mye deadliner og han sa at han aldri følte hodet hans var fritt, jobben var med overalt. De drev visst mye uhederlig også, ofte vrenger man jo godt på sannheten og nærmest lurer en gjeng dumme forbrukere. 

Lenke til kommentar

Markedsføring er jo super interessant, her er det jo mye psykologi også. I tillegg er det en jobb hvor du jobber hardt, har det mye moro og tjener som oftest bra. Ala noe en jobb skal være spør du meg. Pluss at du kan drive med veldig mye, alle firmaer har jo en markedsavdeling i dag, så mulighetene er store. At det koster mer er ikke noe å tenke på, alle får studielån etter et studie uansett, og om du har litt mer enn de som har gått litteraturvitenskap så har ikke dette noe å si for livet ditt uansett.

Lærer er absolutt viktig, og noe vi trenger, ja. Men en komfortabel jobb ser jeg ikke på det som. Det er en viktig jobb, men utrolig krevende og ja. Det kommer an på øyet som ser.

Du må se på hva du helst vil drive med. En jobb skal ikke være gøy 24/7, men du må tenke på at det må gi deg noe. Hva er kult å drive med, og hva klarer du best selv. Good luck!

Hilsen en som nettopp har tatt bachelor i kreativ markedskommunikasjon og som mest sannsynlig skal gå årstudium på BI til høsten i markedsøkonom for et lite drypp av økonomipåfyll i cv'en :)

Lenke til kommentar

Husk at for å komme inn på Profesjons studiet til Psykolog må du ha årsstudium først. Er da denne karakteren som de tar utgangspunkt om du kommer inn på Profesjons studiet.

 

vurderte selv å ta Psykolog utdanning, men ser at hvert år har de 250 plasser på årsstudiumet og 46 plasser på profesjons studiet. det vil si at 250 + de fra årene før sloss om plassene.

 

Lektor utdanningen virker veldig morro da, veldig variert arbeid og gode muligheter for arbeid over hele landet. Mye fri og grei lønn har du også, kanskje vurdere om du skal ta lektor med tileggsutdanning?

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg iallfall setter lektor som førsteprioritet. En sikker vei å gå (kan på mange måter være positivt), relativt grei lønn, og jeg får studere det jeg liker best; språk. Velger da sannsynligvis to språk som Fag 1 og Fag 2. Samtidig har jeg jo sendt inn vitnemål til BI, slik at jeg har en liten stund til på å bestemme meg helt. Tenker at de færreste vet helt sikkert hva de ønsker å studere, men får bare prøve meg fram. Spennende blir det i hvertfall!  :)

Lenke til kommentar

Tror lektor er et fint yrke, etter 16 år ligger du på rundt 600 000,- i året ca! Men samtidig tror jeg man vil få mye igjen for å være med på å forme dagens unger på en positiv måte:)

 

Vurderer selv å ta lektor til neste år, da jeg har pappa permisjon i år! Vurderer det mest pga mye fritid med ungen min da!:)

Lenke til kommentar

Valget er enkelt: LÆRER.

 

Har selv angret inni mellom pga. at jeg ikke valgte lærerutdanningen. Da har man 2 mnd fri og kan slappe av så mye som mulig, der av kjente uttrykket "lærerne er late". Det eneste du trenger av personlig egenskaper er å være lat. Er du ikke lat, så bør du søke ett annet studie. 

 

(Jeg mener dette seriøst).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahah! Vet ikke om du faktisk mener dette seriøst. Men men, yrket frister iallfall veldig mye. Halve familien min er i tillegg lærere, så jeg tror nok jeg vet sånn ca. hva jeg kan forvente av arbeidsmengde osv. Alt kommer vel an på hva man legger i undervisningen sin!  :)

Lenke til kommentar

Valget er enkelt: LÆRER.

 

Har selv angret inni mellom pga. at jeg ikke valgte lærerutdanningen. Da har man 2 mnd fri og kan slappe av så mye som mulig, der av kjente uttrykket "lærerne er late". Det eneste du trenger av personlig egenskaper er å være lat. Er du ikke lat, så bør du søke ett annet studie. 

 

(Jeg mener dette seriøst).

Hvis du tror på det du selv skriver er du det som heter på godt norsk: 'delusional'.

Lenke til kommentar

 

Valget er enkelt: LÆRER.

 

Har selv angret inni mellom pga. at jeg ikke valgte lærerutdanningen. Da har man 2 mnd fri og kan slappe av så mye som mulig, der av kjente uttrykket "lærerne er late". Det eneste du trenger av personlig egenskaper er å være lat. Er du ikke lat, så bør du søke ett annet studie. 

 

(Jeg mener dette seriøst).

Hvis du tror på det du selv skriver er du det som heter på godt norsk: 'delusional'.

 

Jeg har ett par venner selv, og de er kjempe late. De er lærere ved VGS:

 

- De bruker samme prøvene hvert år (endrer bare litt på tallene/teksten).

- Det er den samme powerpointen som brukes hvert år - ingen endringer.

- Det er de samme oppgavene som gis hvert som lekse.

 

- Det eneste som er forskjell fra år til år er at tentamen er ulikt hvert år.

 

Jeg misunner dem, skulle gjerne ha blitt lærer :), og beskrivelsen gjelder for de fleste lærerne som jobber på skolen.

Lenke til kommentar

Da gir de lærere et dårlig og uekte rykte. Prøv å tenk de fleste ikke er sånn, for det er de ikke.

 

Jeg syns det er et positivt inntrykk for yrket. Slappe av og tjene penger :) Slikt det alltid har vært på skolene i nærmiljøet. Det kan tenkes at det ikke er tilfelle i resten av landet. Følger du malen jeg satt opp, så sparer mye tid og kan tjene penger ved å slappe av :)

Lenke til kommentar

Hvis intrykket du som person blir lærer for at du vil gjøre minst mulig, syntes jeg man skal revurdere valget sitt.

 

Som lærer bør du yte 110% når du er på jobb for at elevene skal forstå hva som skal gjøres. Beste er om du kan utfordre de intelektuelt og få de til å tenke før de gjør noe( både på skolen og med valg i livet)

 

En annen ting også er at nå til dags hvis norske lærere ikke klarer å få opp karakter snittet til enkelte elever, presterer de fleste å si at det et eleven har læringsvansker, når det egentlig er lærer som ikke prøver forskjellige læringsmetoder.

 

Hovedpoenget her er: om du skal gå inn i et arbeid hvor så mange avhenger av at du skal yte på ditt beste, med dagens ungdomsmentalitet " jobbe lite, tjene mye" er ikke lærer noe for deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...