Gå til innhold

Hjelp til ny PC


Anbefalte innlegg

jeg har allerede bestilt PCen med Core i7-5820K. Men er plutselig litt usikker. Er Core i7-4790K bedre?

 

  GTX 960 2GBB VS GTX 980 4GB jeg er mest usikker på

 

Jeg bruker mest pcen til video reditering, handbreak, Vurderer også starte med litt programmering, lnoe photoediting osv, men spill er jo et pluss. Min PC akkurat nå er 7 år gammel og på tide med en oppgradering

 

Har lest meg grønn på tester og youtube videoer av Core i7-5820K Vs Core i7-4790K, men blir ikke klokere

post-13196-0-46324000-1434978904_thumb.png

post-13196-0-68654900-1434978909.png

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5820K er 6-kjerner 15MB cache, 4790K er 4-kjerner 8MB cache.

 

GTX 960 er midrange budsjett kort, GTX 980 er high-end gaming kort.

 

Skal du drive med redigering så bør du ha 2 harddisker, 1 til råfilm og en til ferdig rendret film. Hvis du har 1 harddisk når du rendrer må den lese og skrive samtidig som reduserer hastigheten på renderingen betraktelig.

 

Gå for 5820 og 980 hvis du skal spille på høyeste innstillinger. Vurder også et 980 Ti kort, det er +- 2.000,- dyrere men en del bedre.

 

Edit; Jeg så ikke oppdateringen av innlegget ditt. 5820K er den beste av de to.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Tror jeg tar denne ? Følger Grafikkkortet er viktigere,  og etter noen dusin test lesninger virker det ikke Som det er veldig  mye raskere det går med en Core i7-5820K på diverse programmer

 

CPU er en  4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon

post-13196-0-95419800-1434989437.png

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Kommer du til å spille noen tunge spill? feks BF4? GTA osv? 

 

Sjekk også om programmet bruker noe kraft fra skjermkortet ditt, viss ja? Hvilke skjermkort foretrekker programmet ditt ? Nvidia eller AMD?

 

Tar programmet ditt nytte av mange kjerner? Mye ram?

 

Dette du må se på! 

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor vidt handbrake leser/skriver mye fra/til disk under bruk, men hvis programmer  gjør det bør du gå for en SSD med raskere lese/skrive-hastighet og høyere IOPS enn den du har valgt.

Ellers ser  det ut for meg som om du har  valgt et fint oppsett.

Hva koster maskinen?

 

Edit: skal du overklokke prosessoren MÅ du ha en bedere kjøleløsning for prosessoren.

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Fin pris, og det er ferdig sammensatt og med garanti/inlevering?

Jeg er usikker på nye SSD'er, da jeg ikke har kjøpt noen ny på tre år.  jeg har fire forskjellige og det er absoulutt min OCZ jeg er mest fornøyd med. Den er blandt annet like rask i dag, som da jeg fikk den.

Ser at Komplett.no ikke har OCZ.

Ville spurt her, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=877&&do=findComment&comment=22583671, disse har peil på SSD.

Har alikevell hørt mye godt om Samsung 850 EVO 250GB,

Lenke til kommentar

BX100 er mer en god nok! Skal du ha noe som yter mye bedre så koster det skjorta og IKKE verdt det!

 

Siden budsjettet ditt allerede er sprengt så anbefaler jeg å ikke gjøre det!

 

Du får mer en god nok hastighet med PCen du har valgt nå!

 

Alltid noe flisespikkeri, men har du et budsjett å holde så er det det som er budsjettet ditt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...