Gå til innhold

Måneformørkelsen


Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta bilde av måneformørkelsen i natt. visst det ikke kommer noen skyer og ødlegger kvelden da.

 

Har Ixus 400. Har prøvd å tatt månebilder før, men månen blir bare en lys kule og ingen spesielle detaljer overhode. Er det noen som har noen tips om å få ett klart bilde av månen.

 

takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som fikk noen bilder? Selv tok jeg desse med mitt Canon S45. Prøvde litt forskjellig, med tanke på lukketider og iso. Litt vanlig zoom, litt med digital zoom. Prøvde også med en liten lommekikkert foran kameraet. Hvordan bør en fokusere når en tar bilder igjennom en kikkert? Hadde på både uendelig og makro men fikk det ikke skarpt. Kanskje det ikke er mulig å få det bedre? Ikke vet jeg.. :roll:

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

[JOKE]

Månen blir ei lys kule sier dere? Skal jo være måneformørkelse jo, ikke måneforlyselse. Her er det noe muffins.

 

Det dere skal få med dere er den totale formørkelsen... her er et triks... Gå inn i et mørkt rom, skru av blitsen og ta bilder i fleng. Så har du j*vlig bra måneformørkelse.

[/JOKE]

Lenke til kommentar
QUOTE (GolfBag @ 09/11/2003 : 10:55)

[JOKE]

Månen blir ei lys kule sier dere? Skal jo være måneformørkelse jo, ikke måneforlyselse. Her er det noe muffins.[/JOKE] 

 

 

Greit det var en joke.. Men rart hvor kraftig lyset fra månen egentlig er. Det er jo bare lys som er reflektert fra en grå "sten" ??

 

Lyset fra månen er ganske konsentrert kan en vel si....

 

ettersom det er en hvitfarge(mer hvitt en grått) vil mye av lysspekteret bli reflektert, noe som gjør at det blir veldig sterkt, og når solen går direkte til månen, og videre "direkte" til våre øyner er det liten reduksjon i dette..... derfor er lyset så "kraftig".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også dilla på å ta månebilder, både vanlig måne og formørkelser. Jeg slet også i begynnelsen, og spesielt når jeg hadde "analogt" speilrefleks. Da gikk det mye film i dass....

Men med mitt C-750 og 10 x optisk har jeg etterhvert fått det sånn noenlunde til. Det jeg bruker som "triks" er å først og fremst velge spotmåling av lys i stedet for flerpunktsmåling. Da måles lyset kun på den intense lysflekken, slik at ikke alt mørket rundt skal lure lysmåleren. Deretter prøver jeg meg frem med eksponeringskompensajon (opptil +/- 2) avhengig av månens intensitet. Du kan se noen av dem på www.manskow.net/kameratest. Der ligger det noen månebilder av "vaqnlig" måe, mens på hovedsiden (www.manskow.net) har link til både sol- og måneformørkelsen.

Lenke til kommentar
Lyset fra månen er ganske konsentrert kan en vel si....

 

ettersom det er en hvitfarge(mer hvitt en grått) vil mye av lysspekteret bli reflektert, noe som gjør at det blir veldig sterkt, og når solen går direkte til månen, og videre "direkte" til våre øyner er det liten reduksjon i dette..... derfor er lyset så "kraftig".

Hahaha! *hikst* :lol:

 

Hadde ikke dette vært et foto forum, hvor folk har litt peiling på lys, så hadde jeg trodd du var alvorlig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...