Gå til innhold

Nytt compakt kamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da jeg var på ferie i fjor så døde mitt forrige kamera(EX-H10). Var nær delicate arch i usa, veldig varmt og litt sand i lufta gorde vel susen. Dette skjedde rett etter alt av garanti var gått ut så satser heller på å kjøpe nytt.

 

Det jeg likte veldig godt med kameraet var at det var lite nok til å ha i lomma, men tok veldig gode bilder. Vidvinkel linsa og zoomen var også ganske gode. Den var noe treg på oppstartstid, men siden den alltid lå i lomma kunne jeg få den klar på kort tid.

 

Lurer på hva slags kamera jeg burde kjøpe, kommer nok til å bruke det mye til landskap og bybilder.

 

Sett litt på EX-H50, men usikker hvordan det er i forhold til H10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har skjedd litt på kamerafronten siden EX-H10 ble lansert så en oppgradering er nok ikke så dumt. Hvis du er på jakt etter noe tilsvarende, dvs ganske kompakt med en del zoom så synes jeg Panasonics TZ-serier er noe av det bedre. Årets toppmodell fra Panasonic heter TZ70. Fjorårets er fortsatt i salg, noe rimeligere og heter TZ60.  

 

Hvordan det er i forhold til EX-H50 er jeg ikke sikker på. Har sett veldig lite Casio kameraer i Norge siste årene så jeg vet ikke om Casio satser på kameraer her (hvis det er i Norge du skal handle da).

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har skjedd litt på kamerafronten siden EX-H10 ble lansert så en oppgradering er nok ikke så dumt. Hvis du er på jakt etter noe tilsvarende, dvs ganske kompakt med en del zoom så synes jeg Panasonics TZ-serier er noe av det bedre. Årets toppmodell fra Panasonic heter TZ70. Fjorårets er fortsatt i salg, noe rimeligere og heter TZ60.  

 

Hvordan det er i forhold til EX-H50 er jeg ikke sikker på. Har sett veldig lite Casio kameraer i Norge siste årene så jeg vet ikke om Casio satser på kameraer her (hvis det er i Norge du skal handle da).

 

 

Takker så meget for et godt svar.

 

Ja, jeg har tenkt til å kjøpe kameraet i Norge. Kjøpte H10'en på gardemoen rett før jeg dro på ferie, har desverre lagt merke til at H50 er litt vannskelig å finne.

 

Hmm, så ganske grei ut den egentlig. Men har den vidvinkellinse? and if not, er det fordel ulempe. En del dårligere batteri ser jeg, men antar jeg kan ta med et reserve batteri.

 

Noen alternativer?

Lenke til kommentar

Begge kameraene begynner på 24mm "ekvivalent", så vidvinkelen er det samme på ditt gamle og T270.

 

T270 har f/3.3 - 6.4 og ditt gamle kamera har f/F3.2 - 5.7, å ditt gamle kamera har noe bedre lysstyrke, men nyere støyteknologi/stabilisering kan nok oppheve dette.

 

T270 har veldig mye mer tele/mer zoom en ditt gamle kamera 720mm vs 240mm, 30x zoom vs 10x zoom.

Lenke til kommentar

Noen alternativer?

 

Så og si alle produsenter har kameraer i denne klassen, men ganske mye mer zoom enn EX-H10. Panasonic har for eksempel også en rimeligere modell, og du finner lignende fra Canon, Nikon, Sony og flere andre.

 

Du kan søke på masse parametere i Prisguiden til Akam, men den det mangler en del der, blant annet TZ70. Her er et søk hos dpreview, selv med ganske mange begrensninger blir det en lang liste.

Lenke til kommentar

 

Noen alternativer?

 

Så og si alle produsenter har kameraer i denne klassen, men ganske mye mer zoom enn EX-H10. Panasonic har for eksempel også en rimeligere modell, og du finner lignende fra Canon, Nikon, Sony og flere andre.

 

Du kan søke på masse parametere i Prisguiden til Akam, men den det mangler en del der, blant annet TZ70. Her er et søk hos dpreview, selv med ganske mange begrensninger blir det en lang liste.

 

 

Tenkte mer på kameraer som kunne anbefales. Vannskelig å vite hva som tar gode bilder :)

Lenke til kommentar

 

Her er et søk hos dpreview, selv med ganske mange begrensninger blir det en lang liste.

 

Tenkte mer på kameraer som kunne anbefales. Vannskelig å vite hva som tar gode bilder :)

 

Forstod hva du mente, men kameraet jeg ville anbefale (TZ70) har jeg nevnt allerede. Det listen gir deg er andre kameraer i samme kategori som jeg ikke anbefaler. Men at jeg ikke anbefaler betyr primært at jeg ikke vet noe om de fleste av modellene, så de kan godt være bra de også. Ser du noen i listen som ser interessante ut så finner du tester og omtaler av nesten alt hvis du googler litt.

Lenke til kommentar

Begge kameraene begynner på 24mm "ekvivalent", så vidvinkelen er det samme på ditt gamle og T270.

 

T270 har f/3.3 - 6.4 og ditt gamle kamera har f/F3.2 - 5.7, å ditt gamle kamera har noe bedre lysstyrke, men nyere støyteknologi/stabilisering kan nok oppheve dette.

 

T270 har veldig mye mer tele/mer zoom en ditt gamle kamera 720mm vs 240mm, 30x zoom vs 10x zoom.

 

Antar høyere f er bedre, uten at jeg helt vet hva det betyr. Flott vidvinkelen er det samme, likte veldig godt å kunne ta bilder av stor del av lanskapet uten å måtte ta masse bilder :) Hvordan blir da T270 til nattbilder?

 

Forstod hva du mente, men kameraet jeg ville anbefale (TZ70) har jeg nevnt allerede. Det listen gir deg er andre kameraer i samme kategori som jeg ikke anbefaler. Men at jeg ikke anbefaler betyr primært at jeg ikke vet noe om de fleste av modellene, så de kan godt være bra de også. Ser du noen i listen som ser interessante ut så finner du tester og omtaler av nesten alt hvis du googler litt.

Oh right, bare tenkte du viste om flere som var gode så jeg hadde litt mindre å søke opp :) T270 virker som et godt kamera, men nå TO THE GOOGLE! ^_^ Endret av URGE84
Lenke til kommentar

Høyere er ikke nødvendigvis bedre, på samme måte som man ikke kan sammenligne tall i forskjellige friidretter.

Antall MP har ofte liten sammenheng med bildekvalitet, men stor sammenheng med filstørrelse.

Sensorstørrelse sier normalt mye om bildekvaliteten, jo større jo bedre.

ISO-tall er tall som ikke kan sammenlignes mellom kamera, da støyen er avhengig av flere faktorer.

Største blenderåpning (f.eks. f/3.3) kan sammenlignes mellom forskjellige kamera med samme sensorstørrelse (minst mulig tall under brøkstreken er normalt best), men man kan ikke vite om objektivet er skarpt ved største blenderåpning.

Zoom-område er sammenlignbart, men man vet ikke om objektivet er skarpt ved maksimal vidvinkel eller tele.

 

Når man anbefaler kamera så har man ofte testet eller vurdert mange forskjellige faktorer, og endt opp med noen favoritter.

Jeg har ingen erfaring med TZ70 (ble skuffet av mitt TZ10) da jeg prioriterer bildekvalitet fremfor zoomområde, men de som har prøvd det har skrytt av det.

 

Til nattbilder vil jeg anbefale Canon S120 eller Sony RX100, men de har mye mindre zoomområde (5x eller 3,6x) enn TZ70 (30x).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Høyere er ikke nødvendigvis bedre, på samme måte som man ikke kan sammenligne tall i forskjellige friidretter.

Antall MP har ofte liten sammenheng med bildekvalitet, men stor sammenheng med filstørrelse.

ISO-tall er tall som ikke kan sammenlignes mellom kamera, da støyen er avhengig av flere faktorer.

Største blenderåpning (f.eks. f/3.3) kan sammenlignes mellom forskjellige kamera, men man kan ikke vite om objektivet er skarpt ved største blenderåpning.

Zoom-område er sammenlignbart, men man vet ikke om objektivet er skarpt ved maksimal vidvinkel eller tele.......

Sukk, skal altså ikke være enkelt :) Får se litt på de 2, usikker på om masse zoom er noe jeg må ha eller om det bare er kjekt å ha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...