Gå til innhold

[Løst] Ny bærbar laptop - Bruksområde: Trading, programmering, Excel, Matlab, osv. NULL gaming.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hva legger du i byggekvalitet? Selve konstruksjonen? :)

 

Jeg gikk utifra at jeg betalte litt ekstra for touch-skjerm (som jeg ikke trenger). Nå vurderte jeg jo Flex, men tror ikke de hadde den inne på El-Kjøp så jeg fikk ikke sett den og falt jo litt pladask for Yoga. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Det må du nesten avgjøre selv, forskjellen er ikke stor mellim i3 og i5.

 

Kanskje et n00b spørsmål, men er det mulig å kvantifisere/anslå hvor stor forskjell det er? Selgeren mente at det var et poeng at maskinene hadde SSD og derfor betydde det ikke SÅ mye. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Jeg endte opp med en Lenovo Yoga 2 med i5 og hadde regnet med å oppdatere denne tråden som løst, men jeg er meget skuffet:

 

- Høy viftestøy, til tider som et jetfly. Og dette ved helt normal surfing eller bruk av Word. Kanskje kan jeg leve med dette selv, men å ta den med på en lesesal eller forelesning ser jeg på som respektløst mot de andre som er der.

- Dårlig opplevd ytelse. Henger seg opp ved vanlig bruk av IE med tre-fire åpne faner og uten noen andre programmer åpne.

- Når jeg skriver denne posten skjer det faktisk at bokstavene lagger etter tastetrykkene mine.

 

Dette er ikke bra nok for en PC til 9000.

 

Spørsmålet er hva annet jeg finner til 9000. :)

 

Lenke til kommentar

Har selv asus zenbook ux32ln som jeg er MEGET fornøyd med, dete er jo samme maskin som du hadde (kabinett osv er helt likt som på ux32vd, kun komponentene som er oppdatert). Så kanskje de nye zenbookene er verdt en titt? ux303 osv.

 

Og jeg skal jo ikke nekte for at apple macbook air har god byggekvalitet, godt tastatur og pekeplate - og også finnes rundt denne prisen. skjermen henger dog litt etter.

 

Man kan ha sine meninger om apple og OS X, men byggekvaliteten er stort sett i toppsjiktet, det kan ingen nekte for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har siklet litt på Apple, men ettersom jeg bruker stort sett Windows-programmer blir det kanskje litt feil? Vil en Macbook Air 13" tilsvare en Yoga 2 i spesifikasjoner?

 

Skal se litt på Asus Zenbooks. Det kunne virke som om mange av de nye Zenbookene kun har M-prosessor og det blir vel litt for svakt? Skal se litt nærmere på det i morgen. :)

Lenke til kommentar

tenker ikke på de kjipe modellene med core M. tenker på f.eks: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/asus-zenbookux303ln-r4140h/208634.10996/

 

MAcbook air 13" har helt kurante specs, men grunnmodellene har lite minne/SSD som sagt og man blir flådd prismessig om man går opp på minne/SSD.

 

Edit: CDON har 500,- rabattkode på ux303ln også: http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-zenbook-ux303ln-r4140h-13-3-core-i7-4510u-8gb-128gb-ssd-gt840m-2-gb-win8-1-p30781421

 

Rabattkode xYZrPhBs

 

Samme rabattkode er også for en rimelig Asus 13": http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-f302la-r4013h-13-3-i5-5200u-4gb-500gb-hd5500-win8-1-p30781435noe tyngre, men ser helt ok ut, og har fullhd IPS skjerm. Lite minne og ikke SSD, men dette kan man oppgradere selv og fremdeles være under prisen på ux303ln. Den har dog mindre batteri.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Edit: CDON har 500,- rabattkode på ux303ln også: http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-zenbook-ux303ln-r4140h-13-3-core-i7-4510u-8gb-128gb-ssd-gt840m-2-gb-win8-1-p30781421

 

Rabattkode xYZrPhBs

 

 

Meget bra! :)

 

Og her er jo prosessoren også større enn på Lenovo.

 

Og du mener denne er like stille som Zenbooken jeg har hatt før?

 

Tror kanskje jeg går for denne. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tror kanskje jeg går for Zenbooken jeg da.

 

Men det virker som Yogaen har vært litt stillere eller så har jeg bare blitt vant med det. Kanskje det er noe bloatware crap som tidvis kjører i bakgrunnen og lager bråk?

Lenke til kommentar

Spar dine penger, for 6000 kroner kommer du ikke til å ha en betraktlig forskjell i pc ytelse, det som gjør at pcen din blir tregere er mest sannsynlig fordi din hybrid disk har fullt opp SSD'en som den bruker som cache for å finne filer på din harddisk kjappere. Om du rensker pcen tilbake til fabrikk innstillinger kommer pc'en til å yte mere igjen. Den beste måten å gjøre dette på har vært å vente til august 16 da windows 10 kommer ut, kjører du en 'custom' oppgradering da har du mulighet til å renske systemet samt få inn windows 10 som skal være kjappere enn gamle operativsystem.

 

edit: For antivirus programmer er Mcafee høyst uaktuelt. Skaff deg Avira / AVG / Avast. Om du trenger ett program for malware er Malwarebytes best.

Endret av silv
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er jo en million windows oppdateringer som installeres i bakgrunnen med en gang ihvertfall.

 

Har maskinen mcafee antivirus bør du kvitte det med det også, dette belaster mye og lager lag i spill.

 

Det stemmer.

 

Maskinen har McAffee som jeg har hatt planer om å avinstallere, men ettersom jeg har vært usikker på PC-en har jeg ventet.

 

Jeg tenker allikevel at når den har vist seg å støye så mye, så vil den gjøre det senere også ved krevende bruk. Så jeg er usikker. Heller kanskje mot å gå for en ny Zenbook, selv om det beste hadde vært å beholde denne rent praktisk. :)

 

Spar dine penger, for 6000 kroner kommer du ikke til å ha en betraktlig forskjell i pc ytelse, det som gjør at pcen din blir tregere er mest sannsynlig fordi din hybrid disk har fullt opp SSD'en som den bruker som cache for å finne filer på din harddisk kjappere. Om du rensker pcen tilbake til fabrikk innstillinger kommer pc'en til å yte mere igjen. Den beste måten å gjøre dette på har vært å vente til august 16 da windows 10 kommer ut, kjører du en 'custom' oppgradering da har du mulighet til å renske systemet samt få inn windows 10 som skal være kjappere enn gamle operativsystem.

 

edit: For antivirus programmer er Mcafee høyst uaktuelt. Skaff deg Avira / AVG / Avast. Om du trenger ett program for malware er Malwarebytes best.

 

Hei!

 

Takk for gode innspill. Jeg hadde uansett tenkt å kjøpe en dedikert kontor-pc, men nå tok min gamle ASUS kvelden uansett, så da er jeg nok nødt til å kjøpe ny PC.

 

Og nå har jeg jo kjøpt en Lenovo Yoga 2, så spørsmålet er om jeg skal beholde den eller gå for noe annet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har vært litt i tvil om innbytte og skulle jo gjerne sluppet det rent praktisk, men i dag støyer Lenovoen ganske betydelig, så jeg kommer nok til å bytte den inn. Da blir det nok en eller annen Asus Zenbook. Sannsynligvis den OC-Freak linket til over.

 

Er det noen som selger disse Asus Zenbookene fysisk i butikk i Oslo? Skulle gjerne både byttet inn og kjøpt samme dag. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har uansett tenkt å avinstallere bloatware på en ny maskin, men når maskinen støyer så mye alt første uken, så sier det seg vel selv at det ikke blir bedre uansett.

 

Og jeg har jo tenkt å bruke den til mer krevende ting enn Word, så da regner jeg med viften slår inn. Blir nok returnert i morgen er jeg redd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...