Gå til innhold

[Løst] Ny bærbar laptop - Bruksområde: Trading, programmering, Excel, Matlab, osv. NULL gaming.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg er i markedet for en laptop til kontorbruk som nevnt i overskriften. I utgangspunktet ønsker jeg ikke bruke mer enn kr 6000, men om noen kan argumentere kan jeg kanskje strekke meg til kr 7000. :)

 

Skal ikke game overhodet, så skjermkort er ikke av betydning, men ønsker at den er rask (SSD?), stillegående, STABIL i drift og helst ikke altfor tung da jeg skal være noe mobil. Den trenger dog ikke være en ultrabook, selv om det ikke skader. Jeg kommer til å bruke den til day trading, så det kan bli dyrt om den henger seg opp.

 

Har vært litt i tvil om jeg skal gå for 13" eller 15" skjerm. Sistnevnte er klart bedre om man tenker nytte, men er jo mer å dra med seg.

 

Noen gode tips? Har hørt mye bra om Lenovo den siste tiden. Har fra før av en ASUS ultrabook og er jo egentlig fornøyd med den, uten at jeg føler den er noe bedre enn noe annet. :)

 

På forhånd takk!

 

PS: Har sett på disse:

 

https://www.komplett.no/lenovo-m30-70-133-hd/828362

 

https://www.komplett.no/lenovo-thinkpad-e550-156-fhd/837302 

 

Sistnevnte er vel egentlig 1000 kr for dyr. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Åssen asus ultrabook er det du har? ux31?

Hvis så, så tipper jeg du har lite å hente med å bytte den ut :)

 

Har denne: 

 

ASUS ZENBOOK UX32VD 13.3" Ultrabook Matt HD, Intel Core i5-3317U, 4GB, 500GB+24GB SSD, GeForce GT620M, WiDi, BT, USB3.0, Windows 8 (UX32VD-R3001H)

 

https://www.asus.com/no/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX32VD/

 

Har egentlig vært godt fornøyd med den, men akkurat nå er den for treg for mitt bruk. Selv for privat bruk. Akkurat det overlever jeg, men trenger en maskin som er stabil og rask når jeg day trader. :)

Lenke til kommentar

jeg har ux31 selv (11.6")

Den har ren ssd og jeg opplever at ingenting annet på markedet har så mye bedre spesifikasjoner. 

Det jeg ikke likte med din var den delte disken. 

Hvis du installerer alle de mest brukte programmene på ssd biten av disken din så bør du ikke slite med så mye tipper jeg. 

 

Ikke mye forskjell på specs på de andre du har vist kanskje med unntak av den røde som har mer ram og større ssd disk. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Hei igjen,

 

Har fortsatt ikke bestemt meg eller kjøpt noe her, så ønsker gjerne tips. :)

 

https://www.komplett.no/lenovo-z50-70-156-full-hd/833267#!tab:extra

 

Denne ble linket til i andre innlegg i tråden og virker som et godt kjøp, men en del av meg tenker at det er for "billig". Men når jeg sammenligner med andre PC-er i 6-7 K nivået, virker det som om spesifikasjonene er ganske så på nivå.

 

Så det er kanskje rett og slett et meget godt kjøp til den prisen? Det er heller ikke en ren SSD disk, men mulig det ikke er så viktig?

 

Kunne kanskje også hatt litt mer RAM, men er vel enkelt å oppgradere?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Haster det å få kjøpt maskinen? Hvis ikke er du jo i en typisk prisklasse hvor det kan komme gode tilbud..

 

Hvis ikke, så hadde jeg om det er mulighet til det gått opp til 7500,-

Da får du lenovo yoga 2 med 256 ssd

 

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE59435365/lenovo-ideapad-yoga-2-2-i-1-13-3-solv?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

 

Denne skjerm på 1920x1080 (full hd), kjapp ssd og er liten og lett. Ganske greit batteri er det også.

Så jeg har nevnt det, så er det en i3 prosessor i denne maskinen, men ut i fra bruksområdene dine virker det ikke som om du egentlig trenger mer...

 

Hvis det at den er liten og lett (og dermed lett å ha med seg til en hver tid) ikke spiller noen rolle, så får du sikkert teknisk kraftigere maskin til prisen, men min største anbefaling er å passe på at du får en god skjerm og ssd (med mindre du har behov for mye plass, da går du for en sshd som linket til tidligere i tråden)

 

Lykke til ;)

 

Edit: Den du linket til ser veldig fin ut! Hvis størrelse/vekt ikke er viktig for deg, og heller ikke batteritid (oppgitt til 5 timer), så er denne er røverkjøp! Men jeg hadde investert i ekstra ram, 4gb blir spist opp særdeles kjapt!

Endret av Anech!
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Har fortsatt ikke bestemt meg eller kjøpt noe her, så ønsker gjerne tips. :)

 

https://www.komplett.no/lenovo-z50-70-156-full-hd/833267#!tab:extra

 

Denne ble linket til i andre innlegg i tråden og virker som et godt kjøp, men en del av meg tenker at det er for "billig". Men når jeg sammenligner med andre PC-er i 6-7 K nivået, virker det som om spesifikasjonene er ganske så på nivå.

 

Så det er kanskje rett og slett et meget godt kjøp til den prisen? Det er heller ikke en ren SSD disk, men mulig det ikke er så viktig?

 

Kunne kanskje også hatt litt mer RAM, men er vel enkelt å oppgradere?

 

Fin pris. Helt ok maskin også, men kan vel trekke frem at 4Gb er litt lite minne og bør oppgraderes. Skjermen er også dårlig (dårlige innsynsvinkler og dårlig kontrast/sortnivå/blasse farger), men dette er normalt for maskiner i denne prisklassen, pluss for FullHD opplsøning.

 

Ellers er jo lenovo ideapad 2 14" som du har sett på også et alternativ, denne har en mye bedre IPS skjerm. Har testet denne maskinen selv og den er ok i forhold til pris, skjermen er god, men har litt lyslekkasje rundt kantene. Støynivået er svært lavt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Haster det å få kjøpt maskinen? Hvis ikke er du jo i en typisk prisklasse hvor det kan komme gode tilbud..

 

Hvis ikke, så hadde jeg om det er mulighet til det gått opp til 7500,-

Da får du lenovo yoga 2 med 256 ssd

 

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE59435365/lenovo-ideapad-yoga-2-2-i-1-13-3-solv?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

 

Denne skjerm på 1920x1080 (full hd), kjapp ssd og er liten og lett. Ganske greit batteri er det også.

Så jeg har nevnt det, så er det en i3 prosessor i denne maskinen, men ut i fra bruksområdene dine virker det ikke som om du egentlig trenger mer...

 

Hvis det at den er liten og lett (og dermed lett å ha med seg til en hver tid) ikke spiller noen rolle, så får du sikkert teknisk kraftigere maskin til prisen, men min største anbefaling er å passe på at du får en god skjerm og ssd (med mindre du har behov for mye plass, da går du for en sshd som linket til tidligere i tråden)

 

Lykke til ;)

 

Edit: Den du linket til ser veldig fin ut! Hvis størrelse/vekt ikke er viktig for deg, og heller ikke batteritid (oppgitt til 5 timer), så er denne er røverkjøp! Men jeg hadde investert i ekstra ram, 4gb blir spist opp særdeles kjapt!

 

Det haster ikke så veldig, men jo før, jo bedre. :)

 

Har sett litt på den du linker til før, men er litt skeptisk til i3 prosessor og i tillegg tror jeg en 15" skjerm kunne vært fint, selv om det går litt på bekostning av mobilitet.

 

Til 7500 er kanskje denne vel så bra?

 

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80K80003MT/lenovo-flex-2-pro-2-i-1-15-6-sort

 

Fin pris. Helt ok maskin også, men kan vel trekke frem at 4Gb er litt lite minne og bør oppgraderes. Skjermen er også dårlig (dårlige innsynsvinkler og dårlig kontrast/sortnivå/blasse farger), men dette er normalt for maskiner i denne prisklassen, pluss for FullHD opplsøning.

 

Ellers er jo lenovo ideapad 2 14" som du har sett på også et alternativ, denne har en mye bedre IPS skjerm. Har testet denne maskinen selv og den er ok i forhold til pris, skjermen er god, men har litt lyslekkasje rundt kantene. Støynivået er svært lavt.

 

 

Thanks.

 

Basert på det du sier og anmeldelser jeg har lest tror jeg kanskje Ideapad 2 14" kan være et godt valg. Linket til en annen modell oppe som er en tusenlapp dyrere. Kanskje en av de. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hmmm...ok. :)

 

Har vel egentlig blitt ganske godt vant med min Asus 13" ultrabook, men for arbeidet jeg skal utføre hadde 15" (og egentlig langt mer) vært å foretrekke. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg hadde en runde og kikket i dag og må innrømme at jeg forelsket meg i Lenovo IdeaPad Yoga 2 som nevnt tidligere i tråden. Spørsmålet er om prosessoren er sterk nok? Selgeren mente at med SSD harddisk og 8 GB ram, så var det vel bra nok til min bruk.

 

Kunne kanskje gått opp til I5, men da er det 9000 og jeg har virkelig sprengt budsjettet. Tror egentlig ikke jeg kan gå så høyt.

 

Jeg hadde jo en tanke om 15" i utgangspunktet, men jeg har blitt ganske bortskjemt med min Asus, så jeg vet ikke om jeg orker å gå tilbake. :)

 

Expert hadde Asus  Zenbook UX305FA-FC076H i dette prissjiktet til kr 6500, men synes kanskje den virker litt svak. Kun 4 GB ram uten mulighet til å oppdatere og kun 128 GB SSD. Dvs halvparten så mye minne/harddisk som Lenovo IdeaPad Yoga. I tillegg har den en M prosessor som riktignok støyer lite, men den er vel også svakere enn I3?

 

Så jeg heller nok mot Lenovo IdeaPad Yoga til 7500 om ingen har noen innvendinger eller bedre forslag! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...