Gå til innhold

Høy inflasjon


Anbefalte innlegg

Høy rente er et tegn på at det går bra i økonomien. Jeg håper heller at vi har 10% rente om 10år, framfor 0%. 

 

Kan du forklare mer om dette?

 

Det er nemlig slik at hver gang vi har hatt rente over 10% har vi vært i en økonomisk krise.

 

Ekstreme svingninger i renten over kort tid som dette er ikke bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du forklare mer om dette?

 

 

Det er nemlig slik at hver gang vi har hatt rente over 10% har vi vært i en økonomisk krise.

 

Ekstreme svingninger i renten over kort tid som dette er ikke bra.

 

 

For det første: Høy rente er i utgangspunktet et virkemiddel for å kjøle ned økonomien når det går "for bra". Lav rente er et virkemiddel for det motsatte, nemlig å få fart på økonomien når det er dårlige utsikter for økonomisk vekst, arbeidsledighet, osv.

 

Og for det andre: I Norge mener man at når inflasjonen ligger på ca. 2,5 prosent årlig, vil det meste i økonomien vi bryr oss om (vekst, arbeidsledighet, valutakurs, osv) være forholdsvis stabilt og på et ønskelig nivå, derfor bruker vi renta til å holde oss der. Når renta nærmer seg null, har man snart mistet muligheten til å sette fart på økonomien med dette virkemiddelet. Styringsrenta er den renta bankene får ved innskudd i sentralbanken, og man kan ikke sette ned den så mye lavere enn null før bankene finner ut at det er billigere å lagre pengene et annet sted. Derfor er det fint for Norges Bank med litt høyere rente, slik at de har litt handlingsrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan du forklare mer om dette?

 

 

Det er nemlig slik at hver gang vi har hatt rente over 10% har vi vært i en økonomisk krise.

 

Ekstreme svingninger i renten over kort tid som dette er ikke bra.

 

 

For det første: Høy rente er i utgangspunktet et virkemiddel for å kjøle ned økonomien når det går "for bra". Lav rente er et virkemiddel for det motsatte, nemlig å få fart på økonomien når det er dårlige utsikter for økonomisk vekst, arbeidsledighet, osv.

 

Og for det andre: I Norge mener man at når inflasjonen ligger på ca. 2,5 prosent årlig, vil det meste i økonomien vi bryr oss om (vekst, arbeidsledighet, valutakurs, osv) være forholdsvis stabilt og på et ønskelig nivå, derfor bruker vi renta til å holde oss der. Når renta nærmer seg null, har man snart mistet muligheten til å sette fart på økonomien med dette virkemiddelet. Styringsrenta er den renta bankene får ved innskudd i sentralbanken, og man kan ikke sette ned den så mye lavere enn null før bankene finner ut at det er billigere å lagre pengene et annet sted. Derfor er det fint for Norges Bank med litt høyere rente, slik at de har litt handlingsrom.

 

Scroll deg oppover i posten og les innlegget jeg skrev om farene ved å bruke styringsrenten for aktivt.

 

Tradisjonelt har styringsrenten brukt slik du beskriver, "som en JOJO mellom 1% og 15%. Nyere forskning tyder på at dette er en dårlig strategi og de fleste land har nå sluttet med dette.

Lenke til kommentar

 

Tradisjonelt har styringsrenten brukt slik du beskriver, "som en JOJO mellom 1% og 15%. Nyere forskning tyder på at dette er en dårlig strategi og de fleste land har nå sluttet med dette.

 

 

Dette stemmer jo ikke. Etter vi gikk over til inflasjonsmål for styringsrenta i Norge har den knapt nok vært over 5 %

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tradisjonelt har styringsrenten brukt slik du beskriver, "som en JOJO mellom 1% og 15%. Nyere forskning tyder på at dette er en dårlig strategi og de fleste land har nå sluttet med dette.

 

 

Dette stemmer jo ikke. Etter vi gikk over til inflasjonsmål for styringsrenta i Norge har den knapt nok vært over 5 %

 

I samme år som inflasjonsmålet ble satt var styringsrenten nesten 7% og vi var mitt i en finanskrise. Ny rentetopp og finanskrise i 2007-2008.

 

Før ble renten brukt svært aktivt for å motvirke og forårsake inflasjon. Denne trenden forsvinner nå i hele verden. Det er poenget mitt. Jeg vet at styringsrenta aldri har vært 15% (det har dog lånerenta til mange), men det fungerte for å beskrive poenget.

Lenke til kommentar

 

I samme år som inflasjonsmålet ble satt var styringsrenten nesten 7% og vi var mitt i en finanskrise. Ny rentetopp og finanskrise i 2007-2008.

 

Før ble renten brukt svært aktivt for å motvirke og forårsake inflasjon. Denne trenden forsvinner nå i hele verden. Det er poenget mitt. Jeg vet at styringsrenta aldri har vært 15% (det har dog lånerenta til mange), men det fungerte for å beskrive poenget.

 

 

Tuller du nå? Selvsagt ble ikke renta satt ned på dagen da vi byttet fra valutakursmål til inflasjonsmål. Vi fikk inflasjonsmål i 2001. Renta har ikke ligget over 5,75 % på de 12 årene som har gått siden 2003. Den er meget stabilt lav. Og du prøver ikke seriøst å koble finanskrisen i 2007 til for høy styringsrente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I samme år som inflasjonsmålet ble satt var styringsrenten nesten 7% og vi var mitt i en finanskrise. Ny rentetopp og finanskrise i 2007-2008.

 

Før ble renten brukt svært aktivt for å motvirke og forårsake inflasjon. Denne trenden forsvinner nå i hele verden. Det er poenget mitt. Jeg vet at styringsrenta aldri har vært 15% (det har dog lånerenta til mange), men det fungerte for å beskrive poenget.

 

 

Tuller du nå? 

 

Siden du ikke klarer å holde en høflig tone trekker jeg meg ut.

 

Du viser heller ikke til noe som backer opp påstandene dine som gjør at diskusjonen uansett stopper her.

Lenke til kommentar

 

Siden du ikke klarer å holde en høflig tone trekker jeg meg ut.

 

Du viser heller ikke til noe som backer opp påstandene dine som gjør at diskusjonen uansett stopper her.

 

 

Jeg har ikke kommet med noen kontroversielle påstander. Da jeg motsa ditt utsagn om at styringsrenten har gått "som en jojo mellom 1% og 15%" fant jeg enkelt tallene her: http://www.norges-bank.no/pengepolitikk/Styringsrenten/Styringsrenten-Oversikt-over-rentemoter-og-endringer-i-styringsrenten-/  .Den har tvert imot vært stabil og lav i hele perioden vi har styrt pengepolitikken etter inflasjonsmål.

 

Det er du som har kommet med merkelige argumenter som du enten burde utdype eller supplere med kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...