Gå til innhold

[Løst] Microsoft Excel "Hvordan sammenligne og erstatte data fra en celle til en annen?"


Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp med et Excel relatert oppgave. Har tall data fra en kolonne på rundt 350 celler der tallene er sortert, men ikke sammenhengende (dvs. 1, 5, 6, 36, 37 osv.) Disse tallene vil jeg sammenligne med en anne kolonne som inneholder tall fra 1 og opp til 1100 der tallene er sammenhengende. Har prøvd alle mulige metode for å sammenligne denne type data for så å bytte ut eller aller helst merke med fyllfarge de cellene som er like (duplikater). Kan noen hjelpe meg? Si ifra hvis noe er usikkert.

 

btw. Excel 2010 utgaven

 

mvh.

 

Simon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva legger du i å sammenligne? Hva er det du vil finne ut?

Jeg har originaltabellen som har tallrekkefølgen 1, 2, 4, 5, osv helt til 1100. Den andre har jeg laget manuelt og består av x antall tall i stigende rekkefølge, eks. 1, 5, 6, 8, 11 osv. Jeg vil at excel skal finne de tallene som matcher i den tabellen jeg har laget selv med den originale tabellen og fjerne dubliseringene, eventuelt merke de tallene som matcher i hovedtabellen. Skjønner? :)

Kan poste skjermdump om det hjelper :)

Lenke til kommentar

Vil at tabellen til venstre (den manuelle) skal finne de samme postene som ligger i den til høyre (originale, går ned til 1100) og merke dublikatene, aller helst med farge. Slik kan jeg merke de i den originale som matcher med den manuelle :)

post-135324-0-46679100-1433759193_thumb.jpg

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har misforstått, men du kan bruke "betinget formatering" for å legge farger i celler.

 

Se til at du har merket hele området du ønsker kontrollert (rad A til og med alt i C) og se klikk så på "Hjem" fanen -> Betinget formatering -> Ny regel -> Formater bare unike eller dupliserte verdier -> Formater -> Fyll, og velg farge.

 

til venstre er før formatering, til høyre etter.

 

post-51407-0-45538400-1433764389_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har misforstått, men du kan bruke "betinget formatering" for å legge farger i celler.

 

Se til at du har merket hele området du ønsker kontrollert (rad A til og med alt i C) og se klikk så på "Hjem" fanen -> Betinget formatering -> Ny regel -> Formater bare unike eller dupliserte verdier -> Formater -> Fyll, og velg farge.

 

til venstre er før formatering, til høyre etter.

 

attachicon.gifSkjermbilde.JPG

Ja det var ca noe slikt jeg hadde tenkt! :) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...