Gå til innhold

[Løst] Maksimale trådløse wifi klienter


Anbefalte innlegg

Det blir meir og meior trådløst i huset; TV, spelkonsollar, printer, telefonar, nettbrett, PC-ar, SONOS-høgtalarar. Og når vi får barn og barnebarn med sine telefonar, nettbrett og PC-ar på besøk, så skjer det stadig vekk at ikkje alle kjem seg på nett på grunn av at vår trådlause ruter (Inteno frå StayOn) berre takler 16 samtidige wifi-klientar.

 

Fins det løysing på dette? Gode ruterar som taklar fleire trådlause klientar? Eg ser aldri maksimalt tal på trådlause klientar i spesifikasjonane på ruterar på nettet.  Kan Inteno omprogrammerast til berre å vere ADSL-modem og la ein ruter med bedre kapasitet ta seg av ruting og wifi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også svært fornøyd med asus.

 

Bruker selv ac 87: https://www.komplett.no/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router/829858

 

Den er rå! Rekkevidden er ulikt alt jeg har prøvd før. Har fullt signal i alle rom, terrasse og selv på flislagt bad.

 

I tillegg takler den store mengder trafikk og mange flere tilkoplinger enn du noen gang kommer til å trenge.

 

Dette er antakelig mer og dyrere enn det du trenger. Men da er du ihvertfall helt sikker på at du ikke kunne kjøpt noe bedre :)

Lenke til kommentar

Problemet med trådløst er at det er hva vi kaller for "Half Duplex", det vil si at bare at enheter kan enten sende eller motta data, de kan ikke gjøre det samtidig.

Dessverre er det enda verre i trådløsland, bare 1 enhet kan "prate" om gangen, og da må alle de andre stå på vent til det er ledig plass på "lufta" igjen.

Selve sendingen skjer raskt, så med noen få klienter så går det som oftest greit, men jo flere som kommer å skal være med, jo trangere blir det på lufta  og lengere ventetid blir det, og det er dette som senker deg.

 

Beste løsningen er å benytte seg av kabel der man kan da disse begrensningene her forsvant den dagen hubene døde ut (Heldigvis!) dessverre kan man ikke alltid smette en Cat5 kabel inn i en mobiltelefon.

Alternativ to er å benytte seg av flere routere som er kablet seg imellom og plassert strategisk rundt om i huset og på forskjellige kanaler, da blir det mer plass tilgjengelig og mindre konkurranse om plassen på lufta.

Trådløse nettverksbroer for å koble disse routerne sammen skal du bare glemme først som sist, de vil bare gjøre problemet ENDA verre, du må rett og slett fram med kabelen imellom routerne om du vil løse problemet en gang for alle.

Lenke til kommentar

Eg er nok merksam på avtakande kapasitet og kvalitet dess fleire samtidige klientar der er. No vil dei fleste berre bli brukt til å halde kontakt med nettet for snapchat, appar med pushfunksjon, eit og anna google søk i dei sitasjonane der kapasiteten blir oppbrukt. 

 

 asus rt-ac66u har fåt blanda anmeldelsar på Komplett, fleire har rappotert om dårleg stabilitet når den har vore i drioft nokre månader. Eg har derfor no bestilt Asus ac 87 og håper det slukker mine sorger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...