Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 vg3, eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes også temaet hørtes veldig greit ut, men er enig i at det er ganske bredt. Jeg tenker at det er viktig å se på de ulike rollene et individ kan ha innad en gruppe. Slik som leder, den passive, medløperen osv. I tillegg tror jeg ulike gruppefenomener er vikige. Slik som gruppepolarisering, gruppetenkning, gruppepress, mobbing osv. Det er kanskje også viktig å hvite hvilken virkning en gruppe har. Gode, og ikke fullt så gode sider ved det. 

 

Men hva tenker dere om dette?

- Hvilke teorier tenker dere er viktige? 

- Fokuserer dere også på andre ting, slik som holdninger, verdier, konflikter? 

Lenke til kommentar

Slenger meg på her!

Om en ser på kompetansemålene i lærerplanen vil jeg tro at disse er mest relevante; ,

 

  • forklare hvorfor og hvordan grupper oppstår, vedlikeholdes og oppløses
  • gjøre rede for ulike roller individet kan ha i sosiale sammenhenger, og gi eksempler på rollekonflikter
  • drøfte hva som påvirker og endrer holdninger

 

Muligens også;

  • gjøre rede for sosialiseringsprosessen i et psykologisk perspektiv
  • forklare fenomenet massesuggesjon, og reflektere over hvordan dette kan skje i dagens samfunn

 

Innspill? 

Endret av Navnetmitt
Lenke til kommentar

Tenker det vil kunne være relevant å se på teoriene; Sigmund Freud og den psykodynamiske teorien, da spesielt hvordan det å være en del av en gruppe kan virke inn på de tre delene av personligheten vår. Meads speilingsteori, altså hvordan vi tolker oss selv gjennom andres reaksjoner, og hvordan denne prosessen kan utvikle seg ut ifra hvilke type grupper vi er mest med. Maslows behovsteori, hvordan vi er nødt til å fylle de sosiale behovet for å kunne "klatre" videre. 

Videre vil det nok være relevant å se på gruppe dynamikk og det sosiale klimaet, da spesielt på hvordan roller er knyttet til sosial status og hvordan dette kan ha en effekt på individets posisjon i gruppen. Her kan det være mulig å trekke inn kognitiv dissonans, hvis gruppens holdninger/verdier får personen til å handle mot sine egne. 

Man kan også trekke inn hvordan en godt forhold til primærgruppen vil kunne redusere sannsynligheten for at psykiske vansker skal utvikle seg videre, da de vil kunne fungere som en støttegruppe for individet.

Isteden for å tenke på temaet som "Individet i gruppa", tenker jeg det er bedre å se på det som "Individets samspill med andre" da spesielt "sekundærgrupper" er såpass løse at det vil være for innsnevret å kun se på grupper med få medlemmer, og derfor vil være mer relevant å se på enkeltmenneskers plass i samfunnet. 

Da vi nå er i en tid hvor flere steder i verden opplever opptøyer osv. vil det også kunne være relevant å se på massesuggesjon og masseatferd, og hvordan enkeltmenneskers individualitet forsvinner noe i disse sammenhengene og man isteden er blitt et ansikt i mengden. 


Mulige relevante kilder å bruke under eksamen kan være blant annet:
Sosial innflytelse:
The Asch Conformity Experiments - http://psychology.about.com/od/classicpsychologystudies/p/conformity.htm
The Milgram Obedience Experiment - http://psychology.about.com/od/historyofpsychology/a/milgram.htm
The Stanford Prison Experiment - http://psychology.about.com/od/classicpsychologystudies/a/stanford-prison-experiment.htm

Nordmenn – verdens mest konforme folkeferd? - http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=8840&a=2

Finnes utalige flere, men disse var de jeg fant i farten. 

 

Lenke til kommentar

Begreper og teorier det er lurt å sette seg inn i:

 

Minoritetenes makt, konformitet/gruppepress (Solomon Asch), lydighet ovenfor autoriteter og minoriteter (Milgram)

Referansegrupper (Newcomb), Kognitiv Dissonans (Festinger) og Heiders balanseteori. 

Gruppepolarisering (Moscovici), Gruppetenkning (Janis). Stereotypier, fordommer, alt om roller. Inn og utgrupper.

Generelt om holdninger og roller, samt sosialisering. 

Greit å se på f.eks. Kitty Genovese-saken med tanke på "tilskuereffekten" (Darley og Latané)

 

 

Tror dere ledelse kan være relevant her? Isåfall hva burde man legge vekt på?

Lenke til kommentar

Begreper og teorier det er lurt å sette seg inn i:

 

Minoritetenes makt, konformitet/gruppepress (Solomon Asch), lydighet ovenfor autoriteter og minoriteter (Milgram)

Referansegrupper (Newcomb), Kognitiv Dissonans (Festinger) og Heiders balanseteori. 

Gruppepolarisering (Moscovici), Gruppetenkning (Janis). Stereotypier, fordommer, alt om roller. Inn og utgrupper.

Generelt om holdninger og roller, samt sosialisering. 

Greit å se på f.eks. Kitty Genovese-saken med tanke på "tilskuereffekten" (Darley og Latané)

 

 

Tror dere ledelse kan være relevant her? Isåfall hva burde man legge vekt på?

Når det gjelder ledelse vil det vel være relevant å trekke inn Lewins ledelsesteori, og fokusere på hvordan de forskjellige lederstilene vil kunne virke inn på de medmenneskelige relasjonene innad i gruppen, og da hvordan dette kan påvirke den enkelte.

Lenke til kommentar

 

Begreper og teorier det er lurt å sette seg inn i:

 

Minoritetenes makt, konformitet/gruppepress (Solomon Asch), lydighet ovenfor autoriteter og minoriteter (Milgram)

Referansegrupper (Newcomb), Kognitiv Dissonans (Festinger) og Heiders balanseteori. 

Gruppepolarisering (Moscovici), Gruppetenkning (Janis). Stereotypier, fordommer, alt om roller. Inn og utgrupper.

Generelt om holdninger og roller, samt sosialisering. 

Greit å se på f.eks. Kitty Genovese-saken med tanke på "tilskuereffekten" (Darley og Latané)

 

 

Tror dere ledelse kan være relevant her? Isåfall hva burde man legge vekt på?

Når det gjelder ledelse vil det vel være relevant å trekke inn Lewins ledelsesteori, og fokusere på hvordan de forskjellige lederstilene vil kunne virke inn på de medmenneskelige relasjonene innad i gruppen, og da hvordan dette kan påvirke den enkelte.

 

Hei 

Jeg lurer på hvordan man skal trekke inn kompetanse målene inn i oppgave teksten man skriver på eksamen. Foreksempel Trekke inn Lewins ledelses teori inn i teksten jeg skal skrive på eksamen. Jeg skjønner ikke helt. Plizz hjelp meg :/

Lenke til kommentar

Hei hå! Jeg lurer på hvordan dere vil knytte temaet opp med psykisk helse? Det er blitt fokusert mye på dette i andre eksamensoppgaver og tenker det vil gå igjen her også. 

 

Og massesuggesjon, kan noen fortelle meg hvor i boka jeg finner det og hva det egentlig er? 

 

https://snl.no/suggesjon

https://snl.no/massesuggesjon

 

"Suggesjon, en prosess der ett eller flere individers opplevelse og atferd påvirkes og endres under direkte eller indirekte innflytelse utenfra. Påvirkning ved suggesjon foregår uavhengig av den suggerertes bevisste vilje, ved at ord, holdninger eller handlinger fra andre (heterosuggesjon) eller verbalt materiale som slagord, annonser osv. aksepteres uten motforestillinger eller kritikk" 

 

 

 
Massesuggesjon er det samme, bare for en hel folkemengde. 
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan finne det på side 303 på psykologi 2 boka ;P

Hvilken psykologibok har dere/du?

 

Psykologi 2 - mennesket i gruppe og samfunn - Cappelen -Damm

 

Så min kjære venn, hva står det om på side 303 i boken deres? Hos meg står det om nevroser og psykoser ser du :)

 

det står "massesuggesjon" og masseatferd osv  ... jeg vet ikke hva slags psykologi bok du har 

Lenke til kommentar

 

 

Begreper og teorier det er lurt å sette seg inn i:

 

Minoritetenes makt, konformitet/gruppepress (Solomon Asch), lydighet ovenfor autoriteter og minoriteter (Milgram)

Referansegrupper (Newcomb), Kognitiv Dissonans (Festinger) og Heiders balanseteori. 

Gruppepolarisering (Moscovici), Gruppetenkning (Janis). Stereotypier, fordommer, alt om roller. Inn og utgrupper.

Generelt om holdninger og roller, samt sosialisering. 

Greit å se på f.eks. Kitty Genovese-saken med tanke på "tilskuereffekten" (Darley og Latané)

 

 

Tror dere ledelse kan være relevant her? Isåfall hva burde man legge vekt på?

Når det gjelder ledelse vil det vel være relevant å trekke inn Lewins ledelsesteori, og fokusere på hvordan de forskjellige lederstilene vil kunne virke inn på de medmenneskelige relasjonene innad i gruppen, og da hvordan dette kan påvirke den enkelte.

 

Hei 

Jeg lurer på hvordan man skal trekke inn kompetanse målene inn i oppgave teksten man skriver på eksamen. Foreksempel Trekke inn Lewins ledelses teori inn i teksten jeg skal skrive på eksamen. Jeg skjønner ikke helt. Plizz hjelp meg :/

 

 

Innen for temaet vi har fått er det veldig mange kompetansemål, og kun to av de kan kobles til lewins ledelsesteori, jeg tenker da at du kan 1. gjøre rede for ulike lederstiler, hvordan makt kan bli utøvd og hva som kjennetegner en god leder. Da kan du bruke teorien hans som eksempel og vise til forsøk som er gjort rundt det og hva resultatet var. Jeg tror du gjør lurt i og heller fokusere på kompetansemålene i sin helhet, skriv opp de som du tenker er viktige/relevante til det temaet vi har fått og skriv "svar" på disse så du har det klart til i morgen. Vi vet jo enda ikke hva selve oppgaven er, og den kan være så mangt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan finne det på side 303 på psykologi 2 boka ;P

Hvilken psykologibok har dere/du?

 

Psykologi 2 - mennesket i gruppe og samfunn - Cappelen -Damm

 

Så min kjære venn, hva står det om på side 303 i boken deres? Hos meg står det om nevroser og psykoser ser du :)

 

Da tror jeg at du har "Psykologi 2" av Ole Schultz larsen m.fl. Se på side 82 under "Massehypnose"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...