Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 vg3, eksamen


Anbefalte innlegg

 

Individet i gruppa 

 

Det som er vikitig å lese på er sosialisering, sosial kompetanse, grupper og gruppedannelser, hvordan og hvorfor grupper oppstår, vedlikeholdes, oppløses og gruppedynamikk.hva er en gruppe, si litt om roller og holdninger, ulike roller, hvordan det påvirker. Kommunikasjon kan være viktig her. 

 

Har snakket med læreren min og han ga meg noen tips om hva jeg bør lese på. Altså hvilke kapitler osv... 

Hvilke kapitler anbefalte han deg å lese? (Viss du har Aschehoug)

Jeg tar faget som privatist, uten undervisning og har derfor ingen lærer å snakke med..

 

Jeg har psykologi 2 av gjøsund huseby Cappelen Damm. Det er kapitel 4(, 5,6,og 9 som er de viktigste (SOSIALPSYKOLOGI). Du kan også lese på kapitel 7 og8 ( ledelse , konflikt og konfliktløsning). Og kapitlet om kommunikasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Individet i gruppa 

 

Det som er vikitig å lese på er sosialisering, sosial kompetanse, grupper og gruppedannelser, hvordan og hvorfor grupper oppstår, vedlikeholdes, oppløses og gruppedynamikk.hva er en gruppe, si litt om roller og holdninger, ulike roller, hvordan det påvirker. Kommunikasjon kan være viktig her. 

 

Har snakket med læreren min og han ga meg noen tips om hva jeg bør lese på. Altså hvilke kapitler osv... 

Hvilke kapitler anbefalte han deg å lese? (Viss du har Aschehoug)

Jeg tar faget som privatist, uten undervisning og har derfor ingen lærer å snakke med..

 

Ikke at jeg vet hvordan oppsettet i Aschehoug er, men i cappelen damm tror jeg store deler av det som går innunder sosialpsykologien kan være relevant, herunder kap 4. Sosialiseringsprossessen og sosial kompetanse, 5 grupper og gruppedanning, 6 roller og holdninger, 7 ledelse, 8 konflikt og konfliktløsning. I tillegg kan det være greit å kanskje gå igjennom deler av kommunikasjon, herunder kommunikasjon i grupper, massesuggesjon og.l. og fra helsepsykologoien kan psykisk helse være relevant med tanke på nettverk/grupper. 

 

Heh, okei, tusen takk for hjelpen :D

Da er det bare til å lese..

Lenke til kommentar

Noen som kan skrive kort om ulike roller i en gruppe? finner ikke noe i boka..

 

Uformelle roller i grupper:

- Leder

- Støttespillere for lederen

- Medløpende (likegyldige)

- Passive 

- De perfiere (f.eks. syndebukken, kranglefant, osv.)

 

Formelle roller i grupper:

- Produsent 

- Administrator (organiserer og administrerer gruppa)

- Entrepenør (skaffer oppgaver, kontakter, forbindelser, oppdrag)

- Integrator (empati, sosial kompetanse)

 

Referanse: Adizes

Endret av Ezerete
Lenke til kommentar

 

Noen som kan skrive kort om ulike roller i en gruppe? finner ikke noe i boka..

 

Uformelle roller i grupper:

- Leder

- Støttespillere for lederen

- Medløpende (likegyldige)

- Passive 

- De perfiere (f.eks. syndebukken, kranglefant, osv.)

 

Formelle roller i grupper:

- Produsent 

- Administrator (organiserer og administrerer gruppa)

- Entrepenør (skaffer oppgaver, kontakter, forbindelser, oppdrag)

- Integrator (empati, sosial kompetanse)

 

Referanse: Adizes

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan skrive kort om ulike roller i en gruppe? finner ikke noe i boka..

 

Uformelle roller i grupper:

- Leder

- Støttespillere for lederen

- Medløpende (likegyldige)

- Passive 

- De perfiere (f.eks. syndebukken, kranglefant, osv.)

 

Formelle roller i grupper:

- Produsent 

- Administrator (organiserer og administrerer gruppa)

- Entrepenør (skaffer oppgaver, kontakter, forbindelser, oppdrag)

- Integrator (empati, sosial kompetanse)

 

Referanse: Adizes

 

Tusen takk!

 

 

Sjekk gjerne også ut Arne Sjøunds 7 uformelle standardroller

Lenke til kommentar

Læreren min sa dersom vi ønsker å satse høyt og oppgaven ber om det så bør vi trekke inn psykiske konsekvenser ved det å bli utstøtt fra en gruppe eksempel, og hun nevnte da spesielt angst, depresjon og spiseforstyrrelser som lidelser man kan utvikle av det

Lenke til kommentar

Er det noen her som har forslag/tips til hvordan skrive en god tekst? Læreren min har ikke vært den beste til å lære bort, og jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg bør skrive, spesielt innledning og avslutning.

Legg det opp slik du gjør i norsk, bare da med psykologi som tema selvfølgelig. Jeg bruker samme oppskrift som jeg gjør når jeg skriver artikler og det er det læreren vår har bedt oss om å gjøre

Lenke til kommentar

 

Er det noen her som har forslag/tips til hvordan skrive en god tekst? Læreren min har ikke vært den beste til å lære bort, og jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg bør skrive, spesielt innledning og avslutning.

Legg det opp slik du gjør i norsk, bare da med psykologi som tema selvfølgelig. Jeg bruker samme oppskrift som jeg gjør når jeg skriver artikler og det er det læreren vår har bedt oss om å gjøre

 

Altså i innledningen din skriver du om hva du skal skrive om, altså problemstillingen din, og i avslutningen oppsummerer du og konkluderer  

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som har forslag/tips til hvordan skrive en god tekst? Læreren min har ikke vært den beste til å lære bort, og jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg bør skrive, spesielt innledning og avslutning.

Legg det opp slik du gjør i norsk, bare da med psykologi som tema selvfølgelig. Jeg bruker samme oppskrift som jeg gjør når jeg skriver artikler og det er det læreren vår har bedt oss om å gjøre

 

Altså i innledningen din skriver du om hva du skal skrive om, altså problemstillingen din, og i avslutningen oppsummerer du og konkluderer  

 

Vil også anbefale at når du får oppgaven, starter du med å skriver ned på et ark hvilke teorier, eksperiment, osv. du tenker du kommer til å få bruk for slik at du får litt oversikt. Gjør det mye lettere å plassere de forskjellige elementene i teksten, da det fort kan bli litt rotete og uoversiktelig om man bare starter rett på uten noen form for plan. Selvfølgelig vil du komme på nye elementer underveis, man da har du også mulighet til å se hvor dette mest naturlig vil passe inn. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen her som har forslag/tips til hvordan skrive en god tekst? Læreren min har ikke vært den beste til å lære bort, og jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg bør skrive, spesielt innledning og avslutning.

Legg det opp slik du gjør i norsk, bare da med psykologi som tema selvfølgelig. Jeg bruker samme oppskrift som jeg gjør når jeg skriver artikler og det er det læreren vår har bedt oss om å gjøre

 

Altså i innledningen din skriver du om hva du skal skrive om, altså problemstillingen din, og i avslutningen oppsummerer du og konkluderer  

 

Vil også anbefale at når du får oppgaven, starter du med å skriver ned på et ark hvilke teorier, eksperiment, osv. du tenker du kommer til å få bruk for slik at du får litt oversikt. Gjør det mye lettere å plassere de forskjellige elementene i teksten, da det fort kan bli litt rotete og uoversiktelig om man bare starter rett på uten noen form for plan. Selvfølgelig vil du komme på nye elementer underveis, man da har du også mulighet til å se hvor dette mest naturlig vil passe inn. 

 

Okei, tusen takk dere to! :)

Lenke til kommentar

Hvordan tenker dere at man kan knytte psykisk helse inn til tema?

."Er personen i en gruppe hvor lederen har valgt en "autoritær lederstil" med lite innblanding av de som blir ledet, så vil dette kunne føre til mistrivsel hos den enkelte, noe som igjen kan føre til andre problemer innen sosialisering, roller, psykisk helse osv."

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hva en gruppefenomen er ? Og nevne ulike gruppefenomener. Jeg finner det ikke på boka. Jeg har psykologi 2 av gjøsund huseby Cappelen Damm. 

 

Noen som kan forklare hva en gruppefenomen er ? Og nevne ulike gruppefenomener. Jeg finner det ikke på boka. Jeg har psykologi 2 av gjøsund huseby Cappelen Damm. 

Slik jeg har forstått det, så er gruppetenkning, gruppepolarisering, gruppepress og konformitet ulike gruppefenomener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...