Gå til innhold

Vi ga testbenken noen 4K-spill å tygge på...


Anbefalte innlegg

 

Er det virkelig noen som bryr seg om ytelse pr. watt? Virker som en tåpelig unnskyldning for å se sin favoritt vinne.

 

Nå er jeg ingen fanboy, da jeg kjøper det jeg tjener mest på. Dersom jeg får mer ytelse pr. krone på bekostning av større strømforbruk, så velger jeg det. Strøm er ikke dyrt i Norge.

 

De som kjører 100x skjermkort bør tenke strømeffektivitet. For den vanlige mannen i gata som har nok med ett skjermkort, så kan man velge akkurat det man vil.

 

Jeg har mer enn nok penger å bruke på PC-utstyr, jeg misliker støy. Du kan prøve å gjette hva som er viktig for meg.

 

AtW

 

Jeg misliker også støy. Egentlig glad at jeg for at jeg ikke hadde råd til en GTX 780/980 da jeg kjøpte meg ny PC. Måtte belage meg med "bare" et GTX 750Ti. Den forrige maskinen min med et GTX580 hørtes ut som en flymaskin når den jobba 100%. Brukte kun headset for å slippe å høre på skjermkortet. Nå kan jeg faktisk bruke høyttalere uten at det er noe som har en distraherende lyd. Jeg regner med at en 780 er mer energieffektiv enn en 580, og bråker da sannsynligvis også mindre.

 

Sliter nok med spill i Full HD. Tør ikke tenke på hvor tregt spilla går hvis jeg hadde hatt en UHD skjerm og prøvd å kjørt dem i den oppløsninga. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Informasjonen som foreligger tyder på at neste "generasjon" fra AMD kommer til å være rebrands/re-bins av eksisterende GCN-brikker helt opp til den varme toppmodellen som skal være samme arkitektur med HBM. Jeg skulle ønske at AMD hadde en ny arkitektur de kunne rulle ut, for det trenger de sårt. Men hvis det er bare mer GCN som har ~60% av ytelsen per watt som Maxwell så sier det seg selv at AMD er i en vanskelig konkurransesituasjon. Det hadde vært noe annet om det var noen få prosenter til eller fra, men her er det derimot snakk om en klasseforskjell. Når R9 290X(som blir kanskje "R9 380X"?) yter på nivå med GTX 970 men har et betydelig høyere energiforbruk enn GTX Titan X er det ille.

Det er ikke mye som skiller i watt når det gjelder 200 serien til AMD, og 900 serien til Nvidia, i følge masse tester! Nvidia sine kort trekker bare litt mindre strøm når vi ser på den totale strømforbruket i en PC! Men 900 serien skal ha honør for at dem produserer mindre varme :) Men hva 300 serien vil bringe, det kan ikke du fortelle oss nå! Det vil bli et åpent spørsmål frem til 300 serien til AMD vil bli lansert! De fleste som kjøper et grafikkort, har som regel et miditower^^ Hva er problemet om det skiller noen watt av den totale watten som blir produsert? De fleste har som regel en del å gå på! Jeg er sikker på at 300 serien ikke vil bli en flopp, ang hva nvidia har i disse dager! Så lenge viften er stille, så gir nok folken blaffen om den ene produseneten har et produkt som trekker litt mindre strøm! Det synes uansett ikke på strømregningen! Er vel de mest ivrige overklokkerne som er mest opptatt av varme!

 

Nei, det er stor forskjell i ytelse per watt, som du selv kan se her. Det er ikke bare energiforbruket eller strømregningen som er problemet, men snarere at AMD har langt mindre fleksibilitet. Når et GTX 970 yter bedre enn et R9 290X og bruker også betydelig mindre energi, så må AMD kompensere med lavere pris. R9 290X bruker også en større brikke som koster mer, som betyr at AMD vil operere med betydelig mindre marginer og vil mangle evne til å presse Nvidia.

 

Tester i fra tek, sweclockers og andre nettsider enn det du viser, siert noe annet. Der er forskjellen minimalt mellom AMD og nvidia! Nvidia skårer høyt på lave oppløsninger, men imponerer ikke når oppløsningen blir skrudd opp! Nvidia sine kort trekker ganske mye strøm når dem må jobbe litt... Støynivået er også ganske likt! Kun 290 serien som skiller seg litt ut, men 980TI havner i samme klasse som 290 serien! 300 serien vil bli bedre enn 200 serien på alle områder! Og det er 300 serien vi må sammenligne nå! Og der sitter ikke du med så mye nyttig informasjon!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du helt har skjønt hva "ytelse/watt" betyr.

 

Alt tyder forøvrig på at 300-serien kommer til å bestå av gpuer fra 200-serien (som igjen inneholder en del fra 7000-serien), bare med nye navn, bortsett fra toppmodellen som kommer til å bruke HBM-minne. Ryktene sier at 390x (eller hva det enn kommer til å hete), blir et superkraftig kort, men med obligatorisk vannkjøling. Det skal bli mer spennende å se til neste år når produksjonsprosessen krympes til 16/14 nm og Nvidia også begynner med HBM. Det vil da også gi mer rom for å utnytte HBM bedre. Uansett kommer dette sannsynligvis til å føre til økt konkurranse og dermed billigere maskinvare for oss.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du helt har skjønt hva "ytelse/watt" betyr.

 

Alt tyder forøvrig på at 300-serien kommer til å bestå av gpuer fra 200-serien (som igjen inneholder en del fra 7000-serien), bare med nye navn, bortsett fra toppmodellen som kommer til å bruke HBM-minne. Ryktene sier at 390x (eller hva det enn kommer til å hete), blir et superkraftig kort, men med obligatorisk vannkjøling. Det skal bli mer spennende å se til neste år når produksjonsprosessen krympes til 16/14 nm og Nvidia også begynner med HBM. Det vil da også gi mer rom for å utnytte HBM bedre. Uansett kommer dette sannsynligvis til å føre til økt konkurranse og dermed billigere maskinvare for oss.

Jeg leser tester, og ser hva jeg leser! Eneste som skiller seg ut, er 290 serien til AMD! Samme nivået som 980Ti ligger i strømforbruk. Det er så mange her som ikke vet hva TDP er! Når nvidia sine kort er basert på 200 TDP, så kan man trygt gange det med over 2X, for å få den maksimale watt effekten kortet bruker.. 980Ti har en TDP på 250, men drar over 550watt på det meste! Det er 300 serien vi må sammenligne med nå! Vi er bare ca 1 uke unna nå :) 

Lenke til kommentar

980Ti har en TDP på 250, men drar over 550watt på det meste! Det er 300 serien vi må sammenligne med nå! Vi er bare ca 1 uke unna nå :)

Nope, 550W er både teoretisk og praktisk umulig.

Der snakker du om hele systemet (CPU, minne, harddisk, hovedkort, etc.), altså effekt målt i stikkontakten på datamaskinen.

 

La oss ta AnandTech. De er blant de fleste regnet som en meget seriøs og grundig side:

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/16

 

Her måles strømforbruk på hele systemet. La oss se på Crysis 3 som er en grafikklast:

780 Ti (GK110): 378 W

980 (GM104): 301 W

980 Ti (GM200): 388 W

290X (Hawaii): 408 W

 

Regner man med ytelsen her så ser man at Maxwell-kortene er i en helt annen liga en Hawaii.

 

PS! Hawaii = 290 og 290X = 390 og 390X.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

980Ti har en TDP på 250, men drar over 550watt på det meste! Det er 300 serien vi må sammenligne med nå! Vi er bare ca 1 uke unna nå :)

Nope, 550W er både teoretisk og praktisk umulig.

Der snakker du om hele systemet (CPU, minne, harddisk, hovedkort, etc.), altså effekt målt i stikkontakten på datamaskinen.

 

La oss ta AnandTech. De er blant de fleste regnet som en meget seriøs og grundig side:

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/16

 

Her måles strømforbruk på hele systemet. La oss se på Crysis 3 som er en grafikklast:

780 Ti (GK110): 378 W

980 (GM104): 301 W

980 Ti (GM200): 388 W

290X (Hawaii): 408 W

 

Regner man med ytelsen her så ser man at Maxwell-kortene er i en helt annen liga en Hawaii.

 

PS! Hawaii = 290 og 290X = 390 og 390X.

 

Det var det jeg var litt usikker på...Takk for oppklaringen :) Men det viser fortsatt at det ikke skiller så mye mellom AMD og Nvidia i strømforbruk. Hadde det vært snakk om en laptopp, så hadde jeg skjønt de få wattene AMD bruker mer! Men her er det snakk om et miditower(vanlig), og da er ikke en 15w pære i strømforskjell noe å snakk om! Støynivået fra viftene viser at det ikke er noe særlig forskjell i varmeutvikling. 

Lenke til kommentar

 

 

980Ti har en TDP på 250, men drar over 550watt på det meste! Det er 300 serien vi må sammenligne med nå! Vi er bare ca 1 uke unna nå :)

Nope, 550W er både teoretisk og praktisk umulig.

Der snakker du om hele systemet (CPU, minne, harddisk, hovedkort, etc.), altså effekt målt i stikkontakten på datamaskinen.

 

La oss ta AnandTech. De er blant de fleste regnet som en meget seriøs og grundig side:

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/16

 

Her måles strømforbruk på hele systemet. La oss se på Crysis 3 som er en grafikklast:

780 Ti (GK110): 378 W

980 (GM104): 301 W

980 Ti (GM200): 388 W

290X (Hawaii): 408 W

 

Regner man med ytelsen her så ser man at Maxwell-kortene er i en helt annen liga en Hawaii.

 

PS! Hawaii = 290 og 290X = 390 og 390X.

 

Det var det jeg var litt usikker på...Takk for oppklaringen :) Men det viser fortsatt at det ikke skiller så mye mellom AMD og Nvidia i strømforbruk. Hadde det vært snakk om en laptopp, så hadde jeg skjønt de få wattene AMD bruker mer! Men her er det snakk om et miditower(vanlig), og da er ikke en 15w pære i strømforskjell noe å snakk om! Støynivået fra viftene viser at det ikke er noe særlig forskjell i varmeutvikling. 

 

 

I dette tilfellet fører de 20 (ikke 15) wattene til en dobling i lydstyrken, så jeg vil si at det er ganske så mye. Husk at dB(A) er logaritmisk.

 

En annen ting er at designen av kjøleren og viftene betyr veldig mye for støynivået, og det er derfor lukkede væskekjølere nå etterhvert har blitt tatt i bruk på de mer kraftige kortene. Man kan ha kraftige kort med lavt støynivå, men det krever mye mer av både skjermkort- og kabinettkjølingen. Husk at varmen må ut av systemet på en eller annen måte.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

 

 

 

980Ti har en TDP på 250, men drar over 550watt på det meste! Det er 300 serien vi må sammenligne med nå! Vi er bare ca 1 uke unna nå :)

Nope, 550W er både teoretisk og praktisk umulig.

Der snakker du om hele systemet (CPU, minne, harddisk, hovedkort, etc.), altså effekt målt i stikkontakten på datamaskinen.

 

La oss ta AnandTech. De er blant de fleste regnet som en meget seriøs og grundig side:

http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/16

 

Her måles strømforbruk på hele systemet. La oss se på Crysis 3 som er en grafikklast:

780 Ti (GK110): 378 W

980 (GM104): 301 W

980 Ti (GM200): 388 W

290X (Hawaii): 408 W

 

Regner man med ytelsen her så ser man at Maxwell-kortene er i en helt annen liga en Hawaii.

 

PS! Hawaii = 290 og 290X = 390 og 390X.

 

Det var det jeg var litt usikker på...Takk for oppklaringen :) Men det viser fortsatt at det ikke skiller så mye mellom AMD og Nvidia i strømforbruk. Hadde det vært snakk om en laptopp, så hadde jeg skjønt de få wattene AMD bruker mer! Men her er det snakk om et miditower(vanlig), og da er ikke en 15w pære i strømforskjell noe å snakk om! Støynivået fra viftene viser at det ikke er noe særlig forskjell i varmeutvikling. 

 

 

I dette tilfellet fører de 20 (ikke 15) wattene til en dobling i lydstyrken, så jeg vil si at det er ganske så mye. Husk at dB(A) er logaritmisk.

 

En annen ting er at designen av kjøleren og viftene betyr veldig mye for støynivået, og det er derfor lukkede væskekjølere nå etterhvert har blitt tatt i bruk på de mer kraftige kortene. Man kan ha kraftige kort med lavt støynivå, men det krever mye mer av både skjermkort- og kabinettkjølingen. Husk at varmen må ut av systemet på en eller annen måte.

 

Dobbling av lydstyrke? Viftene til AMD og nvidia avgir nesten like mye støy, etter de testene jeg ser på! Kun 290 som skiller seg litt ut... Og det er aldri snakk om dobbling av dBA! Hvor har du disse tallene i fra? Det er bare snakk om 2-3 dBA i forskjell, og opptil 12 dBA på det meste til et 290-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...