Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til romslig dragbil med bensinmotor.


p10

Anbefalte innlegg

Tja, Mercedes (du nevnte 4Matic) har jo "Så sjelden som mulig, så ofte som nødvendig"-mottoet sitt, det impliserer jo ikke akkurat permanent drift?

4Matic i alle biler fra 1996 eller noe sånt med bakhjulsdrift som basisdrivlinje gir permanent drift.

 

Altså gjelder det de fleste Mercedes-modeller med 4Matic.

4Matic er bare et markedsføringsnavn, akkurat som Quattro, 4Motion osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det svarer ikke på spmrsålet mitt i det hele tatt.

Permanent drift på alle hjul er å foretrekke etter mitt syn ja, men det er mange som har det.

Det er dog gjerne noen forskjeller utover dette, da på hvordan de sørger for å få best mulig fremdrift.

 

Hovedfordelen med Subaru Symmetrical All Wheel Drive er at de takket være boxermotoren har stikkaksler som er like lange. Da går det snorrett forover når det begynner å spinne, i stedet for at man får momentstyring. I tillegg har de planetgir i senterdiffen i stedet for en viskosekobling (denne har de bak). Dermed klarer systemet faktisk å fordele nok krefter for- og bakover. Det er det LANGT fra alle "4WD"-systemer som kan. Subarus system ER permanent. Ved vanlig kjøring går 45% frem og 55% bak.

 

 

Ved grep på kun ett bakhjul er man bedre tjent med bakhjulsdrift med diffsperre enn de fleste 4WD systemer.

Lenke til kommentar

Greit nok, 4Matic i eksempelvis min bil har akslinger av ulik lengde, men det er ingen merkbar torque steer allikevel.

 

Permanent er det også, det er en fordelingskasse som gir ca 40% forover og de resterende 60% bakover.

I tillegg er det en clutchpakke i fordelingkassen som vil sørge for 50/50-fordeling ved behov.

Systemet klarer fint å levere kreftene dit jeg har behov for de, og jeg har testet ut relativt grundig hvordan dette funker i praksis :)

Lenke til kommentar

ML har ikke store bagasjerommet.

 

En personbil som E-klasse er et langt bedre alternativ for de aller fleste, med mindre man absolutt vil kjøre en bil med latterlig høyt tyngdepunkt.

 

350-motoren har noen balanseaksler det er VIKTIG å sjekke at er fikset allerede, kostnaden er STOR når dette ryker.. Og det gjør det faktisk.

Det skal visstnok være noen registerproblemer på noen av de også, men da har de gjerne gått 250kkm eller mer etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...