Gå til innhold

Får ikke tilsendt importavgift


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har aldri hatt noe problem med å bestille varer fra utlandet, men plutselig begynte ting å skjære seg.

Etter at jeg flyttet inn i en ny leilighet for to år siden, så får jeg aldri lenger tilsendt importavgiftsfakturaen.

 

Det virker kanskje ikke som et stort problem, men det er ikke veldig kjekt når jeg ikke kan bestille varer utenfor landets grenser uten at et inkassokrav plutselig dukker opp i postkassen 6 måneder senere, når jeg var helt sikker på at alt var betalt.

 

Grunnen til at jeg spør om hjelp her, er at jeg mottok en ny vare for en uke siden, og har fortsatt ikke mottatt mva avgift. Har snakket med folk fra fraktselskapet, og der visste ingen noe.

 

Denne prosedyren har gjentatt seg sikkert fem ganger, og gjør en billig pakke relativt dyr, noe som heller ikke er kjekt med studentøkonomi...

 

Hvordan burde jeg gå fram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem sender deg denne fakturaen? Posten? Eller annet transportselskap (DHL, Fedex etc) ?

 

Det er litt rart om de sender fakturaen til et annet sted enn leveringsadressen på pakken, men det kan skje dersom du har et kundeforhold der fra før som da eventuelt er registrert med din gamle adresse.

 

Løsningen kan vel være å sende informasjon om adresseendring til den som opprinnelig sender fakturaen?

Lenke til kommentar

Om pakken leveres av en speditør som FedEx, DHL el.l. så er det de som også er ansvarlige for toll og MVA.  Forsendelser via ordinær post går gjennom Postfortolling.  Det høres mildt sagt spesielt ut at de ikke klarer å levere faktura når de faktisk klarer å levere pakken den gjelder.

 

Det eneste jeg kan forelå sånn i farten er å sende speditøren et brev der du etterspør faktura, siden den ikke er mottatt.  Da har du om ikke annet et grunnlag for å motsette deg inkasso når/hvis det kommer et nytt krav.  Send gjerne brevet rekommandert slik at mottaker ikke kan hevde at det ikke ble mottatt.

 

Alternativt kan du jo bare la være å bruke fraktselskaper og heller bruke ordinær post.  Om det ikke er snakk om svært tunge ting burde det være en grei sak.  Selv handler jeg nesten utelukkende på nett (med unntak av mat og drikke) og får alt levert via vanlig post.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Forrige gang jeg motsatte meg inkasso argumenterte de med at de ikke har ansvar for at jeg mottar fakturaen.

 

 

 

Vi gjør oppmerksom på at lovens ordlyd benytter seg av ordet sendt, det innebærer at det er tilstrekkelig at varselet er avsendt, det er ikke noe vilkår at det er mottatt.  Se departementets uttalelser i forarbeidene til loven,Ot.prp.nr 2 (1987-88) på side 57: ”Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelse i postgangen og at varslene i det hele kommer frem”.

Kravet opprettholdes.

 

Dette var med UPS Norway, og SkanKred. Ble nesten 800kr i ekstra avgift, altså nesten en måned med mat..

 

Gangen før det bestilte jeg med FedEx, heldigvis var de med på å droppe inkasso siden de hadde sendt til feil adresse. Dette var kun fordi at de som mottok fakturaen tok kontakt med meg. Og det var bevis for at de hadde sendt til feil adresse.

 

 

Denne gangen bestilte jeg med TNT transport, og har vært i kontakt med fakturaavdelingen og avtalt at fakturaen skal sendes via e-mail, men de har enda ikke sendt faktura.

 

Lenke til kommentar

Hmmm, kjipe greier.  Noe lignende har aldri hendt meg, så jeg var ikke oppmerksom på hva loven sier.

Da gjenstår spørsmålet om du faktisk bruke fraktselskaper?

 

Det er vell ikke noe kjøper kan uten videre bestemme, fraktselskap er ikke nødvendigvis oppgitt med mindre man kan velge selv, og noen har bare ett alternativ, mens andre bytter selskap på tur hit.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er at man så godt som alltid har alternativer.  Jeg har handlet stort sett alt unntatt mat, drikke og møbler på nett fra utlandet de siste 20+ år og har nesten aldri hatt kun fraktselskaper som alternativ.  Selv når kun DHL, FedEx el.l. er oppgitt er det som regel bare å sende en mail og spørre om man ikke heller kan bruke USPS, Royal Mail eller hva nå det stedlige postverket måtte være.  Unntaket er selvsagt om man utelukkende bestiller ting som veier mer enn 20 kilo.

 

Så jo, det er noe kjøper vanligvis kan bestemme.

 

Når det gjelder bytte av fraktselskap underveis har jeg kun opplevd at man bytter til Posten ved ankomst Norge, aldri at vanlige postsendinger bytter til fraktselskaper.

Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring med UPS. Bestilte for flere år siden noe bildeler privat, med c/o på jobben. Resultatet ble at jobben ble dratt inn i ett inkassohelvete i mitt navn noen år senere når UPS ved en feil fortollet på feil kundenummer (mitt....)

Det tok godt og vel ett år å bli ferdig med saken. Det hjelper ikke at kundesenter tydeligvis sitter i Sverige.

Jeg har selv jobbet med spedisjon og fortolling, og det virker helt uhørt at man skal laste kunden for at man benytter eldre kunderegistre med feil informasjon. (Dersom handelspapirene har rett info - det er ikke alltid tilfellet.)

 

Bestilte noe fra Vistaprint i år. Holdt på å miste forstanden når jeg så at UPS var transportør, men heldigvis gikk alt godt. Faktura for import/toll kom vel nesten en måned etter at selve varen var levert.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...