Gå til innhold

Ny sprut i gammelt hovedkort


aaad

Anbefalte innlegg

Grei oppgradering det da;) xpèn din er jo en langt mere effektiv cpu pr mhz enn den 1400 mhz duronen som anbefales her. Så selv om den underklokkes så er det jo en grei løsning. På mitt gamle abit kort med 100mhz fsb så hadde jeg bare et valg på multiplieren som het 13and above. Så det endte opp med at jeg fikk tak i en av de siste tb 1400 som var i salg her i landet. Dette er et par år siden nå. Mitt hk støtta ikke xp cpuer så det ble en grei løsning ettersom jeg skulle ha max ytelse ble duron for dårlig. Dessverre sleit jeg med å få den klokka noe. Sdram er som sagt ikke noe særlig å klokke fsb med. Stoppa vel på 1418mhz...og det er jo lol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være forskjell på hva et HK "støtter" og hva som faktisk kan brukes med hell! Prøvde du å putte oppi en XP kanskje? Prøvde også lenge å få tak i TB1400/200FSB (offisielt max for mitt HK), men måtte gi opp. Prøvde derfor en TB1400/266, og det gikk helt greit. Hvorfor ikke en XP tenkte jeg da. Det gikk det også!

Lenke til kommentar

JIPPI...! Jeg har klart å nå 2GHz..!

 

Hva er vitsen med å styre på med "pin-mod", når en kan ordne opp i BIOS? Det slo meg når jeg monterte XP2400, at CMOS-instillingene plutselig gav meg hele spekteret multipliere fra 7x-15x. Med Tbirden var det fra default på 10,5x - 15x. Var det en mening med det brede spekteret multiplierverdier?

 

Jeg prøvde for moro å sette mutiplier til 7,5, eller var det 8,5x? I iveren glemte jeg å stille tilbake FSB'en som fremdeles stod på 120. Jeg ble rimelig overrasket da PC'en startet som en malende katt, med 1980MHz og gjenkjenning av XP2400..! Det later til at verdiene under default faktisk virker som høyere multiplier; 7x (16x), 7,5x (16,5x), 8x (17x), osv.... eller deromkring. (Ble litt forviret av dette!)

 

Jeg justerte sporenstreks ned FSB'en og økte multiplieren. Den "høyeste" den ville starte på var 10,5....men her klarte jeg ikke nå 2GHz ved å justere opp FSB'en. Jeg jobbet meg nedover/oppover på henholdsvis multiplier og FSB. Måtte nullstille CMOS-jumperen et utall ganger, og fikk mange bluescreener. På 9,5x (18x?) går den nå som ei klokke med FSB112, og den skilter med 2,01 Ghz/XP2400!

 

Grunnen til at den gjenkjenner XP2400, er vel at HK (K7T Pro2) har samme bios som sine noe nyere HK-brødre (K7T Turbo). Disse har nyere chip-set og støtte for inntil XP2600/266.

 

Jeg bruker nyeste AWARD bios for HK'et mitt (6330 v3,6). T-bred prosessorene er jamt ulåste på multiplier, iallfall er min ulåst, så her er det kanskje muligheter for mer sprut for noen og enhver?

 

Nå..! Er det noen som kan skilte med et 100FSB-HK som går over 2GHz..?

 

BEET IT..!

Endret av aaad
Lenke til kommentar

Det later ikke til at temperaturen er noe problem, tror jeg. Etter oppstart og litt testing med vanlige arbeidsprogrammer, holder den jamt en temperatur på 33C, en stigning på et par grader fra "1800MHZ-vesjonen". Jeg bruker normal luftkjøling beregnet for XP2600+Artic Silver, samt planslipt kjøleribbe med kobber i midten. Hva er nå forresten en grei temperatur?

 

Jeg justerte forresten vcoren manuelt i CMOS, fordi jeg ikke var helt sikker på om den slo inn med korrekt 1,65v som default. I CMOS viste spenningen 1,59v. Har ikke sjekket etterpå.

Lenke til kommentar

De temperaturene der (33-35'C idle) er helt glimrende. Nesten litt overkill-kjøling. Jeg tror at du fint kan jsutere ned viftespenninga fra 12V til 7V for å få mindre støy. (om det støyer litt)

 

Om du har en bra kjøleribbe og setter ned spenninga litt så kan du muligens kjøle CPU-kjøleribba UTEN vifte, men bare med trekken fra PSU-vifta. (Stillegående = deilig)

 

Ellers er 55-65'C under hard-pressing ganske normalt.

Lenke til kommentar

Hvordan justerer en viftespenninga? Tror uansett jeg ser temperaturen litt an. PC'en står nå på gulvet i et uoppvarmet kjellerrom, med åpent kabinett. Har nok litt å si for kjølinga vil jeg tro. Det er egentlig bare en overlevning som står og sviver som en internett-gateway, for å få tilgang til nettet med laptopen fra stua. Litt råflott! Nå som det ser ut som at den er ganske så revitalisert, flytter jeg den nok opp på et av gutterommene. Der vil den nok få varmere klima og heftigere bruk! Så får jeg heller legge om mininettverket mitt. Var nede og herjet litt med den, og temperaturen holder jevnt 33C, hvis CMOS-verdiene er til å stole på.

Lenke til kommentar

Jepp, vet at det går å pakke athlon 1400 med 266mhz buss i den, men da klokkes den kraftig ned. Høyeste multiplier innstilling heter på det hk heter 13 and above. Og da havner bare 1400 min på riktig frekvens. Vet helt sikkert at ikke hk støtter xp. Det sto i all slags forum. Men en litt seinere A versjon derimot:( Uansett ikke nøye for meg, maskinen er snart solgt til en onkel av meg. Og han merker lite forskjell i word om det er en 1,4 eller en 2gig som står i. Men har et msi kort som støtter xp derimot og 266mhz buss. Dette skal få seg en raskere cpu en xp 2000+ som står i med tiden. Et lite tips. Ikke pakk en barton med 333mhz buss i et hk som bare støtter 266. En kompis gjorde det og da rauk cpuen etter 30 sek..

Lenke til kommentar

Jeg har studert multipliertabellen i CMOS litt. I min AWARD-CMOS/6330v3.6 med XP2400 finner jeg altså multipliere fra 7x - 15x. Hvis det er slik at alle verdier under default 15x faktisk representerer høyere multipliere, må det være slik:

 

7x=15.5x / 7.5x=16x / 8x=16.5x / 8.5x=17x / 9x=17.5x / 9.5x=18x / 10x=18,5x / 10.5x=19x / 11x=20x / 11.5x=21x / 12x=22x / 13x=23x / 14x=24x / 15x=15x

 

Dette passer liksom ut, og virker for meg logisk. Jeg kan iallfall gi attest på at det stemmer opp til 9.5x (18x).

 

Kanskje jeg skulle bestille en Barton?

Endret av aaad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...