Gå til innhold

[Løst] Stue-PC/HTPC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har etterhvert innsett at min multicom xishan w550s ikke helt er bygget etter mine relativt lave krav. I bunn og grunn fordi den begynner å bråke noe grusomt under spilling av Civ V. (Enkelte svakheter skal man selvsagt ha, men må det være så hørbart?) Etter å ha sett på laptoper opp og i mente, så innser jeg også at jeg ikke kan få det jeg VIL ha, og har landet på at en Steam-stream-løsning kanskje er det beste for meg. (Dog er jeg åpen for innspill her!)

 

Bruksområder:

Noe spill (Civ- og FM-serien er det eneste jeg har spilt de siste 15 årene, og jeg er meget fornøyd med det!)

1080p-filmer, Sumo/Cmore/Acestreams

 

Krav:

Mest mulig lydløs

Pent kabinett som passer i standard tv-benk

Windows

SSD

 

Den skal altså stå under TV, og dette vil være eneste skjerm jeg tenker å ha tilkoblet. Avstand fra tv-benk til sitteplass er ca tre meter. Anlegget mitt har bare HDMI og optisk inngang, så mer enn det er ikke påkrevet. Bluray-drev er ikke påkrevd, siden jeg ikke har sett en dvd på hundre år. Om pcen også kan kontrolleres med en fjernkontroll e.l. så er det et pluss. Jeg er keen på i7, siden FM-serien ofte bruker mye prosessorkraft, men siden jeg utelukkende har brukt laptop de siste 10+ årene vet jeg ikke hvor nødvendig det er.

 

Budsjett: Jeg er usikker. Man vil jo ikke betale mer enn man må, så jeg ønsker ikke betale mer enn 6 000, ser for meg at jeg må opp i 8 000, og nekter å betale mer enn 10 000.

 

Hva sier guruene her inne? Er det mulig å lage et bra oppsett til en fornuftig pris? Som også er damevennlig i utforming og støynivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en Intel NUC (den kraftigste) som fungerer helt fint til Civ V og annen lett spilling. Bruker den mest med Kodi (XBMC). Netflix og HBO Nordic brukte jeg via den tidligere, men med disse bruker jeg via Chromecast nå, så slipper jeg tastaturet. Viften legger jeg aldri merke til, men det går uansett an å skru ned viften i BIOS hvis man hører bedre enn meg. :-)

 

Alternativt virker denne ok: http://samok.no/butikk/mini-pc-2/minix-x8-h-plus/ for trådløs TV siden man kan man installere alle Android appene, men PC-spill får man ikke på den, selvsag, men det finnes nok av Android spill.

 

Har bestilt Minix X8 for å se NRK/TV2 Sumo/Netflix/HBO/Plex via VPN i leiligheten i Tyrkia, den virker veldig ok så langt. Smart fjernkontroll løsning.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Nå har jeg satt sammen en pakke med et kabinett som ser ok ut, og det jeg tror er greie valg. Jeg skal innrømme at mye ble gjort etter "mest populært"-funksjonen på prisguiden ... Ingen RAM, siden jeg har en 8 GB-brikke liggende. Men igjen famler jeg i blinde, trenger jeg kjøler, eller kommer CPU med kjøler? Er kabinettet stillegående? Det er jo mange år gammelt, men fikk i sin tid gode skussmål på test på hw.no. 

 

https://prisguiden.no/liste/154086

Lenke til kommentar

Kan anbefale denne kjøleren til GD06 (da får du plass til BR også)

http://www.prisjakt.no/product.php?p=982923

 

Bruker denne selv i GD06. Riktignok parret med en CPU med mye lavere TDP da jeg ikke bruker HTPC'n som gaming maskin (har bare en i3 T og et 7790 (260X) som utvikler veldig lite varme).

 

Par ting jeg vil kommentere ifm GD06:

 

- Veldig lite plass til PSU, spesielt modulær. 140mm dyp PSU + modulære kabler passer IKKE da det klæsjer med HDD brønnene. Jeg endte faktisk opp med en XFX standard PSU og modda kablene selv slik at det ble lite kabelrot.

- Litt lite plass til PCIE-strømkabel(ene) til skjermkort. Du må nok presse og klemme en del for å få på topplokket.

- Ingen integrert viftestyring (med viftene er av god kvalitet)

 

Det positive er at jeg syntes det er fint å se på, har HotSwap for to 3,5 tommere og har veldig gode kjøleegenskaper.

 

Mulig jeg ville vurdert en Fractal Design Node 605 i stedenfor.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Bare et lite tips; det er ingen grunn til å kjøpe i7-4790 når 4790k er på tilbud og koster det samme.

Den er jo 400Mhz kjappere ut av boksen, og åpen for overklokking skulle du ønske det senere.

http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/prosessor/intel-socket-1150/intel-corei7-4790k/206505.8097/

 

Når det er sagt så er begge ganske overkill for en HTPC. Men siden du spiller litt så skader det jo selvfølgelig ikke :)

Lenke til kommentar

Som Emancipate sier, så passer ikke kjøleren. Du kan max ha en 70mm høy kjøler i kabinettet. Hvis du ikke skal ha DVD eller Bluray spiller i kabinettet kan kjøleren være opp til 120mm i høyden.

Heheh, det var åpenbart en god idé å opprette denne tråden!

 

Får man tak i Intel Core i7-4980HQ/MQ uten å kjøpe en laptop? Bundlet med et hovedkort? Ser litt på dette kabinettet også: https://www.komplett.no/streacom-f8c-alpha-fanless-chassis/837303, som har anbefalt TDP på 65W. Et alternativ er i7-4790S, men samtidig er max TDP 95W ... Har jeg rett når jeg tror jeg kan bruke et GTX 750Ti? Jeg ser at det er et kort som kommer til å stå i flere av Steam-maskinene, så det burde holde for mitt bruk?

 

Og burde jeg kanskje flytte meg til HTPC-forumet?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å kombinere ønsker om små kabinett, kraftige grafikkort og lav støy. Siden du vil ha grafikkort i din HTPC ville jeg kjøpt et større kabinett for å få nok luftgjennomstrømning med større vifter (= mindre støy).

 

Selv er jeg fornøyd med Fractal Design 304 hvor jeg har et (kort) GTX 760 og seks harddisker. Det ser fint ut, bråker lite, har god kjøleløsning og kunne passet i stuen, men det har kanskje ikke det utseendet du er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, 304 kan gå når det gjelder utseende! Akkurat nå har proshop tilbud på et KFA2 GeForce GTX 960 EX OC, er dette noe som kan funke i en så liten boks? Her er ihvertfall link til foreløpig siste revisjon:

 

https://prisguiden.no/liste/154102

 

Er det totalt overkill med en i7-4790K? Eller er det en grei merkostnad i fht f eks en i5? Støy er som nevnt en relativt viktig faktor, hvilken kjøler er grei til Node 304? Og strømforsyningen er innenfor mtp å få plass til skjermkortet?

Lenke til kommentar

GPU en passer fint hvis du tar ut den ene harddiskbrønnen, da passer alle full lengde GPU kort opp til 31cm lengde. Kjøleren må ikke være høyere enn 165mm. Anbefaler Noctua kjølere da de som regel alltid er blandt stilleste.

 

RAM brikken din kan du bruke. i7-4790K er litt overkill i forhold til det du beskriver, men har du råd til det er det jo greit å kjøpe noe som vil holde i noen år om behovene endres.

 

Kjøp modulær PSU som ikke er lang. Du trenger plass til kablene som stikker ut bak med full-lengde GPU. Jeg kjøpte denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2272506

 

Her er en bra review som vil gi deg svar på det meste om kabinettet: http://www.anandtech.com/show/6470/fractal-design-node-304-mitx-case-review-paving-the-way-to-the-future

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så pro-utgaven av disken er ikke verdt pengene? Jeg har sett litt på ymse cpuer, og det er utelukkende tilbudet som gjør at jeg nå har valgt den jeg har valgt. Man kan spare noen hundrelapper og heller gå for en i5-4690K, men de har samme TDP, så da tenkte jeg at det ikke utgjør den store forskjellen i temperatur? Altså, det er en maskin som skal stå på døgnet (for ikke å si året) rundt og som skal være server for alt. (Jeg regner med jeg putter inn en 8TB disk også) Den skal i grunn ikke takle mer enn det jeg har skrevet i åpningsinnlegget, men  om differansen på et i3-system med GTX 750-kort og et i7-system med GTX 960 ikke er mer enn 2000, så spanderer jeg gjerne de pengene. Filosofien min er at merkostnader ikke er så veldig viktig, om man bruker 7000 eller 9000, så er det ikke rare forskjellen. Men klart, en S-prosessor ville slik jeg har skjønt det trukket en del mindre strøm, utviklet en del mindre varme - men er det verdt det i forhold til tapt ytelse? Vil jeg egentlig høre noen forskjell, her jeg sitter 3-4 meter unna?

 

Og om jeg ikke har misforstått fundamentalt så bør denne kjøleren passe? https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-u12s-177041Bør jeg velge en annen/større/mindre?

Lenke til kommentar

Den kjøleren er et bra valg. Jeg ville ikke brydd meg med S-prosessorer, kun hvis jeg var nødt pga av svak strømforsyning og det problemet har ikke du. Moderne prosessorer bruker så lite strøm i idle uansett. 

 

For å få minst mulig støy (mens du spiller) ville jeg heller gjort litt mer research på hvilken GPU som bråker minst, det er der mesteparten av lyden vil komme fra.

Lenke til kommentar

 

 

Så pro-utgaven av disken er ikke verdt pengene?
Det kan jeg umulig tenke meg.

 

Strømforbruket i idle er nok ubetydelig uansett prosessor. Noe av poenget med s-prosessor er at du kan bruke den med passiv kjøling (FC8). Alternativet ditt til i7 er i5-4690k, ikke 4570s.

 

Som sagt over, gjør research på hvilken gpu som bråker minst. Så lenge du får en som bråker middels eller under går det nok bra, når du sitter så langt unna. Generelt vil to vifter bråke mindre enn én, pga de kan gå saktere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...